کد خبر: ۳۳۵۵۳
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۳ - 2014September 07
متخصص طب اورژانس در گفتگو با شفا آنلاین تشریح کرد:
شفا آنلاین- با توجه به این که فصل گرم تابستان رو به اتمام است اما باز هم مراجعین به استخرهای عمومی و حتی دریاها کم نیستند، حال آن که متأسفانه آمار بالای غرق شدگی در کشورمان یک متخصص طب اورژانس به بیان آشنایی و اقدامات اولیه در مورد بروز این حادثه پرداخت.

دکتر حامد اقدم در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین اظهار داشت: غرق شدگی یکی از شایع ترین علل مرگ و میر غیرعمدی محسوب می شود که خوشبختانه با رعایت برخی اصول اولیه قابل پیشگیری است.

وی افزود: در گام اول به توصیه های مهم مسوولین از جمله عدم ورود به حاشیه آب دریاها، حصارکشی ها و عدم شنا در مکان‌های ممنوعه باید توجه کرد.

وی توصیه کرد: هنگام شنا به ویژه افراد کم سن و سال تر یا ناتوان و تمام بیمارانی که از بیماری هایی همچون تشنج رنج می برند باید با خود همراه داشته باشند.

اقدم مهم ‌ترین و تعیین کننده ‌ترین عامل در غرق شدگی را نرسیدن اکسیژن به اعضای بدن دانست و تصریح کرد: بنابراین وجود فردی که توانایی انجام احیاء و بالاخص تنفس مصنوعی را داشته باشد از بروز مشکلات جدی جلوگیری می کند.

وی تأکید کرد: هنگام بروز این حادثه باید مصدوم را خیلی سریع از آب خارج و احیاء را شروع کرد. بر خلاف بسیاری از موارد اورژانس آسیب ها،علی رغم افت هوشیاری در غرق شدگی بیمار نیازی به بی‌حرکت سازی گردن ندارد مگر این که شواهدی به نفع آسیب گردنی داشته باشد.

متخصص طب اورژانس اولین اقدام برای احیای بیمار را برقراری تهویه و دادن هوا یا اکسیژن به بیمار اعلام کرد و گفت: تنفس دهان به دهان یا دهان به بینی از روش‌های مرسوم است.

وی ادامه داد: اگر بیمار پس از خروج از آب، به دنبال  تنفس دریافت تنفس مصنوعی سریعأ راه هوایی اش باز شد اما با این حال بهوش نیامد نیازمند ماساژ قلبی بوده و هر چه سریع تر باید اقدامات احیاء مانند دیگر افراد دچار توقف قلبی تنفسی شروع و تا بهوش آمدن مصدوم ادامه یابد( یعنی30 ماساژ و به دنبال آن 2 نفس).

وی به شفا آنلاین گفت: اگر بیمار حین دریافت تنفس یا ماساژ دچار استفراغ شد خیلی سریع باید وی را به یک طرف گرداند تا از ورود محتویات معده به درون راه‌های هوایی جلوگیری شود. اگر چیزی در دهان بیمار دیده شد باید به کمک انگشت یا پارچه‌ای اقدام به خروج آن کرد.

وی با اشاره به این که تمامی مصدومین ناشی از غرق شدگی باید به اورژانس انتقال داده شوند، خاطرنشان کرد: نکته مهم در افراد دچار غرق شدگی مدت زمانی است که به بدن و مخصوصا اعضای حیاتی همچون مغز و قلب اکسیژن نمی‌رسد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: