کد خبر: ۳۳۴۵۳۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - 2023October 31
آیا واردات لوازم خانگی میتواند بر واردات دارو و شیرخشک ارجحیت داشته باشد؟

شفا آنلاین>سلامت>بدر حالی که مدت زیادی از بحران کمبود داروهای ساده مثل سرماخوردگی و کمبود سرم نگذشته و حتی هم اکنون نیز بسیاری از بیماران بویژه بیماران خاص از جمله بیماران سرطانی، تالاسمی، هموفیلی و ... با مشکل کمبود دارو روبرو هستند وزیر صمت خبر از آزادی واردات لوازم خانگی و اختصاص ارز به آنها میدهد، چطور ممکن است واردات لوازم خانگی بر واردات دارو و شیرخشک ارجحیت داشته باشد؟

به گزارش شفا آنلاین:روز گذشته خبری مبنی بر احتمال آزادی واردات لوازم خانگی خارجی منتشر شد. وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه بازدید از نمایشگاه لوازم خانگی با بیان اینکه باید انحصار از بازار لوازم خانگی رفع شود، گفت که باید به سمتی حرکت کنیم که در عین رقابت‌پذیر کردن صنایع، فرصت انتخاب را برای مردم فراهم کنیم و برای رقابت پذیر کردن کالاهای ایرانی، با رعایت تعرفه‌های مناسب، ممکن است مجوز واردات لوازم خانگی صادر شود.

کارشناسان، واردات لوازم خانگی را حداقل 2 میلیارد دلار برآوردِ هزینه می کنند سوالی که در این زمینه پیش می آید این است که ارز واردات لوازم خانگی قرار است چگونه تامین شود؟ و مهمتر اینکه در حالی که ارز دارو و تجهیزات پزشکی به سختی تامین می شود و کشور با بحران دارو دست و پنجه نرم می کند، در حالی که بحران کمبود داروهای ساده مثل سرماخوردگی و کمبود سرم را به سختی از سر گذرانده ایم و اکنون نیز بسیاری از بیماران بویژه بیماران خاص از جمله بیماران سرطانی، تالاسمی، هموفیلی و ... با مشکل کمبود دارو روبرو هستند، در حالی که بیماران پروانه ای علاوه بر تحمل رنج زخم تن خود باید رنج کمبود پانسمان را هم به جان بخرند،

در حالی که حتی کشور از تامین شیرخشک برای کودکان درمانده است و شیرخشک به صورت سهمیه بندی شده و با کارت ملی در اختیار مردم قرار می گیرد چطور ممکن است یک وزیر که اتفاقا باید در جریان جزئیات مصائبی که صنعت دارو و مردم به واسطه همین کش مکش ها میکشند نباشد و به یکباره از آزاد شدن واردات لوازم خانگی بگوید؟وزیر صنعت واقعا در جریان اتفاقاتی که در صنعت دارو در جریان است قرار دارد؟پیشنهاد میشود وی یک گردشی در داروخانه های کشور داشته باشد تا بیشتر متوجه عمق مسائل بشود!

آیا واردات لوازم خانگی میتواند بر واردات دارو و شیرخشک ارجحیت داشته باشد؟

آیا در شرایطی که کشور گاها حتی برای تامین کالاهای اساسی با مشکل تامین ارز روبروست واقعا لازم است که ارز به واردات لوازم خانگی تخصیص داده شود؟

در حالی تصمیم بر ممنوعیت واردات کالاهای خارجی گرفته شد و خصوصا درباره دارو که جزو کالاهای اساسی و استراتژیک به شمار می رود تصمیم بر حمایت از تولید کنندگان داخلی بود اعلام آزاد شدن واردات لوازم خانگی چه معنایی میتواند داشته باشد؟

جالب است زمانیکه کارشناسان از برآورد دو میلیاردی ارز لازم برای واردات لوازم خانگی خبر داده اند، رئیس سازمان غذا و دارو از درخواست بودجه متمم 85 هزار میلیاردی برای سال جاری برای دارو و تجهیزات پزشکی داده

قرار است تا پایان امسال نیز به تدریج ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی حذف و به ارز نیمایی تبدیل شود .

مسعود پزشکیان هم پیشتر با انتقاد از حذف ارز ترجیحی دارو گفته بود مجلس مراعات نهاده‌های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی را نکرد، نتیجه همین می‌شود که می‌بینیم.

حالا در حالی از آزادی واردات لوازم خانگی خبر میدهند که به گفته پزشکیان بازگشتن از این تصمیم هم به این برمی‌گردد که آیا این‌ها ارز دارند؟ وقتی ارز نداریم، می‌خواهیم چه کنیم؟این یک بام و دوها چه معنی دارد؟ برای دارو ارز نداریم اما برای واردات لوازم خانگی که تولید داخل هم کفاف بازار را میدهد ارز داریم؟

گفتنی است واردات لوازم خانگی از سال ۱۳۹۷ ممنوع شده است. طبق مصوبه اولیه شورای هماهنگی سران سه قوه در سال ۱۳۹۷ و تمدید آن، ممنوعیت واردات لوازم خانگی تا پایان سال ۱۴۰۰ ادامه داشت، اما این تصمیم تاکنون به صورت سالانه تمدید شده است. / سلامت نیوز


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: