کد خبر: ۳۳۶۹۷۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - 2023December 20
بزرگترین کشتی‌ های جهان بیش از ۴۰۰ متر طول دارند و می‌توانند وزنی بالغ بر ۲۰۰,۰۰۰ تن را جابه‌جا کنند.
شفا آنلاین>عمومی>ناوگان کشتیرانی به‌صورت کلی از کشتی‌های متنوع برای اهداف متفاوتی تشکیل شده است. کشتی‌های کروز کاربری تفریحی دارند؛ کشتی‌های باری برای انتقال محصولات در مقیاس کلان استفاده می‌شوند؛ کشتی‌های یخ‌شکن نیز وجود دارند که برای هموار کردن راه دیگر کشتی‌ها به کار گرفته می‌شوند؛ کشتی‌های یدک‌کش برای پروژه‌های فراساحلی به کار می‌روند و در نیروی دریایی نیز کشتی‌هایی با کاربری نظامی وجود دارند.

اور الات (Ever Alot) غول‌پیکر؛ بزرگترین کشتی باربری جهان

  • نوع کشتی: باربری
  • کشور سازنده: چین
  • سال ساخت: ۲۰۲۲
  • شرکت مالک: «هودونگ ژونگوا» (Hudong-Zhonghua)
  • مسیر سفر: آسیا-اروپا

به گزارش شفا آنلاین:کشتی «اور الات» وقتی در ژوئن سال ۲۰۲۲ به ناوگان ترابری «اورگرین مرین» (Evergreen Marine) در تایوان اضافه شد، عنوان بزرگ‌ترین کشتی باربری جهان را از آن خود کرد. شرکت کشتی‌سازی چینی «هودونگ ژونگوا» سازنده این کشتی است.

کشتی غول‌پیکر اور الات با وجود ابعاد بسیار بزرگ خود، آلاینده محیط زیست نیست و در ساخت آن از آخرین فناوری‌های دریانوردی استفاده شده است. اور الات هفتمین کشتی از سری کشتی‌های «کلاس ای» (A-Class) اورگرین به شمار می‌رود. این کشتی رکورد باربری را تا امروز از آن خود کرده است؛ ظرفیت حمل ۲۴,۰۰۰ واحد «تی‌ای‌یو» (TEU) معادل باری به ابعاد ۱۴۶,۴۰۰ متر طول، ۵۸,۵۶۰ متر عرض و ۶۲,۱۶۰ متر ارتفاع توسط این کشتی ثبت شده است.

کشتی اور الات؛ منبع عکس: ShipSpotting.com، عکاس: Hannes Van Rijn


کشتی باربری اور الات در مسیر اروپا و آسیا رفت‌و‌آمد می‌کند. این کشتی ۴۰۰ متر طول و ۶۱٫۵ متر پهنا دارد. عمق آب مورد نیاز برای حرکت این کشتی، ۱۷ متر است. در مقام مقایسه، سه زمین فوتبال را  به‌راحتی در کشتی اور الات جا داد. این کشتی بسیار کمتر از کشتی‌های هم‌اندازه خود انرژی مصرف می‌کند.

کشتی اور الات گاز بسیار محدودی منتشر می‌کند و دارای دستگاه‌های ذخیره و کاهنده مصرف انرژی است. تناژ ناخالص برای حمل بار این کشتی به ۲۳۶,۲۲۸ تن می‌رسد. امروزه، این کشتی با پرچم پاناما سفر می‌کند. در زمان شیوع سویه‌های مختلف ویروس کرونا، بندر شانگهای بارها بسته شد؛ به همین دلیل، کشتی اور الات را دیرتر از موعد تحویل دادند.

بزرگترین کشتی باربری جهان؛ منبع عکس: Hafen Hamburg، عکاس: نامشخص


شگفتی دریاها (The Wonders of the Seas)؛ بزرگترین کشتی کروز

  • نوع کشتی: تفریحی
  • کشور سازنده: آمریکا
  • سال ساخت: ۲۰۲۲
  • شرکت مالک: «گروه رویال کاریبین» (Royal Carribean Group)
  • مسیر سفر: کارائیب، مدیترانه

کشتی «شگفتی دریاها» بزرگترین کشتی کروز جهان است. این کشتی در اختیار شرکت آمریکایی «گروه رویال کاریبین» قرار دارد. کشتی «شگفتی دریاها» با تجهیزات متنوع و هیجان‌انگیز، یک شگفتی مهندسی نیز به شمار می‌رود. کشتی شگفتی دریاها برای هر سلیقه‌ای، چیزی برای عرضه دارد.

کشتی شگفتی دریاها؛ منبع عکس: Royal Caribbean Blog، عکاس: نامشخص


کشتی شگفتی دریاها تمام آنچه یک کشتی کروز باید داشته باشد را دارد. در واقع، بهتر است به‌جای «کشتی»، آن را شهری شناور و مجلل بنامیم. این کشتی ۳۶۲ متر طول دارد و تناژ ناخالص حمل آن ۲۳۶,۸۵۸ تن است. کشتی شگفتی دریاها می‌تواند به‌راحتی ۶,۹۸۸ مسافر و ۲,۳۰۰ خدمه را در خود جای دهد؛ با این حال، طراحی کشتی به شکلی است که به مسافران حس شلوغی دست نمی‌دهد.

کشتی شگفتی دریاها با امکانات متعدد، همچون شهری مجلل و شناور است

بخش‌های مختلف کشتی شگفتی دریاها از این قرار هستند:

  • عرشه کشتی
  • استخر و بخش ورزشی
  • پارک مرکزی مملو از گیاهان طبیعی
  • تفرجگاه شاهانه با رستوران‌های کم‌نظیر
  • سالن بار و استراحتگاه
  • سالن بازی برای نوجوانان و جوانان
  • بخش تناسب اندام و ماساژ

سوئیت‌های ویژه‌ای در کشتی شگفتی دریاها وجود دارد که مهمانان آن، عرشه خاص خود را همراه با رستوران و استخر و استراحتگاه دارند. منوی شام این کشتی بسیار متنوع است؛ تقریبا خوراک‌های تمام فرهنگ‌ها در این کشتی یافت می‌شود.

بزرگترین کشتی کروز جهان؛ منبع عکس: Barrhead Travel، عکاس: نامشخص


اس‌اس‌سی‌وی اسلیپنیر (SSCV Sleipnir)؛ بزرگترین کشتی جرثقیل نیمه‌شناور

  • نوع کشتی: جرثقیل
  • کشور سازنده: سنگاپور
  • سال ساخت: ۲۰۱۹
  • شرکت مالک: «اچ‌ام‌سی» (Heerema Marine Contractors)

سفارش ساخت کشتی «اس‌اس‌سی‌وی اسلیپنیر» در سال ۲۰۱۵ داده شد و شرکت کشتی‌سازی سنگاپوری «سمب‌کورپ مارین» (Sembcorp Marine) مسئولیت ساخت آن را بر عهده گرفت. پس از پایان عملیات ساخت آن در سال ۲۰۱۹، این کشتی با عنوان بزرگ‌ترین کشتی جرثقیل جهان شناخته شد.

کشتی اسلیپنیر؛ منبع عکس: Heerema، عکاس: نامشخص


نام «اسلیپنیر» از روی اسب افسانه‌ای «اودین» (Odin)، خدای جنگ و مرگ در اساطیر اسکاندیناوی، گرفته شده است که هشت دست و پا داشت. کشتی اسلیپنیر دو جرثقیل گردان دارد که هرکدام به‌تنهایی می‌توانند ۱۰,۰۰۰ تن را جابه‌جا کنند.

کشتی اسلیپنیر در اختیار شرکت هلندی «اچ‌ام‌سی» است و اولین کشتی جرثقیلی به شمار می‌رود که با سوخت گاز طبیعی مایع (LNG) کار می‌کند. این کشتی هشت رانشگر دارد و می‌تواند به سرعت ۱۲ گره دریایی برسد. در سال ۲۰۱۹، کشتی اسلیپنیر توانست در میدان گازی «لویاتان» (Leviathan)، ۱۵,۳۰۰ تن را جابه‌جا کند.

کشتی اسلیپنیر ۲۲۰ متر طول و ۱۰۲ متر عرض دارد. این کشتی مجهز به لامپ‌های LED است، سیستم بازیابی انرژی دارد و رنگ آن ضد رسوب و بر پایه سیلیکون است.

بزرگترین کشتی جرثقیل؛ منبع عکس: ویکی‌مدیا، عکاس: Kees Torn


ام‌اس اور براسیل (MS Ore Brasil)؛ بزرگترین کشتی حامل سنگ معدن

  • نوع کشتی: فله‌بر
  • کشور سازنده: کره جنوبی
  • سال ساخت: ۲۰۱۱
  • شرکت مالک: هلدینگ ویل شیپینگ (Vale Shipping Holding Pte. Ltd)
  • مسیر سفر: برزیل-چین

کشتی «ام‌اس اور براسیل» را شرکت کشتی‌سازی و مهندسی دریایی دوو (Daewoo) برای شرکت برزیلی معدن و فلزات «وله» (Vale) ساخت. این کشتی فله‌بر بسیار بزرگ، با ظرفیت حمل ۴۰۲,۳۴۷ تن، امروزه با پرچم هنگ‌کنگ سفر می‌کند.

کشتی ام‌اس اور براسیل پیش‌تر با نام «وله براسیل» (Vale Brasil) شناخته می‌شد. در کل، هفت کشتی فله‌بر ۴۰۰,۰۰۰ تنی به شرکت کشتی‌سازی دوو سفارش داده شده که این کشتی اولین آن‌ها است. کشتی ام‌اس اور براسیل به‌منظور حمل سنگ آهن از معادن برزیل به کشورهای آسیایی از طریق دماغه امید نیک ساخته شد.

کشتی ام‌اس اور براسیل؛ منبع عکس: TecMundo، عکاس: نامشخص


کشتی ام‌اس اور براسیل هفت محفظه باری به حجم ۲۱۹,۹۸۰ متر مکعب دارد. طول این کشتی ۳۶۲ متر و عرض آن ۶۵٫۰۶ متر است و می‌تواند بار ۱۱,۱۵۰ کامیون را حمل کند. به‌خاطر اندازه بسیار بزرگ ام‌اس اور براسیل، این کشتی تنها می‌تواند در برخی بندرهای آب‌های عمیق در اروپا، برزیل و چین پهلو بگیرد.

بزرگترین کشتی حامل سنگ معدن؛ منبع عکس: BalticShipping.com، عکاس: نامشخص


ام‌اس تورانور پلنت سولار (MS Turanor PlanetSolar)؛ بزرگترین کشتی خورشیدی جهان

  • نوع کشتی: مسافرتی
  • کشور سازنده: آلمان
  • سال ساخت: ۲۰۱۰
  • شرکت مالک: PlanetSolar SA

«رافائل دومجان» (Raphael Domjan)، مهندس سوئیسی، طراح کشتی «‌ام‌اس تورانور پلنت سولار» است. او همواره در فکر عملی کردن ساخت کشتی‌های خورشیدی بود تا آنکه در اواخر دهه نخست سده بیست‌و‌یکم توانست منابعی برای ساخت این نوع کشتی‌ها جمع‌آوری کند.

کشتی ام‌اس تورانور پلنت سولار؛ منبع عکس: Phys.org، عکاس: نامشخص


ساخت کشتی پلنت سولار کمی بیش از یک سال طول کشید. این کشتی ۳۱ متر طول، ۱۵ متر عرض و حدود ۶ متر ارتفاع دارد. طراحی کشتی به‌شکل قایق است تا حس راحتی به مسافران بدهد. ۳۸,۰۰۰ سلول خورشیدی بر سقف کشتی به مساحت ۴۶۴ متر مربع گسترده شده‌اند. این سلول‌ها انرژی خورشیدی را جذب و در ۱۲ باتری لیتیومی ذخیره می‌کنند.

کشتی ام‌اس تورانور پلنت سولار به‌راحتی می‌تواند ۴۰ نفر را در خود جای دهد. این کشتی در سال ۲۰۱۹، توری از موناکو برگزار کرد و از جاهای بسیاری نظیر مجمع‌الجزایر «گالاپاگوس» (Galapagos)، آمریکای جنوبی، آسیا و آب‌های نزدیک استوا گذشت.

بزرگترین کشتی خورشیدی جهان؛ منبع عکس: New Atlas، عکاس: نامشخص


سی‌ام‌ای سی‌جی‌ام ژاک سعاده (CMA CGM Jacques Saade)؛ بزرگترین کشتی کانتینری با گاز طبیعی مایع (LNG)

  • نوع کشتی: کانتینری
  • کشور سازنده: چین
  • سال ساخت: ۲۰۲۰
  • شرکت مالک: CMA CGM

کشتی «سی‌ام‌ای سی‌جی‌ام ژاک سعاده» بزرگترین کشتی کانتینری جهان با سوخت گاز طبیعی مایع به شمار می‌رود. این کشتی ویژگی‌های بسیاری دارد که در جهت پاکیزه نگاه داشتن محیط زیست طراحی شده است. ژاک سعاده نام بنیان‌گذار شرکت سی‌ام‌ای سی‌جی‌ام است و به‌ همین‌خاطر این نام را بر کشتی گذاشتند.

کشتی ژاک سعاده؛ منبع عکس: Marine Traffic، عکاس: نامشخص


کشتی ژاک سعاده در سال ۲۰۲۰ در شانگهای چین ساخته شد و در ۲۳ سپتامبر همان سال شروع به فعالیت کرد. این کشتی با پرچم فرانسه سفر می‌کند. ظرفیت حمل کشتی ژاک سعاده ۲۳,۰۰۰ واحد تی‌ای‌یو است و نخستین کشتی با این ابعاد است که با سوخت گاز طبیعی مایع حرکت می‌کند.

سیستم چشم هوشمند کشتی ژاک سعاده دیدی هوایی از مناطق پیرامون فراهم می‌کند

کشتی سی‌ام‌ای سی‌جی‌ام ژاک سعاده به آخرین فناوری روز و نقشه پیشرفته برای جهت‌یابی آسان مجهز است. این کشتی همچنین فناوری پیش‌بینی مسیر دارد که تصویر مکان پیش‌بینی‌شده را نشان می‌دهد. سیستم چشم هوشمند کشتی ژاک سعاده دیدی هوایی از مناطق پیرامون فراهم می‌کند. این کشتی همچنین برای کانتینرها سیستم تهویه دارد.

کشتی ژاک سعاده ۴۰۰ متر طول و ۶۱ متر عرض دارد. بدنه، پروانه و عرشه آن مطابق با به‌روزترین فناوری کشتی‌سازی ساخته شده است و با نشان سوخت LNG نمادی از نوآوری در صنعت دریایی به حساب می‌آید.

بزرگترین کشتی کانتینری جهان؛ منبع عکس: Logistics Manager، عکاس: نامشخص


ناو هواپیمابر کلاس جرالد آر. فورد (USS Gerald R-Ford Class)؛ بزرگترین ناو هواپیمابر جهان

  • نوع کشتی: نظامی
  • کشور سازنده: آمریکا
  • سال ساخت: ۲۰۱۷
  • شرکت مالک: نیروی دریایی آمریکا

ناو هواپیمابر در نیروی دریایی، وظیفه هدایت عملیات جنگی و همچنین حفاظت از آب‌های سرزمینی را دارد. پنج کشور آمریکا، بریتانیا، فرانسه، هند و چین بزرگترین ناوهای هواپیمابر را دارند. «ناو هواپیمابر کلاس جرالد آر. فورد» نیروی دریایی آمریکا بزرگترین آن‌ها به شمار می‌رود.

ناو هواپیمابر کلاس جرالد آر. فورد؛ منبع عکس: ویکی‌مدیا، عکاس: Jackson Adkins


قرار است حدود ۱۰ ناو هواپیمابر در حدواندازه‌های ناو هواپیمابر کلاس جرالد آر. فورد ساخته شود. این ناو اولین آن‌ها است که در سال ۲۰۱۷ سفارش داده شد. برای ساخت این ناو، ۳۷٫۳ میلیارد دلار صرف تحقیق و توسعه و ۱۳ میلیون دلار صرف ساخت آن شد.

ناو هواپیمابر کلاس جرالد آر. فورد ۳۳۷ متر طول و ۱۱۲,۰۰۰ تن ظرفیت دارد. این ناو می‌تواند بیش از ۴,۵۰۰ نفر را در خود بگنجاند. این ناو جنگی موشک‌های سطح‌به‌هوا و مسلسل‌های متعددی دارد. این کشتی جنگی می‌تواند ۵۷ هواپیما و هلیکوپتر را در خود جای دهد.

بزرگترین ناو جهان؛ منبع عکس: U. S. Naval Institute، عکاس: نامشخص


یانگ‌تسه ریور تری گورجز ۱ (Yangtze River Three Gorges 1)؛ بزرگترین کشتی کروز برقی

  • نوع کشتی: تفریحی
  • کشور سازنده: چین
  • سال ساخت: ۲۰۲۲
  • شرکت مالک: شرکت برق یانگتسه چین (China Yangtze Power)

کشتی «یانگ‌تسه ریور تری گورجز ۱» را شرکت برق یانگتسه چین با همکاری شرکت «هوبی تری گورجز» (Hubei Three Gorges Tourism Group) ساخت. این کشتی ۱۰۰ متر طول و ۱۶٫۳ متر عرض دارد و می‌تواند به‌راحتی ۱,۳۰۰ نفر را در خود جای دهد.

کشتی یانگ‌تسه ریور تری گورجز ۱؛ منبع عکس: China Daily، عکاس: Shao Yong


کشتی یانگ‌تسه کاربری تفریحی و گردشگری دارد و امکانات رفاهی و سرگرمی‌های متعددی به مهمانان خود ارائه می‌دهد. هزینه ساخت این کشتی حدود ۲۳٫۵ میلیون دلار شد. کشتی برقی یانگ‌تسه ۱۵ باتری پیشرفته دارد و با یک‌بار شارژ شدن، می‌تواند تا ۱۰۰ کیلومتر را بپیماید.

نیروگاه برق‌آبی «سد سه‌دره» (Three Gorges Dam) برق مورد نیاز کشتی یانگ‌تسه را تامین می‌کند. احتمال خرابی تجهیزات و همچنین هزینه حفاظت از این کشتی بسیار کم است. مکانیزم کنترل خودکار و همچنین سیستم مدیریت هوشمند نیرو برای کاهش مصرف برق روی این کشتی نصب هستند. سیستم تهویه هوای این کشتی نیز در مقایسه با دیگر کشتی‌های کروز بی‌مانند است.

بزرگترین کشتی کروز برقی؛ منبع عکس: InsideEVs، عکاس: نامشخص


اکو لیورنو (Eco-Livorno)؛ بزرگترین کشتی رو-رو در جهان

  • نوع کشتی: ترابری
  • کشور سازنده: چین
  • سال ساخت: ۲۰۲۱
  • شرکت مالک: گریمالدی یورومد (Grimaldi Euromed)
  • مسیر سفر: ساونا (Savona) ایتالیا – بارسلونا اسپانیا

کشتی «اکو لیورنو» بزرگترین و یکی از کارآمدترین کشتی‌های رو-روی جهان برای جابه‌جایی وسایل و حمل‌و‌نقل زمینی است که به کلاس نسل پنجم کشتی‌های شرکت گریمالدی تعلق دارد. این کشتی همراه با ۱۱ کشتی دیگر در کارخانه کشتی‌سازی «نانجیانگ» (Nanjiang) چین ساخته شد.

کشتی اکو لیورنو؛ منبع عکس: Malta Maritime Pilots، عکاس: نامشخص


کشتی اکو لیورنو اکنون (سال ۲۰۲۳) با پرچم ایتالیا سیر می‌کند. این کشتی ۲۳۸ متر طول، ۳۴ متر پهنا و هفت عرشه دارد که دو عرشه آن قابل جمع شدن است. در مقیاس طولی، کشتی اکو لیورنو روی‌هم‌رفته در یک سفر می‌تواند ۷,۸۰۰ متر وسیله نقلیه جابه‌جا کند.

کشتی اکو لیورنو انتشار گازهای گلخانه‌ای را به حداقل می‌رساند و از این لحاظ، دوستدار محیط‌زیست است. در هنگام پهلوگیری، این کشتی هیچ گازی منتشر نمی‌کند؛ در آن حالت، تنها نیروی باتری لیتیومی کشتی مصرف می‌شود. صفحه‌های خورشیدی روی کشتی نصب شده‌اند. باتری‌های لیتیومی کشتی با استفاده از این صفحات شارژ می‌شوند.

کشتی اکو لیورنو به سیستم‌های موتور برقی و تمیزکننده گاز دودکش مجهز است. این کشتی معمولا در بندرهای بارسلونا، لیورنو و والنسیا پهلو می‌گیرد.

بزرگترین کشتی رو-رو جهان؛ منبع عکس: VesselFinder، عکاس: نامشخص


اسپارتاکوس (Spartacus)؛ بزرگترین کشتی لای‌روبی جهان با سوخت گاز طبیعی مایع

  • نوع کشتی: لایروب
  • کشور سازنده: هلند
  • سال ساخت: ۲۰۲۱
  • شرکت مالک: دی‌ای‌ام‌ای (DEME)

کشتی لایروب «اسپارتاکوس» در سال ۲۰۲۱ به شرکت «دی‌ای‌ام‌ای» تحویل داده شد. این کشتی در کارخانه کشتی‌سازی هلندی «رویال آی‌اچ‌سی» (Royal IHC) ساخته شد. در ساخت کشتی اسپارتاکوس، نوآوری‌هایی برای کاهش انتشار کربن و سولفور به‌کار رفت.

کشتی اسپارتاکوس؛ منبع عکس: Royal IHC، عکاس: نامشخص


کشتی لایروب اسپارتاکوس با سوزاندن گاز طبیعی مایع حرکت می‌کند و از این لحاظ، یکی از منحصربه‌فردترین‌ها در جهان است. این کشتی ۴۴,۱۸۰ کیلووات قدرت دارد و به‌راحتی می‌تواند زمین‌های سخت را بکند. کشتی اسپارتاکوس چهار موتور اصلی و دو موتور کمکی دارد. علاوه‌ بر این، کشتی به سیستمی خاص مجهز است که حرارت خروجی از دودکش را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند.

اولین پروژه لای‌روبی کشتی اسپارتاکوس در منطقه «ابوقیر» (Abu Qir) مصر بود. در آنجا، اسپارتاکوس در یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های احیای اراضی به‌کار گرفته شد.

بزرگترین کشتی لایروبی جهان؛ منبع عکس: Royal IHC، عکاس: نامشخص


یدک‌کش آیلند ویکتوری (Island Victory)؛ قدرتمندترین یدک‌کش جهان

  • نوع کشتی: یدک‌کش
  • کشور سازنده: نروژ
  • سال ساخت: ۲۰۲۰
  • شرکت مالک: آیلند آفشور (Island Offshore)

کشتی «آیلند ویکتوری» یک کشتی تاسیساتی فراساحلی است که در اختیار شرکت نروژی «آیلند آفشور» قرار دارد. این کشتی، عملیات متعددی که هرکدام کار یک کشتی خاص است را یک‌جا انجام می‌دهد و از این لحاظ کشتی یدک‌کشی چندکاره است.

کشتی یدک‌کش آیلند ویکتوری؛ منبع عکس: Island Offshore، عکاس: نامشخص


کشتی آیلند ویکتوری به دو موتور «رولز-رویس» (Rolls-Royce) به قدرت ۸,۰۰۰ کیلووات مجهز است. این کشتی ۱۲۳ متر طول و ۲۵ متر عرض دارد. عرشه کشتی ۱,۲۰۰ متر مربع است. شرکت کشتی‌سازی نروژی «کونگزبرگ» (Kongsberg) کشتی آیلند ویکتوری را طراحی کرد و برای آن دو عرشه، دو جرثقیل ریلی و دو زیردریایی هدایت‌پذیر از راه دور در نظر گرفت.

یدک‌کش آیلند ویکتوری می‌تواند تجهیزاتی در کف دریا نصب، دکل‌های نفتی را تعمیر و توربین‌های بادی را نصب کند. این کشتی همچنین می‌تواند در مناطق نفت‌خیز نروژ عملیات برداشت نفت را انجام دهد؛ بدین‌‌منظور، کشتی آیلند ویکتوری مخزنی به حجم ۲,۳۰۰ متر مکعب برای ذخیره نفت دارد. کشتی می‌تواند ۱۱۰ نفر را در خود بگنجاند.

بزرگترین یدک‌کش جهان؛ منبع عکس: Island Offshore، عکاس: نامشخص


ارکتیکا (Arktika)؛ بزرگترین کشتی یخ‌شکن

  • نوع کشتی: یخ‌شکن
  • کشور سازنده: روسیه
  • سال ساخت: ۱۹۷۵
  • شرکت مالک: «اتم‌فلوت» (FSUE Atomflot)

کشتی «ارکتیکا» بزرگ‌ترین و قدرتمندترین کشتی یخ‌شکن جهان است که در کارخانه کشتی‌سازی بالتیک، سن‌پترزبورگ ساخته شد. این کشتی یک نیروگاه هسته‌ای با دو راکتور آب تحت فشار دارد و با اورانیوم غنی‌شده و دو ژنراتور توربو حرکت می‌کند.

کشتی ارکتیکا؛ منبع عکس: High North News، عکاس: نامشخص


کشتی یخ‌شکن ارکتیکا ۵۷۰ متر طول و ۱۶۸ متر ارتفاع دارد و می‌تواند حدود ۳۳,۰۰۰ تن را جابه‌جا کند. این کشتی برای کشتیرانی و انجام عملیات در شرایط و اقلیم‌های سخت مسیرهای دریای شمال طراحی شد. کشتی ارکتیکا آن‌قدر قدرتمند است که می‌تواند با سرعت دو گره دریایی، یک قطعه یخ سه‌متری را بشکند. هم‌اکنون، روسیه تنها دارنده کشتی‌های یخ‌شکن هسته‌ای در جهان است.

بزرگترین کشتی یخ‌شکن جهان؛ منبع عکس: Rosatom State Nuclear Energy Corporation، عکاس: نامشخص


اقیانوسیه (Oceania)؛ بزرگترین کشتی نفتکش جهان

  • نوع کشتی: نفتکش
  • کشور سازنده: کره جنوبی
  • سال ساخت: ۲۰۰۳
  • شرکت مالک: «یوروناو» (Euronav Shipping NV)

کشتی نفتکش «اقیانوسیه» امروزه بزرگترین کشتی نفتکش فعال جهان به شمار می‌رود. این کشتی را شرکت کشتی‌سازی و مهندسی دریایی دوو در سال ۲۰۰۳ ساخت. کشتی اقیانوسیه ۳۸۰ متر طول و ۶۸ متر عرض دارد و می‌تواند ۴۴۱,۵۸۵ تن نفت را جابه‌جا کند. شرکت بلژیکی «یوروناو» مالک این نفتکش عظیم است. 

کشتی اقیانوسیه؛ منبع عکس: ShipSpotting.com، عکاس: Edson de lima Lucas


تا سال ۲۰۱۰، کشتی نفتکش «سی‌وایز جاینت» (Seawise Giant) با طول ۴۵۸ متر و ظرفیت ۵۶۴,۷۶۳ تن بزرگترین کشتی نفتکش جهان به‌شمار می‌آمد؛ اما سال ۲۰۱۰ آخرین سال فعالیت این نفتکش غول‌پیکر بود. نفتکش اقیانوسیه از کشتی سی‌وایز بزرگ کوچک‌تر است؛ اما این کشتی اکنون بزرگترین نفتکش فعال به حساب می‌آید. 

بزرگترین نفتکش جهان؛ منبع عکس: Bloomberg، عکاس: Eddie Seal

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: