کد خبر: ۳۳۵۸۵۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - 2023November 27
ایران جزو کشورهای پرآسیب درباره سکته‌های مغزی است، اما با گذشت چند سال از اجرای کد 724، اکنون در جایگاه 10کشور برتر درمان‌های حاد این حوزه قرار گرفته استایران جزو کشورهای پرآسیب درباره سکته‌های مغزی است، اما با گذشت چند سال از اجرای کد 724، اکنون در جایگاه 10کشور برتر درمان‌های حاد این حوزه قرار گرفته است
شفا آنلاین>سلامت>ایرانی‌ها بیشتر از میانگین جهانی سکته می‌کنند؛ تقریبا 1.5 برابر. مرگ ناشی از سکته‌های مغزی هم دومین عامل از دست رفتن جان ایرانی‌هاست، اما 2 نقطه‌قوت هم دراین‌باره وجود دارد؛ اول اینکه پزشکان ایرانی موفقیت‌های زیادی در درمان حاد سکته‌های مغزی دارند و در میان 10کشور برتر جهان قرار گرفته‌اند. سکته حاد مغزی بر اثر انسداد لخته در عروق مغزی ایجاد می‌شود و از زمان بروز علائم تا درمان قطعی 4ساعت زمان نیاز دارد که از آن به عنوان زمان طلایی یاد می‌کنند. دومین نکته هم اینکه اوایل مهر امسال، خط تولید یک داروی سکته مغزی «ایسکمیک حاد» در کشور راه‌اندازی شد تا ایران را به دومین تولیدکننده این دارو در جهان تبدیل کند.


10سال زودتر سکته می‌کنیم
به گزارش شفا آنلاین:احسان شریفی‌پور، عضو هیأت‌مدیره انجمن سکته مغزی ایران درباره وضعیت سکته‌های مغزی در کشور می‌گوید: متوسط بروز سکته مغزی در جهان در ۷۰ سال به بعد است، اما در کشور ما ۱۰سال پایین‌تر بوده و در ۶۰سال به بعد اوج بروز این سکته‌ها را داریم. میزان بروز سکته مغزی هم بالاتر از متوسط جهانی است؛ یعنی اگر در جهان سالانه به ازای هر ۱۰۰هزار نفر کمتر از ۱۰۰سکته مغزی به صورت سالانه بروز کند در ایران طبق مطالعات دقیقی که انجام‌شده این میزان ۱۵۰‌مورد در هر ۱۰۰هزار نفر است.
شریفی‌پور با بیان اینکه چنین آماری، اجرای برنامه‌های پیشگیری از این بیماری مرگبار را ضرورت می‌بخشد، عنوان می‌کند: در بیماران مبتلا به سکته مغزی یک زمان طلایی وجود دارد؛ به‌طوری که اگر در ۴ تا ۵ساعت اول به مراکز درمانی واجد شرایط مراجعه شود و یک درمان حل‌کننده لخته صورت بگیرد، خطر رفع خواهد شد؛ حتی در زمان حدود ۶ و گاهی تا ٢٤ ساعت نیز با روش آندوواسکولار می‌توان درمان را کامل کرد. در این زمان طلایی هماهنگی پیش‌بیمارستانی، داخلی بیمارستانی و در آخر توان‌بخشی بسیار حائز اهمیت است.
به گفته این پزشک با اجرای برنامه ۷۲٤ که با همکاری وزارت بهداشت، انجمن سکته مغزی و دانشگاه‌های علوم‌پزشکی سراسر کشور اجرا شد، درمان سکته مغزی مسیر موفقی را طی کرد و حالا طبق آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی و سازمان جهانی سکته مغزی، ایران جزو ۱۰کشور موفق در زمینه درمان حاد سکته مغزی است. او ادامه می‌دهد: «امیدواریم با توجه و حمایت بیشتر این رویداد، خدمت‌رسانی و نجات جان و زندگی مردم عزیز ایران تقویت شود و استفاده از روش‌های نوین در نجات جان بیماران گسترده شود.»
 طرح 724 برای درمان سکته‌های مغزی از اواسط دهه90در کشور آغاز شد که با بروز هر یک از علائم به صورت ناگهانی و پیش از گذشت 4.5 ساعت زمان طلایی، ‌کد ۷۲۴ اجرا می‌شود؛ یعنی پس از انجام سی‌تی‌اسکن، داروی ضد انعقاد خون تزریق می‌شود تا مرگ‌ومیر کاهش پیدا کند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: