کد خبر: ۳۳۴۵۹۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۸ - ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - 2023November 01
این هفته نوسانات قیمت دلار بالا بود. بر خلاف روزهای گذشته که قیمت دلار نهایتا یک یا دو پله تغییر می‌کرد، حالا تغییر دلار شدت گرفته است.

شفا آنلاین>سلامت>نوسانات قیمت دلار در هفته جاری شدت گرفته است. روز گذشته دلار تا کانال 51 هزار و 800 تومان هم پیش رفت اما بازار امروز با دلار 51 هزار و 350 تومانی کار خود را آغاز کرد. این یعنی کاهش شبانه قیمت دلار در بازار.

به گزارش شفا آنلاین:این هفته نوسانات قیمت دلار بالا بود. بر خلاف روزهای گذشته که قیمت دلار نهایتا یک یا دو پله تغییر می‌کرد، حالا تغییر دلار شدت گرفته است.

اتفاق جالب توجه دیگر قیمت دلار این است که برخلاف رویدادهای سیاسی حرکت می‌کند. روز گذشته که مساله آتش‌بس در غزه و موضع جدید ایران در قبال این جنگ رونمایی شد، روند دلار به جای کاهش، افزایشی بود.

امروز 10 آبان 1402 هم در حالی که اخبار سیاسی مربوط به جنگ غزه منفی است، بازار روند کاهشی در پیش گرفته است. آن هم در حالی که انتظار می‌رفت با توجه به اتفاقات روز گذشته، قیمت دلار مجددا افزایشی باشد.

قیمت دلار امروز 10 آبان 1402

روز گذشته خبری درباره جنگ حماس و اسرائیل منتشر شد که بر اساس آن با میانجی‌گری قطر قرار بود تعدادی از زندانیان اسرائیلی آزاد شوند. اما همزمان با اعلام این خبر مثبت، خبر رسید که حملات زمینی اسرائیل آغاز شده و لبنان هم وارد این جنگ شده و هم یمن. از طرف دیگر اخباری درباره سخنرانی آخر هفته سید حسن نصراله شنیده می‌شود و گمانه‌ها حاکی از این است که پس از این سخنرانی احتمالا تغییراتی در روند جنگ خاورمیانه رخ می‌دهد. مجموعه این اخبار تقاضا برای خرید دلار را در بازار ارز افزایش داده است.

اما در حالی که بازار ارز در انتظار افزایش قیمت دلار بود، روند بازار معکوس شد و یک روزه قیمت دلار حدود 400 تومان کاهش داشت.

معامله‌گران معتقدند که دو عامل باعث کاهش قیمت دلار است؛ عامل اول اشباع بازار ارز از اخبار مربوط به جنگ است. چون در چند هفته گذشته بازار به شدت از اخبار مربوط به جنگ تاثیر می‌گرفت اما اکنون به نظر می‌رسد هیجانات بازار کاهش پیدا کرده و معاملات به حالت قبل برگشته است.

اما عامل مهم‌تر برای کنترل قیمت دلار، مداخله بازارساز در بازار است. بازارساز در روزهای گذشته هر گاه که قیمت دلار خود را به کانال 52 هزار تومان نزدیک کرده، وارد بازار شده و سعی کرده جلوی افزایش قیمت دلار را بگیرد و به نظر می‌رسد که در این زمینه تاکنون موفق عمل کرده است.

البته کارشناسان اقتصادی هم معتقدند روند کاهشی قیمت دلار مقطعی است. از آن جمله عبدالله مشکانی، گفت: «باید توجه داشت با تغییرات دو سه هزار تومانی قیمت، بازار روند نمی‌گیرد. شاید بازارساز توانایی این را داشته باشد که در کوتاه‌مدت با عرضه یا عدم عرضه، به بازار جهت دهد؛ اما در بلندمدت، نرخ ارز تابع نقدینگی و تورم است.»

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: