کد خبر: ۳۳۶۶۷۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۵ - ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - 2023December 13
رئیس سازمان انرژی اتمی درباره تاثیر انرژی هسته‌ای در زندگی مردم گفت: ۲۱۰ مرکز پزشکی روزانه رادیودارو در کشور دریافت می‌کنند و بیش از یک میلیون بیمار سالانه از این داروها استفاده می‌کنند و این امر یکی از مردمی‌ترین و ملموس‌ترین قسمت‌های انرژی اتمی در زندگی امروز است.

شفا آنلاین>سلامت>محمد اسلامی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی درخصوص فعالیت‌های هسته‌ای ملموس در زندگی عموم مردم گفت: امروز فناوری هسته‌ای به صورت ملموس در زندگی افراد جامعه وجود دارد و موضوع امنیت غذایی و حل مشکلات کشاورزی و حوزه سلامت از این جنس است.

به گزارش شفا آنلاین:وی با تاکید بر اینکه موضوع بهداشت و سلامت یکی از مهمترین مسایلی است که فناوری هسته‌ای دنبال می‌کند، ادامه داد: یک بخش آن مربوط به دارو‌هایی است که برای تشخیص و درمان بیماری‌ها به ویژه بیماری‌ سرطان تولید می‌شود، امروزه و با استفاده از دارو‌های هسته‌ای بیماری‌هایی تشخیص داده می‌شود که با هیچ ابزار موجودی در دنیا قابل شناسایی نیست.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: رادیو داروها در بخش‌های درمانی، تشخیصی و نوع تسکینی وجود دارد و الان ۵۰ نوع رادیودارو در ایران به کمک انرژی هسته‌ای تولید می‌شود.

وی ادامه داد: ۲۱۰ مرکز پزشکی روزانه این رادیوداروها را از ما دریافت می‌کنند و بیش از یک میلیون بیمار سالانه از این داروها استفاده می‌کنند و این امر یکی از مردمی‌ترین و ملموس‌ترین قسمت‌های انرژی اتمی در زندگی امروز است و تنها یک نمونه از خدمت پایدار انرژی اتمی است که به مردم میهن‌مان عرضه می‌شود.

ارتقای امنیت غذایی با بهره مندی از فناوری هسته ای

اسلامی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین حلقه‌های زنجیره تامین کالا‌های ارزشمند حوزه کشاورزی، بخش انرژی هسته‌ای است گفت: نگاه ما در گام نخست تامین امنیت غذایی است که از مسیر سلامت غذایی طی شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: ارتقای امنیت غذایی، ارتقای وضعیت اقتصادی مردم منطقه است؛ این مهم در اثر بهره‌مندی از فناوری هسته‌ای محقق می‌شود، بسیاری از افراد تصور می‌کنند که فناوری هسته‌ای تنها به تولید برق خلاصه می‌شود، اما این‌گونه نیست.

اسلامی با بیان اینکه در حوزه کشاورزی بحث پرتودهی را آغاز کرده‌ایم تا باقی مانده سموم که در محصولات وجود دارد زدوده شود اضافه کرد: پرتودهی می‌تواند انبارمانی محصولات را افزایش دهد و  در یک طرح ملی در ۱۲ قطب این پروژه عملیاتی خواهد شد و اصفهان نیز یکی از این قطب‌ها است.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: تمام دستگاه‌های مولد پرتو با یک شبکه دانش بنیانی انجام شده است و  برای مکانها با وزارت جهاد کشاورزی در حال رایزنی هستیم و چشمه‌های پرتودهی را آماده کرده‌ایم و امیدواریم تا پایان دولت سیزدهم در نقاط مختلف کشور برای این ۱۲ قطب حداقل یک مولد پرتو مستقر کنیم.

وی اضافه کرد: سامانه مایکروویو می‌تواند در اختیار کارخانه‌داران، کشاورزان و صنایع بسته‌بندی قرار گیرد. این سامانه به کشاورزان کمک می‌کند تا آسیب اقتصادی کمتری ببینند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: