کد خبر: ۳۳۴۳۲۷
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۰ - ۰۵ آبان ۱۴۰۲ - 2023October 27
محمدی افزود: در این راستا تفاهم نامه ارزی با بانک مرکزی منعقد شد تا ارز مورد نیاز دارو و تجهیزات تامین شود که البته این اقدام با تاخیر بسیار زیاد در اواخر تیر امسال محقق و به بانک های عامل ابلاغ شد.
شفا آنلاین>سلامت>معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو درخصوص وضعیت کنونی داروهای پیوندی به ویژه فاکتور هشت، گفت: پیش از این در این حوزه به شدت کمبود وجود داشت که با تمهیدات اتحاذ شده نیاز یکسال به این دارو تامین و به اندازه سه ماه نیز توزیع شد.

به گزارش شفا آنلاین:سید حیدر محمدی روز پنجشنبه در جلسه با روسا و معاونین غذا و داروی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های قطب ۶ کشور در زنجان با بیان اینکه در حال ذخیره سازی استراتژیک دارویی کشور هستیم، اضافه کرد: کمبودهای دارویی طی سالهای گذشته به دلیل نوسانات ارزی رخ داد که مشکلاتی را موجب شد.

وی با بیان اینکه یکی از چالش های اساسی مراکز درمانی، داروخانه و دانشگاه های علوم پزشکی موضوع نقدینگی است، اضافه کرد: شرایط حاکم در بهمن سال گذشته موجب شد کل ثبت سفارش های ارز نیمایی به دلیل اختلاف با ارز غیر رسمی ابطال شود.

این مسوول با بیان اینکه چهار ماه طول کشید تا این ثبت سفارش با سیاست ارزی دوباره اصلاح شود، گفت: متاسفانه این روند زمان زیادی را به خود اختصاص داد و مشکلاتی عدیده ای را به وجود آورد.

محمدی افزود: در این راستا تفاهم نامه ارزی با بانک مرکزی منعقد شد تا ارز مورد نیاز دارو و تجهیزات تامین شود که البته این اقدام با تاخیر بسیار زیاد در اواخر تیر امسال محقق و به بانک های عامل ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه در چهار ماه اول امسال مشکل شدید ارزی وجود داشت، گفت: با ورود رییس جمهور و معاون اول این مشکل برطرف شد و تا حدود زیادی انتقال ارز بهبود یافت.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: در زمان حاضر نیمی از سهیمه ارزی را دریافت کرده ایم که امیدواریم تا پایان سال مابقی را نیز به شرکت ها تخصیص دهیم.

این مسوول با بیان اینکه در زمان حاضر یک پالایشگاه خون در تهران فعال است، گفت: تا اواخر سال یک پالایشگاه دیگر متعلق به دانشگاه علوم پزشکی البرز راه اندازی خواهد شد که بزرگترین پالایشگاه منطقه از نظر تولید فرآوره های خونی خواهد بود.

به گفته وی، این پالایشگاه حدود ۳۰۰ هزار لیتر ظرفیت دارد که با تحقق آن مشکلی در تولید آلبومین نخواهیم داشت.

محمدی با بیان اینکه متاسفانه کشورمان بیش از یکسال در زمینه سرم مصرفی کمبود جدی داشت، افزود:این مساله به دلیل تغییر الگوی مصرف بود به طوری که مصرف آن در اواخر همه گیری کرونا از ۱۲ میلیون در ماه به بیش از ۲۰ میلیون رسید که رقم بسیار عجیبی بود.

محمدی افزود: هم اکنون ماهانه بین پنج تا ۶ میلیون سرم به کشور وارد می شود که در این راستا نسبت به راه اندازی کارخانه های جدید اقدام شده است که نیاز بازار را برطرف خواهد کرد.

وی همچنین به آخرین وضعیت شیرخشک مورد نیاز کشور نیز اشاره کرد و گفت: طبق تصمیم گیری ها شیرخشک های وارداتی پس از انجام آزمایش های مربوطه توزیع خواهد شد.

به گفته معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قیمت این نوع شیرخشک ها پایین بوده که در مدت کوتاهی توزیع می شود تا ظرفیت های تولید داخل به سرعت وارد بازار شود.

این مسوول بر توزیع سهمیه ای شیرخشک ها در کشور تاکید کرد و گفت: گزارش ها در سامانه توزیع و نظارت نیز ثبت می شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان نیز در این جلسه با بیان اینکه قطب ۶ کشوری ظرفیت های بالایی دارد، گفت: این قطب ۵۰ درصد محصولات تولیدی پروتیئین کشور را به خود اختصاص داده است.

علیرضا حقیقت افزود: بیشترین فشار پاسخگویی به حوزه های غذا و دارو اختصاص دارد و به نوعی تعدد، تکثر و موازی کاری ها موجب حذف بسیاری از فرصت های کاری شده است.

وی یکی از چالش های مهم این معاونت را ضعف دسترسی به اطلاعات مفید اعلام کرد و گفت: باید امکان دسترسی به اطلاعات وجود داشته باشد تا پاسخگویی، پیش بینی و راهکارهای لازم اندیشیده شود

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: