کد خبر: ۳۳۸۳۷۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۲۷ دی ۱۴۰۲ - 2024January 17
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: هم اکنون در وزارت بهداشت بالغ بر ۷۵ هزار نیروی شرکتی داریم که استخدام و تبدیل وضعیت آنها در راهروهای مجلس معطل مانده است.

شفا آنلاین>سلامت>علیرضا زالی،در خصوص «تعیین تکلیف نیروهای شرکتی و قراردادی حوزه بهداشت و درمان»، اظهار داشت: بر اساس قانون مصوب که در صحن مجلس نیز به تصویب رسید قرار بود بحث ساماندهی نیروهای شرکتی و تبدیل وضعیت آن‌ها صورت گیرد.

به گزارش شفا آنلاین:وی ادامه داد: یکی از بخش‌هایی که به شدت نیازمند این تبدیل وضعیت است عرصه بهداشت و درمان است. ما الان در وزارت بهداشت بالغ بر ۷۵ هزار نیروی شرکتی داریم که غالب این نیروها نیروهای خدماتی و پشتیبانی نیستند بلکه نیروهای متخصص هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: در تهران قریب حدود یک سوم نیروهای ما که در بیمارستان‌ها در قالب پرستار، اتاق عمل، تکنیسین هوشبری و خدمات تخصصی داریم در زمره نیروهای شرکتی هستند. در حوزه بهداشت نیز سالیان متمادی است که نیروهای بهداشت در دانشگاه‌ها نتوانستند تبدیل وضعیت شوند.

زالی متذکر شد: طبیعتاً تبدیل وضعیت بسیار می‌تواند کمک کننده باشد. ظاهرا این موضوع در حال حل بین شورای نگهبان و مجلس است. دو مسئله باید در تبدیل وضعیت حتما مورد توجه قرار گیرد؛ یکی اینکه از زمان ابلاغ دانشگاه علوم پزشکی با تعدادی از افراد در قالب شرکتی قرارداد بستند.

وی تصریح کرد: طبیعتاً قانون باید این خلاء را پوشش دهد؛ چون همه دانشگاه‌ها تعدادی نیروی جدید برای بیمارستان‌های جدید و مراکز بهداشتی در قالب شرکتی داشتند که باید مورد توجه قرار گیرد. نگرانی وجود دارد که برخی از این نیروهایی که ما تبدیل وضعیت می‌کنیم ممکن است یک کاهشی در پرداختی به آن‌ها صورت گیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: لازم است فرمول‌ها طوری طراحی شود که تبدیل وضعیت موجب کاهش درآمد این افراد حداقل در اضافه کاری و پرداخت‌های غیر مستمر نشود.

زالی بیان داشت: اگر این کار انجام شود؛ به شکلی که امنیت شغلی نیز ایجاد کند مناسب است؛ شرکتی بودن متاسفانه یک فضای غیر مطمئن و غیر ایمن در امنیت شغلی ایجاد می‌کند و شاید هیچ دستگاهی مانند وزارت بهداشت نیروهای شرکتی‌اش نیروهای تخصصی نباشند؛ بنابراین امیدواریم این نگرانی با حل این موضوع صورت گیرد.

وی اضافه کرد: یک بخشی به این بر می‌گردد که ارتباط نیروهای شرکتی و قراردادی با دانشگاه‌ها ارتباط مستقیم تری شود. ما از سال ۱۳۷۵ به بعد که بخشی از نیروهای تخصصی بهداشت و درمان از شمول بند «و» خارج شدند این چالش شروع شد؛ یعنی چالش اینکه الان در دانشگاه‌های علوم پزشکی با آن روبرو هستیم و بخشی از نیروهای ما متاسفانه خارج از بند «و» هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد:دولت متهد است بند «و» را پرداخت کند؛ بنابراین دانشگاه‌ها علی الاجبار از درآمد اختصاصی برای حقوق این افراد استفاده می‌کند. درآمد اختصاصی باید صرف بیمارستان شود؛ بنابراین اگر این حل شود و به نوعی مکانیزم‌های خزانه‌ای و اعتباری متمرکز برای نیروهای در قالب تبدیل وضعیت شرکتی در بهداشت و درمان باشد جان تازه‌ای نیز به اعتبارت بیمارستان‌ها بخشیده خواهد شد و این مراکز درمانی می‌توانند در زمینه نوسازی تجهیزات بهتر عمل کنند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: