کد خبر: ۳۳۵۴۴۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - 2023November 19
فرشته های نجات بیمارستان ها در سایه مشکلاتی همچون کمبود پرستار اجرا نشدن استاندارد قانون تعرفه گذاری و اضافه کارهای اجباری و 15 هزار تومانی شاید خسته تر از همیشه اند. دبیرکل خانه پرستار در گفت وگو با خراسان «ناعدالتی» را مهم ترین چالش جامعه پرستاران می داند
شفا آنلاین>سلامت>این واژه کلیشه ای و تکراری است اما شاید نتوان عبارت بهتری برای معرفی پرستاران پیدا کرد؛ این که پرستاران فرشته های نجات بیماران اند. فرشته هایی که برادری شان را هر روز و هر لحظه در مراکز درمانی به بیماران و خانواده های دردمندشان اثبات کرده و می‌کنند. در سال های اخیر و در دوران کرونا، روی دیگری از حماسه ایثار پرستاران را دیدیم، حماسه ای که هیچ گاه آن را از یاد نخواهیم برد و بی شک تاریخ برای این حماسه، تمام قد می ایستند و به احترامشان کلاه از سر بر می دارد
.
اما...
به گزارش شفا آنلاین:اما چه می توان گفت که تن و جان این فرشته های نجات خسته و رنجور است از ناعدالتی و انبوه مشکلاتی که سال هاست برطرف نشده است؛ مشکلاتی که با وجود وعده ها، تصویب قوانین و پیگیری های مکرر رسانه ها و بعضا تجمعات اعتراضی آن ها باز هم آن طور که باید به نتیجه نمی رسد.
 
مهم ترین چالش،ناعدالتی
اگر بخواهیم مهم ترین چالش های کنونی پرستاران را مرور کنیم، ابتدا باید سراغ بی‌عدالتی در پرداخت ها و حقوق و مزایای این قشر برویم. محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستاری ایران در گفت وگو با خراسان، مهم‌ترین چالش جامعه پرستاری را ناعدالتی می داند و این طور توضیح می دهد: «آن چه اکنون جامعه پرستاری را رنج می دهد، بی عدالتی همه جانبه‌ای است که در حق این قشر شده و می‌شود. پرستاران بدون شک پایین ترین حقوق را در میان کارمندان دولت دریافت می‌کنند. موضوع دیگر در این باره حرف ما این است که چرا وزارت بهداشت در پرداخت حقوق به کادر درمان به مدل و الگویی عمل می کند که در دنیا نمونه ندارد؟ در دنیا اختلاف پرداخت میان پرستار و پزشک 2 تا 3 برابر است. اما در کشور ما در برخی موارد در یک اتاق عمل که مثلا 5 نفر فعال هستند یک نفر 150 میلیون تومان کارانه و نفر دیگر یک میلیون تومان می گیرد، چرا باید این گونه باشد؟»
 
غصه قدیمی؛ تعرفه خدمات پرستاری
از دبیرکل خانه پرستاری درباره آخرین وضعیت اجرای تعرفه خدمات پرستاری می پرسم که مربوط به مصوبه مجلس در سال 1386 است. می گوید: این قانون هنوز اجرا نشده است. درباره تعرفه گذاری خدمات پرستاری سا ل‌هاست که هر سه قوه دستور داده و تاکید کرده اند اما انگار این قانون اجرا شدنی نیست. از سال 86 همه روسای قوه بر اجرای این قانون تاکید دارند ضمن این که رهبر انقلاب هم در سال 1400 برای اجرای آن توصیه و در سال 1401 همه مجدد بر ضرورت اجرای آن تاکید کردند، اما به نظر یک جای کار اشکالی وجود دارد. وزارت بهداشت، خودش مدعی است که ما قانون تعرفه گذاری را اجرا کرده ایم اما ما معتقدیم آن چه وزارت بهداشت مدعی است اجرا می کند، مبنای کارشناسی ندارد و قابل دفاع نیست. چون مدل پرداخت در تمام دنیا، سازوکارمشخص دارد و نمی توان با مدل‌های من درآوردی از زیر مسئولیت آن شانه خالی کرد.
 
اگر قانون تعرفه گذاری اجرا شود...
از شریفی مقدم می پرسم، اگر قانون تعرفه‌گذاری به طور کامل و برابر آن چه در قانون تصریح شده اجرا شود، چه میزان به حقوق و مزایای پرستاران می افزاید، که این طور پاسخ می دهد: ما به طور دقیق این موضوع را بر اساس اسناد و آمار برآورد و بررسی کردیم نه این که بر اساس حدس و گمان بگوییم، چنان‌چه این قانون اجرا شود، به میزان نوع کار و سابقه ای که دارند، حداقل برابر کارانه شان به حقوقشان اضافه خواهد شد. دو سال است با کمک رسانه ها در حال فریاد هستیم، مسیری که وزارت بهداشت درباره پرستاران در پیش گرفته راه نادرستی است و تداوم این مسیر ناخرسندی و اعتراض پرستاران را در پی دارد چنان‌که هر از گاه نیز تجمعات اعتراضی آنان را در شهرهای مختلف می بینیم.
 
اضافه کارهای 15 هزار تومانی!
ماجرای حق الزحمه اضافه کار پرستاران هم در نوع خودش کمی عجیب به نظر می رسد. درباره این موضوع هم از دبیرکل خانه پرستار می پرسم. می گوید: در سایر بخش ها و مشاغل دولتی، کارمند ممکن است با انتخاب خودش اضافه کار و مبلغی میان 15 تا 20 هزار تومان دریافت کند که عمدتا کارهایشان نیز به دشواری شغل پرستاری نیست. اما در نظام سلامت به دلیل کمبود پرستار، اضافه به پرستاران شاغل تحمیل می شود و بدون این که توافق دو طرفه صورت گیرد پرستار مجبور به اضافه کاری با همان نرخ ساعتی 15 تا 20 هزار تومان است.
 
نصف استاندارد جهان هستیم
سخن از کمبود پرستار شد و فشار مضاعفی که بر جسم و روح پرستاران شاغل می رود. اما سرانه ما و استاندارد چیست؟ شریفی مقدم می‌گوید: سنجش تعداد و سرانه پرستار به دو شکل جمعیت و تخت بیمارستانی بررسی می‌شود. بر اساس مدل جمعیت، بر اساس هر هزار نفر جمعیت در دنیا دست‌کم 3 پرستار باید وجود داشته باشد که در این شکل بررسی ما در کشور به ازای هر هزار نفر دارای 1.5 پرستار هستیم. در مدل بررسی با تعداد تخت های بیمارستانی باید در استاندارد 1.8 نفر پرستار باشیم که اکنون وضعیت ما کمتر 9 دهم درصد یعنی کمتر از یک درصد هستیم. سوی دیگر این درد، گفته روزهای قبل دبیرکل خانه پرستاری ایران است که بخشی از بیماران به دلیل کمبود پرستار می میرند.
 
پرستاران را خسته تر نکنیم
همین امروز هم که مشکلات و چالش های حرفه پرستاران را بررسی می کنیم، هیچ کدام‌شان، موضوعات جدیدی نیستند. همان‌هایی است که سال ها درباره آن‌ها گفت و گو می شود، می بینیم که حل نمی شود. مسئولان وزارت بهداشت احتمالا از آن دسته ای هستند که شاید بدشان نیاید مناسبت روز پرستار، از تقویم حذف شود چون در این روز باید پاسخگو باشند به تکالیفی که داشته اند و انجام نداده اند؛ یعنی مرتکب «ترک فعل» شده‌اند. آقایان مسئول، پرستاران را از این خسته تر نخواهید؛ همین./خراسان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: