کد خبر: ۳۳۶۰۷۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - 2023December 02
وارد سومین ماه پاییز شده‌ایم و مطابق پیش‌بینی‌ها شدت آلودگی‌ هوا در این فصل بزرگ‌ترین مشکل شهروندان کلان‌شهرهای ایران است. همین الان در صفحه محیط‌ زیست اکثر خبرگزاری‌های جریان اصلی کشور، بیشترین و پربسامدترین خبرها به مسئله آلودگی هوا مربوط می‌شود

شفا آنلاین>جامعه>وارد سومین ماه پاییز شده‌ایم و مطابق پیش‌بینی‌ها شدت آلودگی‌ هوا در این فصل بزرگ‌ترین مشکل شهروندان کلان‌شهرهای ایران است. همین الان در صفحه محیط‌ زیست اکثر خبرگزاری‌های جریان اصلی کشور، بیشترین و پربسامدترین خبرها به مسئله آلودگی هوا مربوط می‌شود. از «تشکیل جلسه کارگروه اضطرار آلودگی هوای اصفهان» تا تشدید آلودگی هوا در شهرهای صنعتی و پرجمعیت کرج، اراک و تبریز ازجمله خبرهایی است که در این صفحات می‌توانید ببینید. بررسی اینکه آیا هوای تهران هم سالم است یا ناسالم، به موضوعی تکراری بدل شده و اغلب روزها حوالی ساعت ۱۰ صبح خبرش روی خروجی خبرگزاری‌ها می‌رود که هوای تهران ناسالم است. حتی در روزی مانند جمعه گذشته که خبری از کارمند‌ها و بچه‌مدرسه‌ای‌ها و تردد خودرویی آنها در سطح شهر هم نبوده، خبرگزاری ایسنا حوالی ساعت ۱۰ صبح در خبری اعلام کرد که هوای پایتخت برای گروه‌های حساس ناسالم است. به‌این‌ترتیب به نظر می‌رسد چنان‌که خبرگزاری مهر روز گذشته در کنایه به مسئولان شهری نوشته بود، کاری نمی‌توانیم بکنیم جز «لذت‌بردن از آلودگی هوا».

به گزارش شفا آنلاین: مسئله آلودگی هوای کلان‌شهرهای ایران را شاید بتوان به‌عنوان یکی از مدل‌های جالب برای درک بهتر نحوه عملکرد بخشی از «سیستم» در ایران بررسی کرد؛ مسئله‌ای که در مجلس برای آن قانون نوشته و تصویب شده و دستگاه‌هایی هم مجری اجرای آن هستند، اما هر سال وضعیت را بدتر از سال قبل می‌بینیم. حتی دستگاه‌های نظارتی هم در ‌این‌ میان پا پیش گذاشته‌اند و امسال چند مدیر دولت قبلی را به دلیل اجرانکردن وظایف‌شان در مسئله آلودگی هوا محاکمه کردند؛ بااین‌حال، باز هم وضعیت چنان است که علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران، در واکنش به وضعیت وحشتناک آلودگی هوا می‌گوید: «ما هم از آلودگی هوا خسته شده‌ایم و رویمان نمی‌شود درباره آن با مردم صحبت کنیم». سلاجقه که مهم‌ترین و بزرگ‌ترین بازوی اجرای قانون هوای پاک در ایران و بالا‌بردن کیفیت هوایی است که شهروندان تنفس می‌کنند، در ادامه صحبت‌هایش بدون اشاره به وظایفش، اختیارات قانونی و اقداماتی که باید در این زمینه انجام دهد، می‌گوید: فرزندان و خانواده ما هم در همین شهر زندگی می‌کنند. تخصیص‌نیافتن اعتبارات کافی علت اجرا‌نشدن احکام قانون هوای پاک است. باید دستگاه‌ها را مکلف کنیم که اتفاق‌های خوبی برای کنترل آلودگی هوا بیفتد و کاری در عمل انجام شود و این‌قدر برای مردم کلمات تکراری نگوییم.

مازوت‌سوزی تکذیب شد

بعد از بالا‌گرفتن اخبار ضد‌و‌نقیض درباره علت حجم بالای آلودگی هوا، «سوده نجفی»، عضو شورای شهر تهران، این هفته افشاگری کرد و گفت: «شهروندان بدانند که یکی از دلایل آلودگی هوای شهر تهران در شش ماه دوم سال، مازوت‌سوزی و مواردی این‌گونه است».

این اظهارات نجفی موج دیگری در رسانه‌ها به راه انداخت تا به افکار عمومی پاسخ داده شود که مازوت چیست و مازوت‌سوزی کدام است. چیزی نگذشت که مثل همیشه قاطع‌ترین راه برای حل مسئله انتخاب شد و مسئولان یکی پس از دیگری همه چیز را تکذیب کردند. مدیر‌عامل شرکت پخش فراورده‌های نفتی اعلام کرد مازوت‌سوزی در تهران نداریم و بنزین و نفت‌گاز توزیعی در تهران و کلان‌شهرها استاندارد است.

او تأکید کرد که به‌هیچ‌عنوان سوخت مازوت در نیروگاه‌های تهران و البرز مصرف نمی‌شود و وزارت نفت در‌این‌باره به تکالیف قانونی خود عمل کرده است. در بخشی از اظهارات او آمده است: «مقدار تولید نفت‌گاز یورو در کشور به مقدار کافی است و حتی مازاد بر نیاز بخش حمل‌ونقل و کلان‌شهرها نیز تولید و توزیع می‌شود».

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بهره‌برداری تولید شرکت برق حرارتی نیز خط تکذیب‌ها را ادامه داد و گفت: «امروز دیگر زمانی نیست که هر‌کسی بتواند حرف بدون سند بزند. عضو شورای شهر بر ‌اساس کدام داده‌ای درباره مازوت‌سوزی نیروگاه‌ها اظهار‌نظر کرده است؛ در‌حالی‌که متولی سوخت کشور دو تا سه ارگان بیشتر نیستند».

او ادعای نجفی را این‌گونه زیر سؤال برد: «این اظهار‌نظر بر ‌اساس کدام اطلاعات انجام شده و کدام‌یک از سه نهاد ذکر‌شده این اطلاعات را در اختیار او قرار داده است؟ در‌حالی‌که نیروگاه‌های تهران نزدیک به ۱۰ سال است حتی یک لیتر مازوت هم دریافت نکرده‌اند. مازوت‌سوزی آنها را به‌شدت تکذیب می‌کنیم». با همه اینها علت آلودگی تکذیب می‌شود، اما شرایط آلودگی کماکان پابرجاست./شرق

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: