کد خبر: ۳۳۶۶۴۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - 2023December 13
برای نخستین بار تولید انسولین‌های نسل جدید در کشور آغاز شد که اثر طولانی‌تری دارند و وابستگی بیمار را کم می‌کنند
شفا آنلاین>سلامت>تولید انسولین نسل جدید برای نخستین بار در کشور محقق شد و از این پس هم دسترسی بیماران به این محصول با پوشش بیمه‌ای تسهیل خواهد شد و هم هزینه‌های درمانی برای نظام سلامت و مبتلایان به دیابت کاهش خواهد یافت.
به گزارش شفا آنلاین: انسولین‌هایی که سریع‌الاثر و اثر طولانی‌تری دارند و این ویژگی را دارند که بیماران را از تزریق‌های چندباره در روز و هزینه بیشتر نجات دهند. این انسولین پیش از این از سوی شرکت نوو نوردیسک دانمارک ساخته و وارد کشور هم می‌شد، اما با قیمت آزاد در اختیار بیماران قرار می‌گرفت. حالا با تولید بومی‌اش هم تحت پوشش بیمه خواهد بود و هم می‌تواند به‌صورت ۲۴ ساعته قند خون بیماران را مدیریت کند و خطر افتادن قند را به حداقل برساند. دیابت به‌عنوان یکی از پرهزینه‌ترین بیماری‌ها در دنیا و ایران مطرح است و مطالعات زیادی از سوی کشورهای مختلف برای مدیریت هزینه‌های درمان دیابت چه در حوزه پیشگیری و چه درمان در حال انجام است. برآوردها نشان می‌دهد که هزینه درمان دیابت در کشوری مثل آمریکا 400میلیارد دلار است و این رقم در ایران 4میلیارد دلار اعلام می‌شود. مصرف انسولین قلمی هم نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده و انسولین‌های ویالی دیگر سهم بالایی از بازار مصرف ندارند. به همین دلیل ضرورت تولید انسولین‌های قلمی که ویژگی‌هایی ازجمله اثربخشی طولانی‌تر داشته باشند هم ضرورت پیدا کرده چون می‌تواند منجر به کاهش هزینه‌های تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان هم بشود. حالا با تولید داخلی نخستین انسولین نسل جدید کشور هم صرفه‌جویی ارزی رخ می‌دهد و هم کیفیت زندگی بیماران افزایش پیدا می‌کند. هر چند که براساس اعلام سازمان غذا و دارو این تنها نسل جدید انسولین‌ها نخواهد بود و مطالعات درباره تولید انسولین‌های هفته‌ای یک‌بار تزریق و همچنین قرص انسولین در کشور آغاز شده است.


ویژگی‌های نسل جدید انسولین‌ها
خط تولید انسولین نسل جدید که تحت لیسانس شرکت نوو نوردیسک دانمارک و برابر با کیفیت اصلی آن تولید می‌شود، قرار است روزانه 80تا 100هزار انسولین قلمی را وارد بازار مصرف کند، محصولی که به فرد دیابتی کمک می‌کند تا تعداد سوزن‌های کمتری استفاده و هزینه‌های کمتری برای مصرف روزانه انسولین پرداخت کند. این در حالی است که هر میزان تعداد تزریق در فرد کمتر شود، وابستگی او به انسولین هم کاهش پیدا می‌کند. از سوی دیگر به تأکید متخصصان بسیاری از افراد مبتلا به دیابت در تزریق نوبت‌های انسولین، دچار فراموشی می‌شوند و زمانی اقدام به این کار می‌کنند که میزان قند خون‌شان به‌شدت تغییر کرده و روی کیفیت زندگی آنها تأثیر می‌گذارد. البته یکی از مشکلات اصلی انسولینی‌های نسل اول هم افت قند خون‌ عنوان می‌شود که با استفاده از انسولین‌های نسل جدید این مشکل هم برطرف خواهد شد./همشهری


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: