کد خبر: ۳۳۵۵۷۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۸ - ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - 2023November 21
یک مطالعه با ارائه درک قابل توجهی در مورد اثرات مضر ذرات بسیار ریز در مدل مخاط بویایی مشتق شده از سلول‌های انسانی، پایه‌ای برای استراتژی‌های کاهش و پیشگیری بالقوه نگرانی‌های مربوط به سم‌شناسی را ارائه می‌دهد.
شفا آنلاین>سلامت>ذرات ناشی از ترافیک وسایل نقلیه می‌توانند در حس بویایی ما اختلال ایجاد کنند و این اولین پژوهشی است که تاثیر سوخت‌های دیزل مختلف و «سیستم‌های تصفیه پس پالایش اگزوز» را بر ‌مدل‌های سلولی مخاط بویایی انسان بررسی می‌کند.

به گزارش شفا آنلاین:مخاط بویایی یک بافت تخصصی است که در قسمت بالایی حفره بینی قرار دارد و نقش مهمی در حس بویایی دارد.

اکنون، یک مطالعه جدید از دانشگاه فنلاند شرقی نشان می‌دهد که ترافیک وسایل نقلیه ممکن است در بافت بدن و در نتیجه یکی از حواس کلیدی ما اختلال ایجاد کند.

اولین مطالعه در نوع خود

این تحقیق اولین مطالعه‌ای است که تاثیر سوخت‌های دیزل مختلف و «سیستم‌های تصفیه پس از اگزوز» را بر مدل‌های سلولی مخاط بویایی به‌دست‌آمده از انسان بررسی می‌کند. تاکنون مشخص شده است که قرار گرفتن در معرض ذرات بسیار ریز ناشی از ترافیک خودروها، بیان چندین ژن را در سلول‌های مخاط بویایی انسان تغییر می‌دهد.

لورا موسالو(Laura Mussalo) نویسنده اول این مطالعه در دانشگاه فنلاند شرقی می‌گوید: مشخص شده است که سیستم بویایی به عنوان واسطه‌ای برای اثرگذاری آلاینده‌های محیطی بر روی مغز عمل می‌کند، در نتیجه به بروز بیماری‌های مغزی کمک می‌کند. با این حال، مسیرهای دقیقی که از طریق آن این اثرات بر روی مغز اعمال می‌شوند، ناشناخته باقی مانده است.

در این تحقیقات تاثیر انتشار ذرات بر بیان ژن به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفت. علاوه بر این، دانشمندان به بررسی تفاوت‌های بین تاثیرات سوخت‌های فسیلی و دیزل تجدیدپذیر و همچنین تاثیر فناوری‌های پس پالایش جدید مانند فیلترهای ذرات بر انتشار گازهای گلخانه‌ای پرداختند.

این مطالعه در سطح مولکولی بروز اختلال در بسیاری از سیستم‌های تنظیم سلولی را شناسایی کرد. تغییرات قابل‌توجهی در بیان ژن‌های مربوط به پاسخ التهابی، متابولیسم بیگانه‌ زیست، سیگنال‌دهی بویایی و یکپارچگی مخاط بویایی در طول قرار گرفتن در معرض گازهای گلخانه‌ای از منابع دیزل فسیلی و تجدیدپذیر مشاهده شد.

با این حال، در مقایسه با دیزل فسیلی، دیزل تجدیدپذیر اثرات منفی کمتری داشت. اثربخشی دستگاه‌های پس پالایش موتور نیز تغییرات حداقلی در عملکرد سلولی را نشان داد.

تحقق تحقیقات گذشته

نتایج این تحقیقات، پژوهش‌های گذشته را که نشان می‌دهند ذرات بسیار ریز ممکن است از طریق مسیر بویایی منجر به اثرات مضر برای مغز شوند و هیدروکربن‌های آروماتیک چند حلقه‌ای که در طی احتراق ناقص مواد آلی تشکیل می‌شوند، ممکن است پاسخ التهابی و متابولیسم بیگانه‌ زیست را در سلول‌های مخاط بویایی انسان مختل کنند، تایید می‌کند.

این مطالعه با ارائه درک قابل توجهی در مورد اثرات مضر ذرات بسیار ریز در مدل مخاط بویایی مشتق شده از سلول‌های انسانی، پایه‌ای برای استراتژی‌های کاهش و پیشگیری بالقوه نگرانی‌های مربوط به سم‌شناسی را ارائه می‌دهد.

تنظیم انتشار ذرات ناشی از ترافیک جاده‌ای به عنوان بخشی از سیاست‌های زیست‌محیطی و بهداشت عمومی بسیاری از کشورها در نظر گرفته می‌شود.

میزان ذرات معلق و سایر آلاینده‌هایی که وسایل نقلیه مجاز به انتشار آنها هستند توسط قوانین در کشورهای مختلف محدود شده است. با این حال، با وجود این تلاش‌ها، انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از ترافیک جاده‌ای همچنان یک مشکل است./آرمان


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: