همان طور که در ابتدای این مطلب خواندید، طبق جدیدترین گزارش نشریه فوربس، این روزها خانواده «والتونها» ثروتمندترین خانواده در جهان هستند. ثروت آنها بیش از ۱۵۱ میلیارد دلار تخمین زده میشود و هر ساعت هم بیشتر میشود. در خور ذکر است که مجله فوربس هر دو هفته یک بار منتشر میشود و یکی از مشهورترین مجلههای اقتصادی جهان بهشمار میآید که روز گذشته، هفت مورد از ثروتمندترین خانوادههای جهان را معرفی کرده است. در پرونده امروز به نکاتی جالب درباره این خانوادهها، میزان ثروت، رمز و رازهای پولدار شدنشان و ... اشاره خواهد شد. این میزان ثروت مربوط به ارزش برند، ساختمانها و... این خانواده هاست و پول نقد آنها نیست.
واضح است که این مطلب، حاکی از تایید مشی زندگی خانوادهها و به ویژه روش کسب درآمدشان نیست بلکه فقط به نکاتی درباره آنها اشاره میشود که شاید برای برنامه ریزی و موفقیت در حوزه اقتصادی درسآموز باشد چراکه بیشترشان، فعالیتهایشان را از کارآفرینی شروع کردهاند. بدیهی است ثروتمند شدن هم هدف غایی ما از زندگی نیست، اما خواندن مطلبی درباره راه و رسم ثروتمند شدن این خانوادهها خالی از لطف نیست.
نام خانواده: والتون
میزان ثروت: ۱۵۱.۵ میلیارد دلار (یک هزار و ۶۶۱ هزار میلیارد تومان)
ملیت: آمریکایی
منبع ثروت: فروشگاههای زنجیرهای مواد غذایی، سوپرمارکت و هایپرمارکت
تعداد کارمندان یا نمایندگی: هشت هزار و پانصد فروشگاه و بیش از دو میلیون کارمند
رموز موفقیت از زبان خودشان:سم والتون درباره سیاستهای کاری شرکتشان میگوید: «شنا در خلاف جهت، تصمیم ما بود! ما برای موفق شدن تصمیم گرفتیم تا برخلاف راهی که دیگران انتخاب میکنند، برویم. هر کاری را که دیگر شرکتهای اقتصادی با طریقه خاص خود انجام دادند، ما با طریقه دیگری انجام دادیم. به همین دلیل هم از ابتدا، خودمان را برای سختیها و مشکلات زیادی آماده کردیم.»
نکاتی جالب درباره این خانواده:خانواده «والتون» به عنوان ثروتمندترین خانواده جهان معرفی میشوند. این خانواده بخش اعظم ثروت خودشان را از طریق شرکت «والمارت» که در سال ۱۹۶۲ توسط سام والتون (پدر خانواده) تاسیس شده، کسب کردهاند. شرکتی شامل فروشگاههای زنجیرهای مواد غذایی، سوپرمارکت و هایپرمارکت که در آن زمان، ایده نویی به حساب میآمد و البته دیگران، آینده خوبی برای آن متصور نبودند. هم اکنون «والمارت» با داشتن بیش از دو میلیون کارمند به عنوان یکی از بزرگترین کارفرمایان خصوصی جهان شناخته میشود.
از ابتکارات والتونها در تجارتشان میتوان به فروشگاههای جدیدی که سال ۲۰۰۵ طراحی کردند، اشاره کرد. یکی در تگزاس و دیگری در کلرادو، که دارای توربینهای بادی، صفحات خورشیدی نورگیر، دیگهای بخار با سوختهای زیستی، یخچالهای خنککننده آب و باغهای ویژه بود. این ساختمانها دارای بسیاری از تجهیزات برای کاهش هزینهها و فناوریهای صرفهجویی در انرژی بودند که از نظر بسیاری از هایپرمارکتها، اصلا مسئله مهمی نیست، اما خانواده «والتون»، ثروتشان را مدیون همین تفکرات و توجه به چنین نکاتی هستند!
نام خانواده: کوک
میزان ثروت: ۹۸.۷ میلیارد دلار (یک هزار و۷۸هزارمیلیاردتومان)
ملیت: آلمانی- آمریکایی
منبع ثروت: صنایع پتروشیمی
تعداد کارمند یا نمایندگی: بیش از ۶۰۰ هزار کارمند
رموز موفقیت از زبان خودشان: «چارلز کوک» از فرزندان خانواده کوک درباره رموز موفقیتشان میگوید: «موفقیت و پول درآوردن از هر کسب و کاری، زمانی به دست میآید که محصولات یا خدماتشان زندگی مردم را بهتر کند و مردم هم همین حس را راجع به آنها داشته باشند.»
نکاتی جالب درباره این خانواده:این خانواده آمریکایی- آلمانیتبار، فعال در صنعت نفت، تجارت و کارآفرینی هستند که مالکیت دومین شرکت خصوصی جهان یعنی کوک را در اختیار دارند. خانواده کوک مهاجرانی آلمانی بودند که در سال ۱۸۸۸ به آمریکا مهاجرت کردند. صنایع کوک در سال ۱۹۲۷ توسط «فرد سیکوک» پدر خانواده راهاندازی شد. او روشی ابداع کرد که با استفاده از کراکینگ حرارتی در پالایشگاه نفت، موفق شد نفت خام سنگین را به گازوئیل تبدیل کند. این کار باعث شد شرکت کوک بتواند با شرکتهای بزرگ نفتی، رقابت کند.
پس از مرگ «فرد» چهار پسر او دعوایی حقوقی را بر سر مالکیت شرکت صنایع کوک آغاز کردند که این کشمکشها طی دو دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ بهطول انجامید. سرانجام دو نفر از پسران «دیوید» و «چارلز» پس از ۲۰ سال موفق شدند، سهام دو برادر دیگر را خریداری و شرکت را تصاحب کنند. در سال ۲۰۱۸ مجله اقتصادی فوربس، دارایی خانواده کوک را در حدود ۱۲۰ میلیارد دلار اعلام کرد و این خانواده را قبل از خانواده والتون (مالکان شرکت والمارت) به عنوان اولین خانواده ثروتمند در آمریکا معرفی کرد.
نام خانواده: مارس
میزان ثروت: ۸۹.۷ میلیارد دلار (۹۷۹ هزارمیلیارد تومان)
ملیت: آمریکایی
منبع ثروت: کارخانه شیرینی و شکلاتسازی
تعداد کارمند یا فروشگاه: ۳۷ شعبه کارخانه، ۷۰ هزار نفر نیروی کار
رموز موفقیت از زبان خودشان:اعضای این خانواده به طور مرموزی همواره از حضور مقابل رسانهها دوری کردهاند و تاکنون هیچ مصاحبهای از آنها منتشر نشده است.
نکاتی جالب درباره این خانواده:این خانواده که مالک اکثریت سهام شرکت «مارس اینکورپوریتد» هستند تا سال ۱۹۸۸ از سوی مجله فورچون به عنوان ثروتمندترین خانواده در آمریکا معرفی میشدند تا اینکه این عنوان توسط خانواده «والتون» تصاحب شد. فرانکلین به عنوان موسس این کارخانه همراه همسرش در سال ۱۹۱۱ کارشان را خیلی ابتدایی با درست کردن شیرینی در خانه شروع کردند. این زوج بارها تغییر مکان دادند و بارها کسب و کارهایی با نامهای مختلف، راهاندازی کردند و پس از اُفت و خیزهای فراوان، در سال ۱۹۲۹ کارخانه به شیکاگو یعنی مکان کنونی آن منتقل شد. «فارست مارس اس آر»، فرزند ارشد بنیانگذار این شرکت در زمان مرگش به همراه دو پسر خود در جایگاه ۲۹، ۳۰ و ۳۱ از ثروتمندترین افراد آمریکایی قرار داشتند.
ثروت هر کدام از آنها در آن زمان، حدود چهار میلیارد دلار بود. نکته جالب اینکه اعضای این خانواده به شدت از انظار عمومی و انجام مصاحبه دوری میکنند و به غیر از ژاکلین مارس، هیچ عکسی نیز از اعضای این خانواده در دست نیست. اداره این شرکت همواره منحصراً در اختیار اعضای خانواده مارس بوده و ویژگی جالب توجه آن، پنهان نگاه داشتن شدید اطلاعات مربوط به مراحل تولید و کارکنان است. البته و تنها یکبار این شرکت در سال ۲۰۱۱ تنها بخشی از اطلاعات مربوط به مراحل تولید خود را فاش کرد که شگردهای شان باعث شگفتی بسیاری از کارشناسان آشپزی شد.
نام خانواده: بوش
میزان ثروت: ۵۴.۱ میلیارد دلار (۵۹۴ هزار میلیارد تومان)
ملیت: آلمان
منبع ثروت: ساخت لوازمخانگی
تعداد کارمند یا فروشگاه: بیش از ۳۰۰ هزار کارمند
رموز موفقیت از زبان خودشان:بوش یکی از دلایل بزرگ موفقیت شرکتش را توجه به یک جمله کلیدی میداند و گفته: «برای من بهتر است که تمام سرمایه خود را از دست بدهم تا اعتماد مشتریان را.»
نکاتی جالب درباره این خانواده: «روبرت بوش» که مدتی در آمریکا و به عنوان یک مکانیک نزد توماس ادیسون کار کرده بود در ۱۵ نوامبر ۱۸۸۶ در ۲۵ سالگی با کمک دو دوست خود یک کارگاه کوچک مکانیک در اشتوتگارت آلمان تأسیس کرد که خدماتی مانند تعمیر دستگاههای تلفن، ماشینتحریر، لوازم عکاسی و ماشینآلات را ارائه میکرد.
شرکت او تا سال ۱۸۹۱ دارای ۱۵ کارمند بود و در این مدت تمام سرمایه خود را صرف تحقیقات و آزمایشهایش کرد و زمانی که سرمایهاش رو به اتمام بود، سعی کرد با گرفتن کمک مالی از مادرش و دریافت وام از بانک، شرکت خود را نجات دهد تا بتواند تحقیقات خود را به ثمر برساند، اما یک سال بیشتر دوام نیاورد و شرکت او در سال ۱۸۹۲ به مرز ورشکستگی رسید. او مجدد در سال ۱۹۰۰ کارخانه خود را با ۳۰ کارمند تأسیس کرد که این تعداد پس از مدت کوتاهی به خاطر بهره بردن از تجربه قبلی به ۲۰۰ نفر رسید. هم اینک صنایع بوش یکی از رو به رشدترین برندهای بزرگ جهان است به گونهای که فقط در سال ۲۰۱۷ این برند ۱۷ درصد رشد سودآوری داشت.
نام خانواده: هرمس
میزان ثروت: ۴۹.۲ میلیارد دلار (۵۳۹ هزار میلیارد تومان)
ملیت: فرانسه
منبع ثروت: برند پوشاک لوکس
تعداد کارمند یا نمایندگی: بیش از هزار و صد نمایندگی در دنیا
رموز موفقیت از زبان خودشان:برند «هرمس» بر این باور است که تکتک محصولات این شرکت باید سختکوشی و تلاش پشت صحنه مراحل ساخت را در خود منعکس کند. مدیر عامل فعلی هرمس درباره رموز موفقیت شرکتشان میگوید: «نقطه قوت برند ما، شوق بالای تمام کارکنان و مدیران در مراحل ساخت و تولید است. در ضمن تمام محصولات هرمس به طور کامل در فرانسه تولید میشود و این انگیزه کارکنان شرکتمان را برای معرفی محصولی به معنای واقعی کامل و با کیفیت به مردم دنیا، بیشتر کرده است.»
نکاتی جالب درباره این خانواده:برای عموم، لوگوی کالسکه اسب روی محصولات هرمس جای سوال دارد چراکه بین کالسکه اسب با کیفهای دستی یا دیگر کالاهای لوکس تولیدی این شرکت ارتباطی دیده نمیشود، اما دلیلش ساده است؛ چراکه هرمس در ابتدا بهعنوان یک کارگاه تولید زین اسب در پاریس شروع به فعالیت کرد و اواخر سال ۱۸۷۹ بود که محصولات این مجموعه، توسط «تیری هرمس» گسترش یافت، چون هدف آنها، پیشرفت و بهتر شدن بود. در سال ۲۰۱۱، بیش از ۵۰ نفر از نوادگان «تیری هرمس» سرمایه خود را در این شرکت قرار دادند و طی یک قرارداد مشروط موافقت کردند که در دو دهه آینده هیچ سهامی به فروش نرسانند. این موضع مشترک، انسجام و اتحاد اعضای خانواده هرمس را نشان میدهد که یکی از رموز اصلی موفقیتشان به حساب میآید.
نام خانواده: شنل
میزان ثروت: ۴۵.۶ میلیارد دلار
(۴۹۵ هزارمیلیاردتومان)
ملیت: فرانسه
منبع ثروت: پوشاک لوکس و عطر
تعداد کارمند یا نمایندگی: صاحب نمایندگی در ۱۲۹ کشور
رموز موفقیت از زبان خودشان:شنل بر این باور بود که زیبایی لحظهای آغاز میشود که فرد تصمیم میگیرد که خودش باشد و شعارش را این جمله قرار داده بود: «شنل به زیبایی ناب و اصیل اعتقاد دارد و آن را با اعتماد به نفس پیوند میزند.»
نکاتی جالب درباره این خانواده: «گابریل شَنِل» که بعدها به «کوکو شنل» معروف شد در سال ۱۸۸۳ میلادی در شهر «سومور» فرانسه در خانوادهای فقیر به دنیا آمد. او در ۱۲ سالگی مادرش را از دست داد و به یک صومعه سپرده شد. او که برای گذران زندگی به خیاطی مشغول بود، اعتقاد داشت باید لباسهایی را طراحی کند که ضمن راحت و لوکس بودن، از ظرافت هنری نیز برخوردار باشد.
وی اولین فروشگاه خود را در سال ۱۹۱۰ در پاریس افتتاح کرد. وی که به عطر و ادکلن هم علاقه داشت در سال ۱۹۲۱ اولین خط تولید این محصولات را به راه انداخت. تولید این عطر همچنان ادامه دارد و دولت فرانسه اعلام کرده است که هر دقیقه دو بطری از عطر شنل در دنیا به فروش میرسد. در سالهای جنگ جهانی دوم بسیاری از شعب این برند تعطیل شد، اما او ۹ سال بعد و در حالی که بیش از هفت دهه از عمرش میگذشت؛ این شعب را مجدد راهاندازی کرد و بعد هم با تولید کیفهای چرم شنل با زنجیرهای طلایی کوتاه تحولی دیگر در صنعت مد رقم زد. محصولات لوکس شرکت شنل امروزه در بیش از ۱۲۹ کشور به فروش میرسد.
نام خانواده: آمبانی
میزان ثروت: ۴۳.۳ میلیارد دلار
(۴۷۳ هزارمیلیاردتومان)
ملیت: هندی
منبع ثروت: فعال در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و مخابرات
تعداد کارمند یا فروشگاه: ۳۷ شعبه، ۲۳ هزار کارمند
رموز موفقیت از زبان خودشان:موسس این شرکت میگوید: «در کسبوکار همیشه شرط بستن روی اسب برنده جواب میدهد، اما چالش اصلی این است که بدانید کدام اسب برنده میشود و مادر انجام این کار موفق بودیم.»
نکاتی جالب درباره این خانواده:این خانواده مالک صنایع «ریلاینس» هستند که یک شرکت هندی است. موسس این شرکت «دیروبهائی آمبانی» در اواسط دهه ۱۹۶۰ با احداث یک کارخانه نساجی، فعالیت خود را آغاز کرد، اما دوست داشت که مواد اولیه کارش را هم خودش تولید کند؛ بنابراین امروزه این شرکت، نه تنها تولیدکننده منسوجات است بلکه مواد اولیه خود را برای تولید مواد مصنوعی منسوجات از پالایشگاه و کارخانه پتروشیمی خود تأمین میکند و در زمینه مخابرات هم فعالیت دارد. پس از «دیروبهائی» مدتی بین دو فرزندش «آنیل» و «موکش»، رقابت سختی برای اندوختن ثروت بیشتر شکل گرفت. به این ترتیب، «آنیل» و «موکش» هر کدام فعالیتهای مستقلی را در شرکت ریلاینس آغاز کردند. «آنیل» یکی از مدیران اجرایی شرکت شد و آن را به سوی موفقیتهای تازهای سوق داد.
«موکش» هم اینک به عنوان رئیس هیئت مدیره
شرکت فعالیت دارد. در دوران فعالیت او این شرکت با شتاب بسیار زیاد، توسعه
یافت. هم اکنون شرکت ریلاینس دارای ۱۴ مجوز برای اکتشاف دریایی، به وسعت
۱۰۰ هزار کیلومترمربع است که بخشی از آنها فعالیتهای اجرایی مناطق نفت و
گاز را شامل میشود. / خراسان