کد خبر: ۳۳۵۰۴۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - 2023November 11
آلودگی هوا یکی از دلایل اصلی مرگ‌ومیر در سراسر جهان است و تخمین زده می‌شود که سالانه ۷ میلیون نفر جان خود را به این علت از دست می‌دهند.
شفا آنلاین>سلامت>کشورهای آفریقایی در برنامه آب و هوایی خود در مقابله با آلودگی هوا پیشرو هستند و برخی کشورها مانند نیجریه اقداماتی را برای مقابله با آلودگی هوا انجام می‌دهند اما باید اقدامات بیشتری انجام شود. 

به گزارش شفا آنلاین:سازمان بهداشت جهانی (WHO) خواستار اقدام فوری برای مقابله با آلودگی هوا شده و آن را بزرگترین خطر بهداشت محیطی در زمان ما نامیده است.

محققان اظهار کردند که کشورهای فقیرتر آفریقا از نظر شناخت هوای پاک و مزایای سلامتی آن در برنامه‌های ملی آب‌وهوایی خود از اکثر کشورهای ثروتمند جلوتر هستند اما اهداف آنها باید با سیاست‌ها، اقدام و مالی روشن حمایت شود.

گزارش جدیدی به نام نیجریه، ساحل عاج، مالی، توگو و غنا به سازمان ملل متحد ارائه شده است که نگرانی‌های مربوط به کیفیت هوا را در برنامه‌های اقلیمی خود گنجانده‌اند که به‌عنوان کمک‌های تعیین‌شده ملی (NDCs) شناخته می‌شود.

بر اساس مطالعه‌ای که سال گذشته در مجله لانست (Lancet) منتشر شد، آلودگی هوا که عمدتاً ناشی از سوزاندن سوخت‌های فسیلی است  باعث مرگ بیش از ۶.۵ میلیون نفر در جهان طی یک سال می‌شود که این رقم در حال افزایش است.

کارشناسان اظهار کردند که غفلت از ملاحظات آلودگی هوا یک فرصت از دست رفته برای سیاره زمین، برای مردم و اقتصاد است.

سیاست‌های هوای پاک، مانند انتقال به انرژی‌های تجدیدپذیر و استفاده از سوخت‌های تمیزتر برای پخت‌وپز در داخل خانه، پتانسیل کاهش اثرات بهداشتی و هزینه‌های ناشی از مشکلاتی مانند آسم و بیماری‌های قلبی را دارد.

از اقدامات نیجریه در زمینه کاهش آلودگی، تشویق پخت‌وپز با سوخت‌های پاک‌تر به جای هیزم است و دولت نیجریه می‌گوید که می‌تواند جنگل‌ها و انتشار گازهای گلخانه‌ای را نجات دهد و از مرگ زودرس ۳۰ هزار نفر تا سال ۲۰۳۰ جلوگیری کند.

همچنین خودروهایی را می‌بینیم که مانند دودکش دود می‌کنند که گاهی اگر مراقب نباشید پشت آنها رانندگی کنید، جاده را نمی‌بینید.  

به عنوان مثال، برقی کردن وسایل نقلیه با کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و آلودگی هوا مزایایی را به همراه دارد اما کاهش استفاده از خودرو به‌طور کلی باعث سفر سالم‌تر مانند پیاده‌روی و دوچرخه سواری می‌شود و می‌تواند فضا را برای پارک‌ها و درختان باز کند./ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: