کد خبر: ۳۳۷۳۹۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۰۸ دی ۱۴۰۲ - 2023December 29
هرچند واردات شیرخشک علاوه‌بر تحمیل هزینه‌های بیشتر، راه‌حلی مقطعی و سهل‌الوصول به نظر می‌رسید که تا مدتی بازار را آرام خواهد کرد، اما مشکل را حل نکرد.
شفا آنلاین>سلامت>در حال حاضر نه‌تنها مشکل کمبود شیرخشک در سراسر ایران حل نشده، بلکه برخی خانواده‌ها از کمبود شیرخشک‌ به‌خصوص شیرخشک رژیمی از جمله ببلاک کامفورت، ای‌آر، نان اچ‌آی و و برخی دیگر هم از گرانی ۵۰ درصدی این کال خبر می‌دهند.البته مسوولان سازمان غذا و دارو کمبود را تایید نمی‌کنند. آنها درباره افزایش قیمت شیرخشک هم توضیح می‌دهند که تغییر سیاست‌های ارزی و اصلاح قیمت شیرخشک به دلیل درخواست تولیدکنندگان و با هدف حمایت از آنها و همچنین مصوبه ستاد تنظیم بازار صورت گرفته، اما این تغییر قیمت منجربه افزایش پرداخت از جیب خانواده‌ها برای میزان سهمیه یارانه‌ای در نظر گرفته شده نخواهد بود. قیمت‌های شیرخشک یک‌شبه از ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان به ۹۰ تا ۱۲۰ رسیده است. 

به گزارش شفا آنلاین:البته برخی خانواده‌ها از کاهش کیفیت برخی شیرخشک‌ها مانند آپتامیل گلایه دارند. با این حال دیروز «بهرام عین‌اللهی» وزیر بهداشت اعلام کرد: «الحمدلله اکنون وضعیت شیرخشک باتوجه به تصمیماتی که در ستاد تنظیم بازار گرفته شد تا شیرخشک را فقط به مصرف‌کننده واقعی با نرخ سابق داده شود، مشکلی ندارد. میزان مصرف شیرخشک در ماه ۵ میلیون قوطی است و ما ۱۲ میلیون توزیع داشتیم.» این در حالی است که گفته‌های وزارت بهداشت درخصوص وفور شیرخشک در داروخانه‌های کشور حرفی نادرست است، زیرا با چرخی در داروخانه‌ها متوجه کمبود این کالا خواهید شد. 

در هر حال، فارغ از اینکه علت کاهش تولید شیرخشک در داخل کشور چه بوده است، برای جبران این کمبود، واردات گسترده این محصول از خارج به عنوان راه چاره در نظر گرفته شد. 

هرچند به گفته انجمن تولیدکنندگان، «واردات این محصول، سه برابر تولید داخل ارزبری دارد؛ در حالی که ما ۱۵ سال از واردات بی‌نیاز بودیم.» هرچند واردات شیرخشک علاوه‌بر تحمیل هزینه‌های بیشتر، راه‌حلی مقطعی و سهل‌الوصول به نظر می‌رسید که تا مدتی بازار را آرام خواهد کرد، اما مشکل را حل نکرد. 

با اینکه چند روز پیش «سجاد اسماعیلی» سخنگوی سازمان غذا و دارو افزایش قیمت شیرخشک‌ها را تکذیب کرد، گفت: «هر کودک زیر ۲ سال به صورت ماهانه با کارت ملی ۱۰ عدد سهمیه یارانه‌ای دارد. حتی با گران شدن قیمت روی قوطی هیچ مبلغ اضافه‌ای شامل این گروه‌ها نمی‌شود و خانواده‌ها از این به بعد هم شیرخشک را با قیمت قبل خریداری خواهند کرد. در صورت افزایش درخواست تا ۲۰ عدد در ماه این مبلغ به صورت غیریارانه‌ای از ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت.» این در حالی است که بسیاری از خانواده‌ها در روز به چندین داروخانه سر می‌زنند تا در آخر با پارتی‌بازی یک قوطی، البته اگر خوشانس باشند، دو قوطی برای نوزاد خود خریداری می‌کنند. 

با اینکه تهیه شیرخشک طی ماه‌های اخیر با کارت ملی شده است و ماهانه ۱۰ قوطی به آنها تعلق می‌گیرد، اما داروخانه‌ها شیرخشکی ندارند که به آنها تحویل دهند. به گفته شهروندان، وضعیت شیرخشک در کلانشهرها به‌خصوص تهران بهتر است، زیرا در شهرستان‌های کوچک حتی یک قوطی شیرخشک رژیمی هم یافت نمی‌شود. به همین دلیل بسیاری از آنها ناچارا برای تهیه شیرخشک به تهران مراجعه می‌کنند که همین امر هزینه‌های مضاعف گزافی برایشان دارد.

کمبود شیرخشک رژیمی در کرمانشاه

رحیمی پدر یک نوزاد دوماهه که برای خرید یک شیرخشک خاص به تهران آمده است، درخصوص مشکلات خود به «جهان‌صنعت» گفت: پزشک به من گفت که باید برای فرزندم شیرخشک رژیمی نان اچ‌آی‌۲ استفاده کنیم. کل کرمانشاه را گشتیم و پیدا نکردیم. به تهران آمدم و به زور دو قوطی پیدا کردم. نمی‌دانم از این به بعد باید چه کنیم؟ یک میلیون هزینه کردم و به تهران آمدم برای پیدا کردن شیرخشک مورد نیاز فرزندم، اما حتی کفاف یک هفته را هم نمی‌دهد.

نوزادان قربانی اختلاف‌نظرات

الوند پدر کودک یک‌ونیم ساله‌ای که با متصدی داروخانه جر و بحث می‌کرد، به «جهان‌صنعت» گفت: هفته گذشته به هر داروخانه‌ای که مراجعه می‌کردم شیرخشک داشتند، اما دیروز چند داروخانه رفتم و گفتند که هیچ موجودی ندارند. برخی از آنها هم می‌گفتند که محصول را دارند، اما تا اعلام قیمت جدید نمی‌فروشند. شیرخشک به مدت یک هفته چندین برابر شده است. به این وضعیت اقتصادی فرزندآوری برای خانواده‌ها سخت شده است. به نظرم در این میان نوزادان قربانی اختلاف‌نظرات مسوولان مربوطه شده‌اند.

شیرخشک‌های بی‌کیفیت

بیگلو مادر یک کودک ۱۰ ماهه با گلایه از گرانی شیرخشک به «جهان‌صنعت» گفت: تا یک ماه پیش هیچ‌جا شیرخشک نبود، اما حالا هست فقط گران شده است. همین دیروز یک قوطی شیرخشک ۸۰ هزار تومانی را ۱۲۰ هزار تومان خریدم. زمانی که اعتراض کردم گفتند که قیمت جدید همین است و باید بخشی از آن را خودمان پرداخت کنیم. بخشی دیگر هم شامل بیمه است. البته در این میان کیفیت شیرخشک آپتامیل خیلی کمتر شده است. قبلا خیلی چرب‌تر بود، اما به نظرم در حال حاضر بی‌کیفیت شده است.

شیرخشک نیست، اما گران شده!

«همایون سامه‌یح» عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به «جهان‌صنعت» گفت: متاسفانه این روزها برخلاف وعده‌های وزارت بهداشت هنوز در سراسر ایران دچار کمبود شیرخشک به خصوص شیرخشک رژیمی هستیم. البته به غیر ‌از کمبود شیرخشک، در حال حاضر با افزایش قیمت آن نیز مواجهیم. دقیقا میزان افزایش قیمت‌ها را اطلاعی ندارم، اما شهروندان نسبت به آن گلایه دارند، زیرا تولیدکنندگان این کالا می‌گویند که قیمت تعیین‌شده برای شیرخشک برای کارخانه‌ها سودی ندارد، لذا همین موضوع باعث شده تا تولیدکنندگان تمایلی برای افزایش تولید نداشته باشند. آنها برخی اوقات در روز به چندین داروخانه سر می‌زنند تا در آخر با آشنابازی یک یا دو قوطی تهیه کنند. با اینکه تهیه شیرخشک با کارت ملی شده است و ماهی ۱۰ قوطی به آنها تعلق می‌گیرد، اما داروخانه‌ها شیرخشکی ندارند که به آنها تحویل دهند. متاسفانه این روزها شیرخشک واقعا کم است. وی افزود: کمبود شیرخشک در کشور دلایلمتعددی دارد، با اینکه میزان قاچاق شیرخشک در حد تریلی است، اما به نسبت مصرف داخلی قابل اغماض است. از طرفی شیرخشک‌های تولید داخل توسط شیرینی‌فروشی‌ها و بستنی‌فروشی‌ها استفاده می‌شود که همین موضوع نیز منجر به کمبود آن در کشور شده است. این در حالی است که نه‌تنها مسوولان مربوطه بلکه شهروندان نیز باید نسبت به فرزندان این مرزوبوم احساس مسوولیت کنند و از مصرف بی‌رویه آن بپرهیزند، چرا که این روزها شیرخشک به جای اینکه برای نوزادان مصرف شود، از آن استفاده دیگر می‌کنند. البته عدم پرداخت مطالبات ارزی به موقع به تولیدکنندگان نیز منجر به کاهش تولید و گاها تعطیلی برخی کارخانه‌ها شد. با این حال قاچاق شیرخشک مساله جدیدی نیست و از گذشته و در زمان ارز ۴۲۰۰ تومانی هم با این مشکل مواجه بودیم؛ جلسات مختلفی را در کمیسیون و همچنین با حضور رییس مجلس و مسوولان مربوطه برگزار کرده‌ایم و خروجی جلسات کمبود منابع ارزی و ریالی و گمرکی بود، اما متاسفانه مشکلات همچنان پابرجاست. میزان قاچاق شیرخشک نیز نسبت به مصرف داخلی چندان تاثیر‌گذار نیست. در آخرین جلسه کمیسیون، وزارت بهداشت اعلام کرد که نه‌تنها واردات شیرخشک افزایش پیدا کرده، بلکه در تمامی داروخانه‌ها توزیع شده است. همچنین طبق گفته‌های وزارت بهداشت در روزهای اخیر میزان واردات و تولید از مصرف داخلی خیلی بیشتر شده است. این در حالی است که چنین چیزی نیست. این نماینده مجلس با اشاره به اینکه کمبود شیرخشک مقطعی نبوده و نیست، بیان کرد: وزارت بهداشت درخصوص سوال کمیسیون برای چرایی کمبود دوباره شیرخشک گفت که کمبودهای اخیر به خاطر تهیه بیش از حد افراد پس از یک دوره طولانی کمبود شیرخشک است و به‌زودی بازار اشباع می‌شود و کمبودها مقطعی است. بر همین اساس پیش‌بینی ما رفع این کمبود مقطعی در عرض یک ماه بود، اما این کمبود تاکنون حل‌وفصل نشده است. بنابراین وضعیت شیرخشک خوب نیست و مردم به صورت مکرر این موضوع را با ما مطرح می‌کنند.

او ادامه داد: در حال حاضر نه‌تنها دچار کمبود شیرخشک عادی هستیم، بلکه شیرخشک رژیمی هم با پارتی‌بازی و آشنابازی در داروخانه‌ها تنها به مقدار دو قوطی یافت می‌شود. این روزها خانواده‌ها در داروخانه‌ها سرگردان شده‌اند. آنها برخی اوقات در روز به چندین داروخانه سر می‌زنند تا در آخر با آشنابازی یکی یا دو قوطی تهیه کنند. با اینکه تهیه شیرخشک با کارت ملی شده است و ماهانه ۱۰ قوطی به آنها تعلق می‌گیرد، اما داروخانه‌ها شیرخشکی ندارند که به آنها تحویل دهند. متاسفانه این روزها شیرخشک واقعا کم است.

سامه‌یح با تاکید بر اینکه طبیعتا شیرخشک در کلانشهرها نسبت به استان‌های محروم راحت‌تر پیدا می‌شود، بیان کرد: مسوولان مربوطه نباید فراموش کنند که شیرخشک خوراک حیاتی نوزادان است. این روزها والدین با چنین شرایط وخیم اقتصادی در داروخانه‌ها سرگردان شده‌اند. امیدواریم هرچه سریع‌تر مسوولان به جای حرف، عمل کنند زیرا نوزادان، فرزندان این مرزوبوم هستند و باید از آنها حفاظت و صیانت کرد. / جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: