کد خبر: ۳۳۵۰۸۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - 2023November 12
یکی از راه‌های پیشگیری از بیماری‌های ویروسی فصل پاییز، خواب شبانه کافی و باکیفیت است. در غیر این صورت سیستم ایمنی فرد، تضعیف می‌شود و در معرض ابتلا به بیماری‌های فصلی قرار می‌گیرد.
شفا آنلاین>سلامت>توجه به سبک زندگی، تغذیه‌ سالم، فعالیت و استراحت کافی و تعادل حالات روحی_ روانی شعار طب سنتی ایران است. بنابراین طب سنتی ایرانی سلامت‌محور است و حفظ سلامت و پیشگیری در این طب، مقدم بر درمان است.

طی به گزارش شفا آنلاین:سال‌های گذشته اقبال به طب سنتی در کشور بیشتر شده است و با طب سنتی می‌توان از بیماری‌های فصلی پیشگیری کرد.

 دکتر محمد مظاهری، دکترای تخصصی طب سنتی ایرانی در خصوص تدابیری برای محافظت از خود در فصل سرما توضیحاتی را ارائه دادند.

کدام نوشیدنی‌ها برای فصل پاییز مفید هستند؟

به عنوان نمونه، آب هویج، آب سیب، چند قطره آب لیموترش تازه برای این فصل جزء نوشیدنی‌های مفید هستند.

آب نیم گرم نیز یک نوشیدنی مفید در پاییز است که هم رطوبت بدن را تأمین می‌کند و هم مواد سمی بعضی از ویروس‌ها به نام سایتوکین که محلول در آب است را از بدن دفع می‌کند.

می‌توانیم به جای چای پررنگ و تشدید رفلاکس، آب نیم گرم بنوشیم که هم کلیه‌های ما راحت‌تر کار کند و هم رطوبت کافی به بدن ما برسد.

 

لطفا نکات تغذیه‌ای طب سنتی برای پاییز را بفرمایید

در فصل پاییز زیاده روی کردن در میوه های پاییزی به ویژه اگر ترش  باشد(انار، پرتقال، نارنگی ) و همچنین خواب روزانه باعث می‌شوند که سردی و تری بیشتر شود.

 پرخوری، مصرف چای پررنگ و سنگین می‌تواند برای فرد زیان آور باشد. 

درواقع مصداق همان «خیرالأمور أوسطها» است. رعایت اعتدال در فصل پاییز نسبت به سایر فصول بیشتر توصیه می‌شود. 
ورزش به میزان کافی، پوشش مناسب، خواب  کافی و باکیفیت و اعتدال در مصرف غذاها و نوشیدنی‌های مختلف می‌تواند به حفظ سلامتی کمک کند. 

 

چرا در پاییز بدن افراد، مستعد ابتلا به بیماری است؟

با توجه به سرمای اول صبح و گرمای میانه روز حتما باید یک پوشش مناسب داشت. در پاییز ممکن است در یک ساعاتی از روز نیاز به کولر و در زمانی نیاز به بخاری باشد. این موضوع افراد را مستعد ابتلا به بیماری می‌کند. پوشش فرد حتما باید متناسب با آن ساعت از روز باشد.

یک نکته مهم در فصل پاییز این است که افرادی که صبح‌ها دوش می‌گیرند، حتما باید کاملا خود را خشک کرده و بعد بیرون بروند. 

این نکات، بسیار کوچک اما مهم است. زیرا با رعایت نکردن آن‌ها افراد دچار بیماری می‌شوند و با توجه به این که در حال حاضر، هوا مملو از ویروس‌های مختلف از قبیل آنفلوآنزا، کرونا و ویروس‌های سرماخوردگی است، می‌‎تواند گاهی خطرآفرین باشد.

توصیه طب سنتی به افراد مبتلا به بیماری‌های ویروسی چیست؟ 

اگر فردی دچار عفونت تنفسی شد حتما در منزل استراحت کند که زنجیره انتقال متوقف شود. داشتن دستمال مناسب، نحوه صحیح عطسه کردن، دست ندادن به دیگران، در این افراد خیلی مهم است.

دوران کرونا عادت به دست دادن قطع شده بود اما حالا دوباره دست می‌دهند و ممکن است کسی ویروس تنفسی را انتقال بدهد.

استراحت کافی در شب بسیار مهم است. اگر خواب شب کافی و باکیفیت نباشد سیستم ایمنی تضعیف می‌شود و ویروس‌های موجود در هوا، ما را بیمار می‌کنند.

بیماری‌های ویروسی سهل و ممتنع هستند. یعنی ممکن است فردی بیماری ویروسی را بدون هیچ علائمی داشته باشد و سریع خوب شود اما فردی دچار همان بیماری شود و دچار عفونت تنفسی شدید یا نارسایی ریه و یا حتی فوت شود. عقل سلیم حکم می‌کند که سعی کنیم دچار بیماری‌های ویروسی نشویم./فارس

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: