کد خبر: ۳۳۳۵۸۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۰ - ۲۱ مهر ۱۴۰۲ - 2023October 13
یک روز در آینده، به جای اینکه برای درمان بیماری‌های خود دارو ببلعید، شکلی از زندگی مصنوعی را می‌بلعید؛ ارگانیسمی که می‌تواند در داخل بدن برای تجزیه و تحلیل یا حذف بیماری‌ها مشغول شود.
شفا آنلاین>سلامت>شاید به نظر علمی تخیلی بیاید، اما تیمی از محققان دانشگاه جنوب دانمارک و دانشگاه ایالتی کنت در آمریکا روشی را ابداع کرده‌اند که در آن ترکیبی از مولکول‌های DNA و پروتئین با طراحی خاص اساس یک حیات مصنوعی را تشکیل می‌دهند. 
به گزارش شفا آنلاین:ایده این است که روبات‌های زیستی مهندسی شده بسیار ریز برای هدف قرار دادن مسائل سلامتی خاص، اعم از ارائه انواع خاصی از داروها یا تحریک سلول‌های پاسخ خاصی از سیستم ایمنی بدن، کدگذاری می‌شوند. 

داروهای آینده یک حیات مصنوعی در داخل بدن ایجاد می‌کنند
تصویر نانوساختارهایی که از ترکیب DNA و پپتیدها ساخته شده‌اند


«چنگوانگ لو»، بیوتکنولوژیست دانشگاه جنوب دانمارک می‌گوید: در طبیعت بیشتر ارگانیسم‌ها دشمنان طبیعی دارند، اما برخی ندارند. به عنوان مثال برخی از ویروس‌های عامل بیماری هیچ دشمن طبیعی ندارند. در این راستا، ایجاد شکلی از حیات مصنوعی که می‌تواند به دشمن آنها تبدیل شود، گاهی منطقی به شمار می‌آید. 
محققان تصور می کنند این متحدان مصنوعی را در قالب ویروس ها، باکتری ها و سلول های مهندسی شده ایجاد کنند. محقق شدن این گونه‌های حیات مصنوعی کمی زمان می‌برد، اما محققان قبلاً چیزی را ساخته‌اند که به آن ترکیب پپتید- دی‌ان‌ای می‌گویند. پپتید-دی‌ان‌ای مولکلوی است که هم دی‌ان‌ای یا دئوکسی ریبونوکلئیک اسید دارد و هم پپتید. پپتیدها زنجیره‌ای از اسیدهای آمینه هستند که برای تشکیل پروتئین‌ها استفاده می‌شوند. 
دی‌ان‌ای این مولکول کنترل دقیق بر نحوه کدگذاری مولکول ارائه می‌دهد، اما از نظر تسهیل واکنش‌ها محدود است. در حالی که پپتیدها با ۲۰ ترکیب اسید آمینه تطبیق‌پذیری را در دستکاری‌ محیط‌های شیمیایی خود افزایش می‌دهد. 
به گفته تیم تحقیقاتی، علاوه بر استفاده از مولکول‌های زیستی ترکیبی برای ساخت اشکال حیات مصنوعی، می‌توانند آنها را برای تشکیل پایه واکسن‌های ویروسی به کار ببرند که روشی شخصی‌سازی شده برای مبارزه با عفونت می‌دهد.

به گفته او، ممکن است تا حدود ۱۰ سال دیگر واکسن ویروسی مصنوعی وارد بازار شود. اما با دانشی که داریم، اصولاً هیچ مانعی برای تولید موجودات سلولی مصنوعی در آینده وجود ندارد. 

محققان معتقدند که با گذشت زمان در ویرایش نقشه‌های دی‌ان‌ای که همه ارگانیسم‌ها براساس آنها هستند، مهارت بهتری پیدا می‌کنند و برای مثال برای ساختن نانوساختارهای کوچک و انتقال داروهای سرطان ترکیب موثرتری با پپتیدها ایجاد خواهند کرد. 
محققان می‌گویند: ما دیده‌ایم که این مولکول‌های ترکیبی برای ایجاد نانوماشین‌هایی با قابلیت باز کردن کانال‌ها در غشای سلولی استفاده می‌شوند. این دوباره می‌تواند برای پاسخ‌های هدفمند سیستم ایمنی، یا برای تشخیص چیزی که در بدن اتفاق می‌افتد، استفاده شود.
با توجه به اینکه این حوزه تازه در دهه گذشته پدیدار شده است، هنوز روزهای اولیه خود را در تحقیق طی می‌کند، اما کاملا روشن است که توانایی بالای محققان در تولید مولکول‌های مهندسی شده که هم بسیار سازگارند و هم با دقت کنترل می‌شوند، مجموعه‌ای از احتمالات را به همراه دارد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: