کد خبر: ۳۳۵۵۷
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۰ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۳ - 2014September 07
شفا آنلاین- سازمان بهداشت جهانی (WHO) در گزارشی با اعلام کرد که در هر 40 ثانیه یک نفر خودکشی می کند و 28 کشور دنیا برنامه ملی پیشگیری از خودکشی دارند.
به گزارش شفا آنلاین از پایگاه سازمان بهداشت جهانی استرالیا، فنلاند، نیوزیلند، نروژ، سوئد، هلند، انگلیس،آمریکا، فرانسه ، استونی ، دانمارک و آلمان از جمله این کشورها هستند.

طبق این گزارش برخی کشورها مانند کانادا هنوز این برنامه را تدوین نکرده اند.

این سازمان بین المللی اعلام کرده است که خودکشی بزرگترین مشکل بهداشتی در جوامع است که آمار هولناک آن معمولا به دلایل فرهنگی دفن می شود.

سازمان بهداشت جهانی در تلاش است که آمار خودکشی را تا سال 2020، 10 درصد کاهش دهد؛ اما هشدار داده است که فقط 28 کشور دارای استراتژی ملی پیشگیری از خودکشی هستند.

فعالان در این حوزه معتقدند که برای جلوگیری از این امر، نیازمند آموزش های بنیادی در مدارس هستیم.

این سازمان بین المللی در 10 سال تحقیق در کشورهای مختلف پیرامون موضوع خودکشی، آمار قابل تاملی را گردآوری کرده است.

• سالانه حدود 800 هزار نفر در سراسر دنیا خودکشی می کنند.

• خودکشی دومین عامل مرگ و میر در جوانان 15 تا 29 ساله است.

• افراد بالای 70 سال تمایل بیشتری برای خودکشی دارند.

• 75 درصد از کل آمار خودکشی در جوامع کم در آمدو فقیر اتفاق می افتد.

• در جوامع ثروتمند، تعداد خودکشی در مردان سه برابر زنان است.

• کمبود داروهای شیمیایی سمی و مواد آتش زا در کاهش آمار خودکشی موثر است.

• تشکیل نهادهای ملی در کاهش خودکشی موثر است.

*****تابو

به گفته دکتر مارگارت چان، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی، این گزارش بهانه ای برای بیان یک معضل بزرگ اجتماعی است که از مدت ها قبل به عنوان یک تابو پشت پرده ای مخفی شده است.

انگ های اجتماعی متصل به اختلالات روانی باعث می شود که افراد هنگام مواجه با این مشکلات به دنبال راه چاره و کمک نباشند و با پنهان کردن مداوم، در نهایت تسلیم خودکشی شوند.

سازمان بهداشت جهانی همچنین انعکاس جزییات بیماری های روانی مانند افسردگی، که منجر به خودکشی ستارگان هالیوود می شود را به شدت محکوم کرده است؛ به خصوص اینکه به تازگی این موضوع در مورد خودکشی رابین ویلیامز، بازیگرمشهور هالیوود توجه مردم را از طریق رسانه ها به خود جلب کرده است.

در این گزارش به جوامع هشدار داده شده است که افرادی که یکبار اقدام به خودکشی کرده اند و به هر دلیلی جان سالم به در برده اند، بیشتر در معرض خطر قرار دارند و باید حمایت شوند.

دکتر الکساندرا فلیشمن که در بخش سلامت روانی و سوء مصرف مواد در سازمان بهداشت جهانی فعال است در این رابطه گفته است که مهم نیست کشور برنامه های گسترده ای در این زمینه داشته باشد بلکه می توان پیشگیری را در سطح محلی و از مقیاسی کوچک آغاز کرد.

جانی بنجامین، یکی از مبارزان خودکشی در مصاحبه ای با بی بی سی گفته است که جامعه نیازمند آگاهی عمومی خیلی بیشتر در این زمینه است؛ مخصوصا اینکه رویکرد افراد در مورد افرادی که اقدام به خودکشی می کنند چگونه باید باشد. خیلی از ما واکنش مناسبی هنگام مواجه با این افراد نداریم و نمی توانیم به آنان کمک کنیم یا حتی افکار و احساسات آنان را قبل از خودکشی ارزیابی کنیم.

وی در ادامه گفته است که مهمترین مخاطب ما در این رابطه، کودکان و نوجوانان هستند که باید در محیط های آموزشی، مشاوره های لازم به آنان داده شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: