کد خبر: ۳۳۴۸۰۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - 2023November 06
مطالعه‌ای که به رهبری دانشگاه سیدنی انجام شد نشان داد بسیاری از آنتی‌بیوتیک‌های توصیه شده توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) کمتر از ۵۰‌درصد در درمان عفونت‌های دوران کودکی مانند ذات‌الریه، سپسیس و مننژیت اثربخشی دارند.
شفا آنلاین>سلامت>متخصصان می‌گویند داروهای مربوط به درمان عفونت‌های رایج در کودکان و نوزادان دیگر در بخش‌های بزرگی از جهان به دلیل میزان بالای مقاومت آنتی بیوتیکی موثر نیستند. مطالعه‌ای که به رهبری دانشگاه سیدنی انجام شد نشان داد بسیاری از آنتی‌بیوتیک‌های توصیه شده توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) کمتر از ۵۰‌درصد در درمان عفونت‌های دوران کودکی مانند ذات‌الریه، سپسیس و مننژیت اثربخشی دارند. یافته‌ها نشان می‌دهد که دستورالعمل‌های جهانی در مورد استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها قدیمی شده‌اند و نیاز به بازنگری دارند.

به گزارش شفا آنلاین: مناطقی که به شدت آسیب دیده‌اند، کشورهای جنوب شرقی آسیا و اقیانوس آرام هستند، از جمله کشورهای همسایه اندونزی و فیلیپین، جایی که سالانه هزاران مرگ قابل پیشگیری در کودکان ناشی از مقاومت آنتی‌بیوتیکی رخ می‌دهد. سازمان بهداشت جهانی مقاومت ضد میکروبی(AMR) را یکی از ۱۰ تهدید بزرگ جهانی بهداشت عمومی که بشریت با آن مواجه است اعلام کرده است. در نوزادان، تخمین زده می‌شود که سالانه ۳ میلیون مورد سپسیس در سراسر جهان رخ می‌‌‌دهد که تا ۵۷۰‌هزار مرگ و میر در آن اتفاق می‌افتد. سپسیس بیماری خطرناکی است که در اثر واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن نسبت به عفونت ایجاد می‌شود و به تدریج سراسر بدن را فرا می‌گیرد. بسیاری از این موارد به دلیل کمبود آنتی‌‌‌بیوتیک‌‌‌های موثر برای درمان باکتری‌‌‌های مقاوم است.

این یافته‌ها که در Lancet South East Asia منتشر شده است، بر شواهد بسیاری صحه می‌گذارد که نشان می‌دهند باکتری‌های رایج مسوول سپسیس و مننژیت در کودکان اغلب به آنتی بیوتیک‌های تجویز شده مقاوم هستند. این تحقیق نشان می‌‌‌دهد که نیاز فوری به بازنگری و به‌روزرسانی دستورالعمل‌‌‌های جهانی در خصوص آنتی‌‌‌بیوتیک‌ها وجود دارد تا نرخ‌های به‌‌‌سرعت در حال تکامل مقاومت ضد میکروبی را منعکس کند. این در حالی است که جدیدترین دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۳ منتشر شد.

این مطالعه نشان داد که یک آنتی بیوتیک به‌ویژه، سفتریاکسون، احتمالا در درمان تنها یک مورد از هر سه مورد سپسیس یا مننژیت در نوزادان تازه متولد شده موثر است. سفتریاکسون همچنین به طور گسترده در استرالیا برای درمان بسیاری از عفونت‌ها در کودکان مانند ذات‌الریه و عفونت‌های دستگاه ادراری استفاده می‌شود. همچنین جنتامایسین یک آنتی بیوتیک دیگر، احتمالا در درمان کمتر از نیمی از موارد سپسیس و مننژیت در کودکان موثر است. جنتامایسین معمولا در کنار آمینو پنی‌‌‌سیلین تجویز می‌شود که این مطالعه نشان داد در مبارزه با عفونت‌های جریان خون در نوزادان و کودکان نیز اثربخشی پایینی دارد.

نویسنده اصلی، دکتر فیبی ویلیامز از دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه و موسسه بیماری‌‌‌های عفونی سیدنی، متخصص بیماری‌‌‌های عفونی است که تحقیقاتش بر کاهش AMR در محیط‌‌‌های مراقبت‌‌‌های بهداشتی در آسیای جنوب شرقی متمرکز است. او همچنین به عنوان یک پزشک در استرالیا کار می‌کند. دکتر ویلیامز می‌گوید موارد افزایش عفونت‌های باکتریایی مقاوم به چند دارو در کودکان در سراسر جهان وجود دارد. مقاومت ضد میکروبی برای کودکان مشکل‌‌‌سازتر از بزرگسالان است، زیرا آنتی‌‌‌بیوتیک‌‌‌های جدید کمتر روی کودکان آزمایش می‌‌‌شوند و در دسترس آنها قرار می‌‌‌گیرند.

دکتر ویلیامز می‌گوید این مطالعه باید زنگ خطری برای کل جهان از جمله استرالیا باشد. او افزود: ما از این مشکل مصون نیستیم و مشکل مقاومت ضد میکروبی بسیار به ما نزدیک است. مقاومت آنتی بیوتیکی سریع‌تر از آنچه ما تصور می‌کنیم در حال افزایش است. ما برای جلوگیری از عفونت‌‌‌های تهاجمی مقاوم به چند دارو و مرگ‌‌‌های قابل پیشگیری هزاران کودک در هر سال به راه‌‌‌حل‌‌‌های جدید نیاز داریم. این مطالعه ۶۶۴۸ ایزوله باکتری از ۱۱ کشور را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد تا حساسیت آنتی‌بیوتیکی را برای باکتری‌های رایج عامل عفونت‌های دوران کودکی بررسی کند.

دکتر ویلیامز تصریح کرد که بهترین راه برای مقابله با مقاومت آنتی بیوتیکی در عفونت‌های دوران کودکی این است که باید تصویب بودجه برای بررسی درمان‌های جدید آنتی بیوتیکی برای کودکان و نوزادان در اولویت قرار گیرد. همچنین تمرکز بالینی آنتی بیوتیک روی بزرگسالان و اغلب کودکان و نوزادان نادیده گرفته می‌شود. این به آن معناست که ما گزینه‌‌‌ها و داده‌‌‌های بسیار محدودی برای درمان‌‌‌های جدید داریم. دکتر ویلیامز در حال حاضر به دنبال یک آنتی بیوتیک قدیمی، فسفومایسین، به عنوان راه نجات موقت برای درمان عفونت‌های دستگاه ادراری مقاوم به چند دارو در کودکان در استرالیاست.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: