کد خبر: ۳۳۴۵۳
تاریخ انتشار: ۲۳:۵۸ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۳ - 2014September 05
شفا آنلاین -دکتر کاتوزیان در روز سه شنبه 11 شهریور درگذشت و در روز پنج شنبه مورخ 13/6/1393 در مراسم باشکوهی در دانشگاه تهران تشییع شد. این مراسم با حاشیه های متعددی نیز همراه بود.
مراسم تشییع جنازه استاد، دکتر امیر ناصر کاتوزیان؛ پدر دانش حقوق ایران، ساعت 9 صبح روز، پنج شنبه مورخ 13/6/1393 با حضور اساتید، دانشگاهیان، حقوقدانان، وکلای دادگستری و حضور بسیار کمرنگ مسئولان علمی و فرهنگی کشور در مقابل دانشکده حقوق دانشگاه تهران برگزار گردید!. با وجود جمعیت فراوان حاضر در مراسم و گرمای زیاد، هدایت آن با تاخیر و به شیوه متعارف و با تعارفات مرسوم سیاسی و مدیریتی همراه بود و به جای حضور قابل انتظار دکتر روحانی بعنوان یک حقوقدان و وکیل دادگستری در تشییع جنازه " پدر علم حقوق ایران" و داشتن حق استادی دکتر کاتوزیان نسبت به همه حقوقدانان ، از جمله ایشان یا حضور سرپرست موقت وزارت علوم در مراسم، پیام تسلیت آنها قرائت گردید و حتی، ریاست دانشگاه تهران نیز، به ترتیب مزبور به مانند روسای قوای قضائیه و مقننه در احترام و نکوداشت 5 دهه فعالیت موثر علمی، حقوقی و قضائی استاد به جامعه حقوقی، قضائی و وکالتی کشور، در آن شرکت نداشته و صرفاً، دو معاونت ریاست جمهوری، یک وزیر و برخی دیگر از مسئولان دولت سابق و فعلی در آن حضور بهم رسانده اند!.


روند مزبور در تشییع جنازه دکتر کاتوزیان قابل پیش بینی بوده و پدیده ای جدید نبوده و مشابه آن نسبت به سایر اساتید به مانند مرحوم پرفسور محمد حسن گنجی و بسیاری دیگر از اساتیدی که در دانشگاه و حوزه علوم و فرهنگ نسبت به آنها جفا شده و از حضور آنان در دانشگاه خودداری شده و با بی مهری و مصلحت اندیشی های معمول،پاکسازی شده بودند، تکرار شده و قابل انتظار بود!. غافل از آنکه، اساتید اخراجی و پاک سازی شده، در گذر زمان، با اقبال عمومی و جهانی مواجه شده و از شهرت ملی و جهانی، بر خلاف تصورات و بی مهری های تاسف بار به عمل آمده نسبت به آنها برخوردار گردیده اند و دوباره، همان دانش نمایانِ مصلحت اندیش، با تغییر چهره و نقاب خویش، در جهت نزدیک ساختن خود به اساتید مزبور و تلاش برای کسب اعتبار و شهرت از جایگاه علمی و جهانی آنها برآمده و صد البته، ماصحل صحبت، تکرار مکررات.!

همسر آن مرحوم نیز ضمن تسلیت و ابراز تاسف از درگذشت استاد، از وی بعنوان " یک دوست، یک همسر، یک فرزند، یک همراه" یاد کرد که در نهایت قناعت و عزّت نفس، ایام تحصیل و کار و دانشگاه را با موفقیت گذراند و کانون گرم و صمیمی خانواده را هدایت کرد. همسر استاد با انتقاد نسبت به کم لطفی های و جفای زمانه نسبت به ایشان در خانه نشین کردن استاد و حذف ایشان از دانشگاه تهران، با صراحت و افتخار در میان همه حاضرین، مسئولان و خبرنگاران اعلام داشت : "... ناصر(دکتر کاتوزیان) تا آخر عمر به کسی تعظیم نکرد، حرف زور از کسی نمی پذیرفت، دستبوس کسی، جز استاد خویش( مرحوم سنگلجی) نبود و برای اساتید خود قائل به احترام بود، دانشگاه را خانه دانشجویان می دانست و آنرا متعلق به مسئولان و پدر کسی نمی دانست. می گفت :" دانشگاه خانه من است و دانشجویان را فرزندان خود و سرمایه های خویش دانسته و حتی، آنها را بهتر از خود می دانست و دوست و عزیز می داشت....".!


صراحت بیان و گفتار همسر استاد در این مراسم، در عمل مانع از ادامۀ صحبت وی گردید و حتی، دیگر سخرانان نیز از فهرست حذف شدند و با قرائت نماز بر استاد از سوی دکتر محقق داماد و قطع برنامه های بعدی!!، پیکر استاد با تشییع به سوی درب اصلی دانشگاه تهران، به بهشت زهراء منتقل گردید تا در قطعه نام آوران، جای گیرد. احساسات دلسوزانه و صحبت های صمیمانه دکتر درودیان و جسارت تحسین برانگیز همسر استاد، تشویق و تحسین حاضرین و شرکت کنندگان در مراسم را برخلاف سخرانی ها و پیام های قرائت شده در بخش نخست مراسم برانگیخت و بر انتقادات و نقدهای مطروحه از سوی آنها، انگشت تائید و تاکید زده شد و این چنین شد که آمد....



 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: