کد خبر: ۳۳۸۱۵۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۲۳ دی ۱۴۰۲ - 2024January 13
یک کارشناس مراکز پژوهشی و صنعت و بازار خودرو در گفتگویی به سوالات و ابهاماتی که در این زمینه مطرح است پاسخ داده که در ادامه می‌خوانید.

شفا آنلاین>خودرو>فروش خودرو ۵ درصد زیر قیمت بازار اگرچه همچنان با ابهامات زیادی مطرح است و ممکن است اگر برنامه‌ریزی برای آن دقیق صورت نگیرد، روند پلکانی قیمت را بالا ببرد و همچنان فروش با ۵ درصد زیر قیمت بازار هم، بازار را متعادل نکند؛ چراکه مشخص نیست مکانیزم قیمتی بازار آن هم با کمبود عرضه خودروسازان و عدم واردات منظم و برنامه‌ریزی شده خودروهای اقتصادی، حاشیه بازار همچنان روند صعودی را انتخاب کند و در نتیجه ۵ درصد زیر نرخ آن هم، دردی از مصرف‌کنندگان واقعی بازار دوا نکند.

به گزارش شفا آنلاین:خبری که به تازگی در خصوص تصویب مصوبه‌ای میان خودروسازان، قطعه‌سازان و وزارت صمت مبنی بر فروش ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو توسط ایران‌خودرو و سایپا تا پایان سال و به قیمت ۵ درصد زیر بازار منتشر شده است، موجی از واکنش‌ها را به دنبال داشته است. برخی کارشناسان حوزه خودرو با اجرای این مصوبه موافق هستند و برخی دیگر در خصوص تبعات اجرای آن هشدار می‌دهند و این مصوبه را سبب افزایش قیمت خودرو در بازار می‌دانند.

یک کارشناس مراکز پژوهشی و صنعت و بازار خودرو در گفتگویی به سوالات و ابهاماتی که در این زمینه مطرح است پاسخ داده که در ادامه می‌خوانید.

به نظر شما مصوبه فروش ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو ۵ درصد زیر قیمت بازار به مرحله اجرا می‌رسد؟

این طرح قابلیت اجرایی دارد، خودروهایی به فروش می‌رسد که به کسی فروخته نشده و مشتری هم با علم بر این که قیمت خودرو نزدیک به بازار است، برای خرید اقدام می‌کند و به همین دلیل نارضایتی اجتماعی زیادی ایجاد نمی‌شود؛ ضمن این که فروش خودرو زیر ۵ درصد می‌تواند یک رضایت نسبی برای خریدار ایجاد کند و متقاضی هم در این شرایط خریداران واقعی هستند.

با وجود مانعی همچون شورای رقابت و این که گفته می‌شود این مصوبه تخلف است، چگونه فروش ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو به مرحله اجرا می‌رسد؟

این موضوع عملا تخلف نیست، اما مصوبه‌ای که میان قطعه‌سازان، خودروسازان و وزارت صمت منعقد شده، به تایید و تصویب شورای رقابت یا مجلس و یا سران سه قوه نیاز دارد، یکی از این‌ها باید باشد تا به مرحله اجرایی برسد. ممکن است شورای رقابت در قبال این که یک کفی از عرضه توسط خودروساز رعایت شود و یک بهبود کیفی هم صورت گیرد این امتیاز را به خودروساز بدهد.

دولت در حال حاضر با مشکلات متعددی درگیر است، به نظر شما تبعات احتمالی اجرای این مصوبه را می‌پذیرد؟

بهتر است مسئولینی که نمی‌خواهند این افزایش قیمت به اسم آنها تمام شود و از تبعات سیاسی‌اش می‌ترسند، کنار بکشند و اجازه دهند کسانی که حاضر هستند این هزینه سیاسی را بپردازند، جلو بیایند.

تردیدهایی درخصوص تامین ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو توسط خودروسازان وجود دارد و این سوال مطرح شده که این مازاد خودرو چگونه به یکباره فراهم شده، نظر شما در این مورد چیست؟

برخی از متقاضیان در سامانه یکپارچه از خرید خودرو منصرف شده‌اند و افزایش تولید هم نسبت به برنامه‌ها وجود داشته و از این طریق می‌توان تعدادی خودرو را برای فروش در این طرح تامین کرد.

انتشار این خبر سبب رشد قیمت خودرو در بازار شد، اجرای این مصوبه چه تاثیری در قیمت خودرو خواهد داشت؟

به نفع خریدار است که خودرو را ۵ درصد زیر قیمت بازار خریداری کنند. این باعث می‌شود که فروشنده‌ها هم در بازار مجبور شوند قیمت خودرو را کاهش دهند.

برخی معتقدند فروش خودرو ۵ درصد زیر قیمت بازار به بازارسازی توسط خودروسازان منجر می‌شود و آنها به افزایش قیمت خودرو در بازار قبل از اجرای این طرح می‌پردازند تا این ۵ درصد تخفیف را هم جبران کنند، نظر شما چیست؟

این موضوع امکانپذیر نیست، چون خودروساز یک مدیر دولتی دارد که توسط دولت تعیین می‌شود و خودش هم نفعی از این افزایش قیمت‌ها ندارد، حقوق‌اش را می‌گیرد. همچنین اگر از ساختارهایی مانند فروش در بورس استفاده شود، امکان قیمت‌سازی وجود ندارد؛ ضمن این که باید در جریان اجرای این طرح برای خودروسازان هم یک‌سری شروط تعیین شود؛ مثلا پلتفرم‌های قدیمی را که ایمنی آنها خیلی پایین است را کنار بگذارند و افزایش تولید داشته و به افزایش کیفیت محصولاتشان نیز بپردازند. می‌ارزد که یک حمایت از خودروساز کنیم و در قبالش خواسته‌هایی از آنها داشته باشیم.

می‌توان گفت که این مصوبه گامی در راستای آزادسازی قیمت خودرو است؟

می‌تواند شروع این قضیه باشد، اما تا آنجا راه طولانی در پیش است، باید اقناع افکار عمومی و مسئولین شکل بگیرد که قیمت‌گذاری باعث باخت تولیدکننده و مصرف‌کننده شده است. /اقتصاد آنلاین



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: