کد خبر: ۳۳۶۷۰۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - 2023December 14
شانه شما از چندین مفصل تشکیل شده است که به تاندون‌ها و ماهیچه‌های مختلف متصل می‌شوند و پیچیدگی‌های آن باعث می‌شود علاوه بر اینکه بتوانید کارهای زیادی را با بازوهای خود انجام دهید

شفا آنلاین>سلامت>نشستن پشت میز، چه ساعت‌ها کار کنید و چه برای مدت کوتاه‌تر در خانه می‌تواند باعث دردهای دردسرساز در شانه‌های شما شود. راه‌های ساده زیادی برای تسکین درد شانه و تقویت عضلات وجود دارد. ولی متاسفانه کمتر کسی به آن‌ها توجه می‌کند.

به گزارش شفا آنلاین:شانه شما از چندین مفصل تشکیل شده است که به تاندون‌ها و ماهیچه‌های مختلف متصل می‌شوند و پیچیدگی‌های آن باعث می‌شود علاوه بر اینکه بتوانید کارهای زیادی را با بازوهای خود انجام دهید؛ گاهی نیز از درد و آسیب‌های آن رنج ببرید.

فعالیت‌های کوچک و تکراری

دردهای مزمن شانه معمولاً از حرکات طولانی، تکراری یا ناخوشایند ناشی می‌شوند. این نوع دردها گاهی اوقات به عنوان آسیب‌های فشاری مکرر و انجام کارهای خانه یا محل کار شناخته می‌شوند که نیاز به درمان دارند.

البته فعالیت‌های کوچک و تکراری هم می‌توانند عضلات و تاندون‌های بالاتنه از جمله شانه را تحت تأثیر قرار دهند؛ استفاده از ماوس کامپیوتر به طور مکرر، کشیدن اقلام هنگام خرید از سوپرمارکت یا بلند کردن بارهای سنگین می‌توانند باعث درد در ناحیه شانه شوند که در طولانی مدت آسیب زا خواهند بود.

دردهای مفصل شانه

معصومه رضازاده، کارشناس ارشد فیزیوتراپی از دانشگاه شهیدبهشتی درباره دردهای ناحیه شانه می‌گوید مفصل شانه یکی از پرتحرک‌ترین مفاصل در بدن است. اما با توجه به ساختار آناتومی خاص آن، پایداری کمی هم دارد.

بیشتر حرکت و ثبات این مفصل وابسته به عضلات و بافت نرم است تا ساختارهای استخوانی. به همین دلیل هم مستعد آسیب‌های زیادی از جمله مشکلات تاندونی و دررفتگی است.

آسیب‌های شانه

به گفته این کارشناس ارشد فیزیوتراپی، آسیب‌های شانه معمولاً به دو صورت حاد (بر اثر ضربه) یا مزمن (فعالیت‌های تکراری در مدت طولانی) است.

آسیب‌های حاد معمولاً در افراد ورزشکار یا بر اثر زمین خوردن اتفاق می‌افتد. بیشتر افراد معمولاً به مرور زمان و بر اثر فعالیت‌های روزمره دچار درد و آسیب‌های شانه می‌شوند که با رعایت بعضی نکات ساده تا حد زیادی قابل پیشگیری هستند.

ضرورت توجه به وضعیت نشستن

رضازاده می‌گوید یکی ازنکات مهم برای رهایی از دردهای شانه این است که مراقب وضعیت حرکت شانه‌های خود باشید چون حرکت در شانه به صورت ترکیب حرکات کتف، بازو و ترقوه صورت می‌گیرد؛ در نتیجه وضعیت قرارگیری کتف در حرکت و درد مفصل شانه بسیار مؤثر است.

به بیان دیگر با توجه به قرار گرفتن کتف روی قفسه سینه، وضعیت نشستن می‌تواند در ایجاد دردهای شانه اثر داشته باشد؛ به طور مثال در حالت قوز کرده عضلات شانه به مدت طولانی در وضعیت کشیده قرار می‌گیرند و در نتیجه مستعد گرفتگی و بی‌کفایتی عملکردی می‌شوند و فشار زیادی به تاندون‌ها وارد می‌شود.

بنابراین حفظ وضعیت صحیح بدن در حالت نشسته و تغییر وضعیت هر نیم ساعت یک بار می‌تواند تأثیر زیادی در پیشگیری یا کاهش دردهای شانه داشته باشد.

علل بروز دردهای شانه

به گفته کارشناس فیزیوتراپی، حرکات زیاد شانه در زاویای بیشتر از ۹۰ درجه، مثلاً در خانم‌های خانه دار یا افرادی که به طور مکرر وسایلی را در قفسه‌های بالای سر جابه جا می‌کنند هم باعث فشار زیاد به تاندون عضلات شانه می‌شود و آن‌ها را مستعد التهاب یا حتی پارگی می‌کند. بلند کردن یا کشیدن اجسام سنگین نیز می‌تواند به همین‌اندازه آسیب زا باشد.

به شانه‌هایتان استراحت بدهید

برای مقابله با دردهای ناحیه شانه؛ بهترین کار آن است افرادی که به طور مداوم پشت کامپیوتر می‌نشینند، کارهای سنگین می‌کنند و خانم‌های خانه دار هنگام انجام کارهای خانه، بین فعالیت‌های روزمره به شانه‌های خود استراحت بد هند و از فعالیت‌های سنگین به طور مکرر خودداری کنند.

شناسایی منشأ اصلی درد

رضازاده می‌گوید گاهی دردهایی در شانه و بازو وجود دارند که ممکن است منشأ آن‌ها از نواحی دیگری به غیر از شانه باشد. به طور مثال بیرون زدگی دیسک‌های گردن می‌تواند در ناحیه شانه و بازو و حتی گاهی تا کل دست درد، گزگز یا بی‌حسی ایجاد کند.

همچنین در مواردی درگیری احشایی مثل قلب یا کبد هم باعث درد در ناحیه شانه می‌شوند. در صورت وجود علائمی مثل درد خیلی زیاد در ناحیه شانه یا قفسه سینه و یا بی‌حسی و خواب رفتگی در کل اندام بهتر است حتماً به پزشک مراجعه شود.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: