کد خبر: ۳۳۵۴۸۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - 2023November 20
حمیدرضا عزیزی درباره آخرین وضعیت کمبود نیروی پرستاری در کشور اظهار کرد: در چند سال گذشته با مشکل کمبود شدید نیروی پرستاری مواجه بودیم که این معضل مزمن شده است
شفا آنلاین>سلامت>معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان نظام پرستاری گفت: پرستاران به‌ازای هر ساعت اضافه‌کاری، به‌طور متوسط مبلغی معادل ۱۵هزار تا ۳۵هزار تومان دریافت می‌کنند!

به گزارش شفا آنلاین:حمیدرضا عزیزی درباره آخرین وضعیت کمبود نیروی پرستاری در کشور اظهار کرد: در چند سال گذشته با مشکل کمبود شدید نیروی پرستاری مواجه بودیم که این معضل مزمن شده است؛ در زمان حاضر برآورد می‌شود که حداقل با کمبود ۱۰۰ هزار نفر نیروی پرستاری مواجه باشیم.

۳ عامل تشدیدکننده کمبود پرستار در کشور

معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان نظام پرستاری افزود: در عین حال از سویی در سال‌های گذشته چندهزار تخت بیمارستانی به مراکز درمانی کشور اضافه شده است و از سوی دیگر هرساله تعداد زیادی نیروی پرستاری بازنشسته می‌شوند یا مهاجرت می‌کنند که باعث افزایش نیاز ما به نیرو‌های پرستاری می‌شود.

آزمون استخدامی وزارت بهداشت دردی از مشکلات کمبود پرستار دوا نکرد

وی ادامه داد: آزمون استخدامی اخیر وزارت بهداشت با تأخیر انجام شد و قرار بود حدود ۱۲ هزار نفر پرستار در آن جذب شوند که حتی این میزان استخدام نیز، پاسخگوی نیاز بیمارستان‌های کشور نیست و کمبود پرستار هنوز به‌قوت خود باقی است.

عزیزی درباره استاندارد‌های تعداد نیرو‌های پرستاری گفت: تعداد پرستار به‌ازای جمعیت و به‌ازای هر تخت بیمارستانی سنجیده می‌شود؛ باید به‌ازای هر تخت بیمارستانی، به‌طور میانگین ۲.۵ نفر گروه پرستاری در کشور داشته باشیم یعنی باید به‌طور میانگین ۱.۸ پرستار و ۰.۷ نفر (کمتر از یک نفر) از گروه کمک‌پرستاری داشته باشیم، اما در زمان حاضر به‌طور متوسط کمتر از یک پرستار به‌ازای هر تخت بیمارستانی داریم.

بیمارستان‌های دولتی از کمبود پرستار رنج می‌برند

معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان نظام پرستاری با بیان این‌که بیمارستان‌های دولتی نیز از کمبود شدید پرستار رنج می‌برند، خاطرنشان کرد: حجم بالای کار و شیفت‌های سنگین پرستاری با تعداد نیرو‌های موجود همخوانی ندارد؛ این موضوع باعث تحمیل شیفت‌های سنگین و طولانی و اضافه‌کاری‌های اجباری به پرستاران کشور و منجر به افزایش فشار کاری آن‌ها شده است.

هر ساعت اضافه‌کاری پرستار ۱۵ تا ۳۵ هزار تومان!

وی درباره میزان اضافه‌کاری دریافتی پرستاران نیز تصریح کرد: به‌طور میانگین یک پرستار به‌ازای هر ساعت اضافه‌کاری، مبلغی معادل ۱۵ هزار تا ۳۵ هزار تومان دریافت می‌کند که رقم بسیار پایینی است.

عزیزی خاطرنشان کرد: پایین بودن پرداختی‌ها کنار کمبود شدید نیروی پرستاری باعث افزایش تمایل برخی پرستاران به مهاجرت شده است؛ در زمان حاضر ماهانه ۲۰۰ پرستار درخواست گوداستندینگ (گواهی صلاحیت انجام کار برای مهاجرت) می‌کنند که البته همه این افراد ممکن است مهاجرت نکنند، اما به‌طور میانگین می‌توان گفت که سالانه ۲۰۰۰ پرستار درخواست مهاجرت کردن دارند.

وی ادامه داد: در کشور‌های اروپایی و حاشیه خلیج فارس پرداختی به پرستاران بسیار زیاد است؛ از سوی دیگر به‌دلیل این که جهان در حال حرکت به‌سوی سالمندی است بسیاری از کشور‌ها نیاز به نیرو‌های درمانی از جمله پرستار دارند که این دو موضوع باعث افزایش جذب پرستاران در کشور‌های خارجی شده است.

افت کیفیت خدمت به بیماران به‌دلیل کمبود پرستار

معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان نظام پرستاری متذکر شد: کمبود نیرو‌های پرستاری علاوه بر افزایش فشار کاری پرستاران، باعث افت کیفیت خدمات درمانی ارائه‌شده به مردم نیز می‌شود، زیرا به‌ازای هر تخت بیمارستانی باید ۲.۵ نفر گروه پرستاری داشته باشیم، اما الآن که به‌ازای هر تخت کمتر از یک پرستار داریم به این معناست که یک پرستار، مجبور است همزمان به چند بیمار خدمات پرستاری ارائه کند.

بی‌کفایتی وزارت بهداشت علت عمده کمبود پرستار در کشور

عزیزی گفت: در چند دیداری که در سنوات قبل با مقام معظم رهبری داشتیم ایشان تأکید ویژه‌ای بر استخدام و رفع کمبود نیرو و بومی‌سازی استاندارد‌های نیرو‌های پرستاری داشتند، اما وزارت بهداشت، اصلاً در این قضیه به‌خوبی ورود نکرده و نتوانسته است برای رفع معضل کمبود نیرو با سازمان‌های دخیل در جذب پرستار، رایزنی کند، به‌عبارتی می‌توان گفت که بخش عمده‌ای از کمبود‌های حوزه پرستاری به‌دلیل بی‌کفایتی مسئولان وزارت بهداشت است.

تربیت سالانه ۱۲۰۰۰ پرستار در ایران

وی درباره تعداد دانشجویان پرستاری نیز اظهار کرد: در کشور بیش از ۲۰۰ دانشکده پرستاری تحت نظر وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد داریم و سالانه حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار نفر دانشجو در این دانشکده‌ها پذیرش می‌شوند.

معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان نظام پرستاری در پاسخ به این سؤال که "آیا تعداد دانشجویان پذیرش‌شده در رشته پرستاری برای رفع کمبود پرستار در کشور کافی است؟ " ابراز کرد: از سویی به‌دلیل پایین بودن درآمد پرستاران برخی از دانشجویان تمایلی به ادامه تحصیل و اشتغال در حوزه پرستاری ندارند و از سوی دیگر به‌دلیل آن که بسیاری از فارغ التحصیلان رشته پرستاری استخدام نمی‌شوند نمی‌توان برآورد خیلی دقیقی از این موضوع داشت که تعداد دانشجویان در رشته پرستاری کافی است یا خیر، زیرا بستر لازم برای جذب و به‌کارگیری این نیرو‌ها فراهم نشده است و حتی اگر ظرفیت افزایش یابد نیز، مشکل کمبود پرستار حل نخواهد شد. /تسنیم


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: