کد خبر: ۳۳۷۸۸۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۱۷ دی ۱۴۰۲ - 2024January 07
حسین کرمانپور :
افزایش ۴۰ تا ۴۵ درصدی تعرفه‌های پزشکی، به باور اعضا این جامعه امری لازم است که باید توسط خود پزشکان و با منطق و آگاهی آنان از جامعه و اقتصاد شکل بگیرد، اما نهاد دولت در این بین دست بالا را دارد.
شفا آنلاین>سلامت>حسین کرمانپور، پزشک گفت: جامعه درمانی کشور جز معدود مشاغلی است که درآمد آن ریالی است، اما هزینه آن دلاری است. شما ویزیت و تعرفه‌ها را به ریال دریافت می‌کنید، اما انواع آزمایش‌ها و تست‌ها و وسائل پزشکی با دلار خریداری می‌شود. حقوقی که من و شما می‌گیریم اگر قرار باشد که به ریالی سرمایه گذاری شود راحت است. مثلا شما روی کالایی که ریالی قیمت گذاری می‌شود سرمایه گذاری نمی‌کنید، اما مردم روی طلا سرمایه گذاری می‌کنند، چون با دلار ارتباط دارد. همین چالش برای بخش درمان هم وجود دارد؛ ما تعریف را ریال می‌گیریم، اما خرید تجهیزات با دلار ارزیابی می‌شود.  

به گزارش شفا آنلاین:افزایش ۴۰ تا ۴۵ درصدی تعرفه‌های پزشکی، به باور اعضا این جامعه امری لازم است که باید توسط خود پزشکان و با منطق و آگاهی آنان از جامعه و اقتصاد شکل بگیرد، اما نهاد دولت در این بین دست بالا را دارد. دولت سعی دارد خدمات پزشکی را مدیریت کند، اما بحران‌های اقتصادی وضعیت را همواره برای پزشک و بیمار بدتر کرده است.

حسین کرمانپور، پزشک، درباره افزایش تعرفه پزشکی گفت: در تمام دنیا دولت‌ها دسته هستند، یا ناظر بر قیمت گذاری هستند یا قیمت گذار هستند. در حالت اول قیمت گذاری با اصناف است و هر کجا قیمت بیشتر باشد، دولت نظارت می‌کند که چرا قیمت‌ها در حال افزایش است و موانع را برطرف می‌کند. اقتصاد‌های دولتی، قیمت گذاری توسط دولت انجام می‌شود. ما جز گروه دوم هستیم. نظام درمانی کشور در گذشته بر اساس روال اقتصاد آزاد با آن برخورد می‌شد و تعرفه گذاری بر عهده صنف بود. از ۱۲ سال پیش این قیمت گذاری را از صنف گرفتند. دولت بدون توجه به تمامی ظرایف و امکانات، با قرار دادن صنعت ورشکسته بیمه بین خود و صنف پزشکی، باخت با فروشنده است. این شورا اگر به حالت گذشته تغییر کند به خواست جامعه پزشکی نزدیک می‌شویم. اتفاقی که این روز‌ها افتاده این است که صنف پزشکی در قیمت گذاری هیچ تاثیری ندارد.

او افزود: جامعه درمانی کشور جز معدود مشاغلی است که درآمد آن ریالی است، اما هزینه آن دلاری است. شما ویزیت و تعرفه‌ها را به ریال دریافت می‌کنید، اما انواع آزمایش‌ها و تست‌ها و وسائل پزشکی با دلار خریداری می‌شود. حقوقی که من و شما می‌گیریم اگر قرار باشد که به ریالی سرمایه گذاری شود راحت است. مثلا شما روی کالایی که ریالی قیمت گذاری می‌شود سرمایه گذاری نمی‌کنید، اما مردم روی طلا سرمایه گذاری می‌کنند، چون با دلار ارتباط دارد. همین چالش برای بخش درمان هم وجود دارد؛ ما تعریف را ریال می‌گیریم، اما خرید تجهیزات با دلار ارزیابی می‌شود.

وی در ادامه درباره وضعیت اقتصادی پزشکان عمومی بیان کرد: پزشک عمومی در دو نقطه خدمت می‌کند؛ یا باید مطب داشته باشد یا تحت همکاری با دولت در بیمارستان و کلینیک خدمت کند. در آنجا بر اساس تعرفه به شما پول می‌دهند. الان تعرفه ویزیت دولتی ۹ هزار تومان است که با بیمه ۵۰ تومان می‌شود و بیمه هم ۸ ماه بعد پرداخت می‌کند. اگر قرار بود بر اساس این عمل شود اصلا یک پزشک نمی‌تواند زندگی کند. من اگر مطب شخصی داشته باشم تمام درآمد من حق ویزیت است، اما در دولت بخشی از درآمد تعرفه و بخشی حقوق است. ۹۰ درصد پزشکان ما امروز مطب‌های اجاره‌ای دارند و پول اجاره و منشی و اینترنت و دو سیستم و هزینه‌های جاری آنجا نیز باید در هزینه‌های پزشک محاسبه شود.

وی سپس در رابطه با مهاجرت پزشکان اظهار داشت: در بیمارستان‌ها موج مهاجرت به خارج و مهاجرت معکوس نادرست را شاهد هستیم. کارکنانی که با هزار امید به تهران مهاجرت کردند، اما از سه سال پیش مهاجرت معکوسشان شروع شد. سال گذشته این موج به سطوح بالاتر رسیده و پزشکان به مرور دیگر برایشان زندگی در تهران نمی‌صرفد. قبلا یکی از برنامه‌های مثبت دولت مهاجرت معکوس بود، اما این مهاجرت با نگاه‌های تشویقی صورت می‌گرفت، اما الان بر اساس زیرمنگنه گذاشتن و فشار زندگیست که افراد به شهر‌های کوچکتر کوچ می‌کنند و سیستم‌های درمانی را دچار مشکل می‌کنند. یکی از نکات مثبتی که ما در سراسر دنیا داریم عبارت پزشک ایرانی است. پزشک ایرانی در سراسر دنیا سرآمد است. حتی خارجی‌هایی که در کلینیک‌هایی مراجعه می‌کنند که پزشک ایرانی دارد، به سمت پزشک ایرانی می‌روند.

کرمانپور درباره علت انگیزه جامعه برای تحصیل در رشته پزشکی با وجود چالش‌های اقتصادی این رشته گفت: پزشکی سه وجهه دارد که افراد را ترغیب می‌کند. یکی بحث علاقه مندی خانواده هاست که فرزندشان پزشک شود. تقریبا اکثر مشاغل ما دچار رکود و ازهم گسیختگی شده است. نتیجتا مردم علاقه‌ای ندارند در مباحثی تحصیل کنند که آینده ندارد. پزشکی رشته ایست که اگر استخدام هیچ کجا هم نشوید برای خودتان یک کار دارید. با وجود تمام هجمه‌هایی که به جامعه پزشکی شده است، پزشکی جز جامعه مدنی است و با وجود تمامی نگرانی‌های جامعه، مردم حرف پزشک را بر اساس علم پزشک گوش می‌دهند؛ بنابراین این هم جنبه روانی دارد که خانم دکتر بودن و آقای دکتر بودن برای خانواده و در سطح جامعه یک ارزش است. اما با این وجود رشته‌هایی از پزشکی پر نمی‌شود؛ مثلا طب اورژانس و بیهوشی خالی می‌ماند.

کمانپور اضافه کرد: با تمام این حرف ها، نگرانی ما این است که با تعرفه‌های فعلی کیفیت درمان روز به روز در حال سقوط بیشتر باشد. از من پزشک که بیمار را باید بیست دقیقه ببینم، اما الان دو دقیقه شده است تا تجهیزاتی که باید به دلاری بخریم. / انتخاب


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: