کد خبر: ۳۳۷۵۸
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۰ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۳ - 2014September 09
شفاآنلاین -با اعلام اسامی پذیرفته شدگان آزمون سراسری در صبح امروز، پرونده کنکور سراسری سال 93 بسته شد و فصل جدید تحصیلی در دانشگاه‌ها آغاز می‌شود.
به گزارش شفا آنلاین رئیس سازمان سنجش آموزش کشوراعلام کرد امروز اسامی 466 هزار و 888 نفر قبول شده نهایی در سایت سازمان سنجش منتشر می‌شود. این نتایج از ساعت 8 صبح امروز از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www. sanjesh. org منتشر و به اطلاع داوطلبان می‌رسد.

خدایی در نشست خبری روز گذشته خاطرنشان کرد: 75 درصد افراد انتخاب رشته کننده، در این دوره پذیرفته شدند که از این تعداد 33 درصد در پذیرش صرفاً با سوابق تحصیلی و 67 درصد در پذیرش با استفاده از سوابق تحصیلی و نمره آزمون پذیرفته شده‌اند.
رئیس سازمان سنجش با اشاره به آمار قبولی‌های کنکور سال 93 از خالی ماندن 252 هزار و 883 نفر صندلی در دانشگاه پیام نور و مؤسسات غیر انتفاعی گفت: 99 درصد این ظرفیت خالی مانده در دوره آموزشی دانشگاه پیام نور و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی است که 179 هزار نفر در ظرفیت دانشگاه پیام نور و 61 هزار نفر در ظرفیت مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی است.
رئیس سازمان سنجش اظهار داشت: ظرفیت دوره‌های نوبت دوم یا شبانه و پردیس‌های خودگردان به صورت 100 درصد تکمیل شده است.
وی درباره خالی ماندن ظرفیت به تفکیک گروه‌های آزمایشی گفت: در گروه ریاضی و فنی 120 هزار نفر، در گروه تجربی 37 هزار نفر، در گروه انسانی 81 هزار نفر و در گروه زبان هم 8 هزار نفر جزو این ظرفیت خالی هستند.
خدایی با تأکید بر اینکه برای کنکور سراسری سال 93 مرحله تکمیل ظرفیت نخواهیم داشت گفت: پذیرش بدون آزمون برای نیمسال دوم تحصیلی در بهمن ماه اعلام خواهد شد.
آغاز پذیرش بدون آزمون در دانشگاه آزاد
از سویی دیگر معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی با اعلام اینکه امروز نتایج دکترای تخصصی دانشگاه آزاد و روز چهارشنبه (19 شهریور) نتایج آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اعلام خواهد شد، گفت: از روز پنجشنبه (20 شهریور) نیز نتایج رشته‌های با آزمون کارشناسی علوم پزشکی، دامپزشکی، مهندسی و علوم انسانی اعلام خواهد شد.
دکتر علوی‌فاضل  گفت: از روز گذشته پذیرش دانشجویان کارشناسی پیوسته و ناپیوسته بدون آزمون دانشگاه آزاد آغاز شده که 140 هزار نفر از این طریق در دانشگاه آزاد پذیرش خواهند شد. این افراد از روز شنبه (22 شهریورماه) می‌توانند به دانشگاه‌های موردنظر خود جهت ثبت‌نام مراجعه کنند.
وی با بیان این‌که از هفته آینده نیز مجدداً امکان انتخاب «رشته محل»‌های بدون آزمون نیز فراهم می‌شود، اظهار کرد: تمام علاقه‌مندانی که در آزمون دانشگاه آزاد شرکت کرده و قبول نشدند یا به طور کلی برای آزمون اقدام نکردند می‌توانند به انتخاب رشته بپردازند و قبل از مهرماه مجدد پس از فرآیند سنجش، به شکل بدون آزمون در دانشگاه آزاد پذیرش شوند.
علوی‌فاضل با اشاره به این‌که حدود 500 رشته محل در کارشناسی ارشد به رشته محل‌های دانشگاه آزاد اضافه شده است، گفت: کدگذاری کردن این رشته‌ها و سنجش دانشجویان کار زمانبری است. این امکان فراهم شده که برای مهرماه ظرفیت این رشته‌ها افزایش پیدا کند، اگر این مسأله صورت نمی‌گرفت، عده بسیار زیادی محروم می‌شدند. با دو الی سه روز تأخیر، تغییری در نتایج به وجود نمی‌آید، اما تعداد بیشتری می‌توانند در دانشگاه آزاد پذیرفته شوند.
چالش های آموزش عالی
امروز نتایج نهایی آزمون سراسری سال93 دانشگاه‌های دولتی، در شرایطی اعلام می‌شود که مسائل مختلف از جمله مدیریت وزارت علوم و برخی از دانشگاه‌ها در قالب سرپرست، زیانده بودن بسیاری از مراکز دانشگاهی اعم از دولتی، آزاد، پیام نور و پردیس‌های خودگردان به دلیل صندلی‌های خالی بدون دانشجو و نامناسب بودن بازار کار بسیاری از رشته‌های دانشگاهی و... از چالش‌های مهم و دیر پای حوزه آموزش عالی است.
از میان 4میلیون جمعیت دانشجویی کشور بیش از 80 درصد دانشجویان در دانشگاه‌هایی تحصیل می‌کنند که به نحوی پولی هستند و دانشجویان در قبال تحصیل، شهریه‌های میلیونی پرداخت می‌کنند، با وجود این اما به دلیل استقبال نکردن دانشجویان از این دانشگاه‌ها و کند شدن رشد جمعیت، دانشگاه‌های غیرانتفاعی در خطر ورشکستگی قرار گرفته اند. به عنوان نمونه دانشگاه آزاد اسلامی با 400 هزار صندلی خالی، دانشگاه پیام نور 51 درصد صندلی خالی، دانشگاه‌های دولتی با 7/3 درصد صندلی خالی، دانشگاه‌های غیرانتفاعی(کاردانی) 90 و (کارشناسی) 65 درصد و دانشگاه فرهنگیان با 89 درصد صندلی خالی مواجه اند و پیش‌بینی می‌شود اکثر دانشگاه‌های پولی برای سال تحصیلی آینده زیانده باشند.
چالش‌های کنونی در حوزه آموزش عالی بیش از گذشته استحکام و اقتدار مدیریت در وزارت علوم را ضروری می‌نمایاند.

ایران

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: