کد خبر: ۳۳۳۳۹۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۵ - ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - 2023October 09
درگیری‌های سودان در روز 15 آوریل 2023 با حمله نیروهای شبه نظامی یا نیروهای واکنش سریع به مناطق کلیدی خارطوم آغاز شد. این گروه تلاش می‌کنند تا قدرت را از چنگ ارتش سودان در بیاورند.

شفا آنلاین>عمومی>درگیری‌های سودان که از 15 آوریل 2023 شروع شده، هنوز ادامه دارد و میلیون‌ها نفر را آواره و بی‌خانمان کرده و باعث کشته شدن هزاران نفر شده است. به اعتقاد بسیاری از ناظران در این کشور عملا دیگر دولتی وجود ندارد. جنگ تازه در سودان، درست چهار سال پس از آن اتفاق افتاد که انقلابیون این کشور، عمرالبشیر دیکتاتور پیشین را از کار برکنار کردند.

 

طرف‌های درگیر در جنگ سودان

به گزارش شفا آنلاین:درگیری‌های سودان در روز 15 آوریل 2023 با حمله نیروهای شبه نظامی یا نیروهای واکنش سریع به مناطق کلیدی خارطوم آغاز شد. این گروه تلاش می‌کنند تا قدرت را از چنگ ارتش سودان در بیاورند. در حال حاضر جنگ اصلی بین ارتش سودان به رهبری عبدالفتاح البرهان و نیروهای آراس‌اف به رهبری معاون سابق البرهان، محمد حمدان دقلو معروف به حمیدتی جریان دارد.

 

نقش گروه‌های قومی در درگیری‌های سودان

آنچه سودان را درگیر کرده، تنها جنگ بین دو گروه نظامی نیست. گروه‌های قومی هم در خطر هستند و اختلافات آنها در دارفور و مناطق دور از مرکز قربانیان زیادی گرفته است. دارفور 100 سال قبل به سودان ملحق شده و ساکنانش اغلب غیرعرب و ماسالیست هستند. این گروه در حال حاضر تحت خشونت قرار دارند.

 

بحران آوارگان

سازمان ملل در مورد بحران آوارگان در سودان هشدار داده است. میلیون‌ها نفر یا در خود سودان آواره شده‌اند یا کشور را ترک کرده‌اند.

اولا دیاب خبرنگار سودانی که بین قطر و خارطوم در رفت‌وآمد است در گفت‌وگو با شرق‌آنلاین می‌گوید خارطوم و دارفور شاهد بالاترین سطح نبرد هستند. در این دو ایالت تقریبا نیمی از مردم خانه‌هایشان را رها کرده و گریخته‌اند. این خانه‌ها بعد از خروجشان تخریب و غارت شده است. کسانی که توانسته‌اند فرار کنند اغلب به چاد و جمهوری آفریقای مرکزی رفته‌اند. بیش از دو میلیون نفر در داخل کشور جابه‌جا شده‌اند.

 

وضعیت عمومی در سودان

به گفته اولا دیاب برخی از مناطق سودان از نظر نیازهای اساسی از دیگر نقاط بهتر هستند. اما تقریبا همه مردم در زندگی روزمره با مشکل روبه‌رو هستند. برق ساعات طولانی قطع است و تأمین آب بسیار دشوار است. کمبود غذا به وضوح وجود دارد. کسانی که نتوانسته‌اند به خارج فرار کنند، در داخل خاک کشور به سمت مناطقی سرازیر شده‌اند که به آب و برق و نیازهای اساسی دسترسی وجود دارد.

توقا زن جوان دیگری که در منطقه کاسالا ساکن بوده و منتظر است تا راه فراری از سودان پیدا کند به شرق‌آنلاین می‌گوید اوضاع عمومی به سرعت در حال بدتر شدن است. در ایالاتی که بی‌جاشدگان به آنجا پناه برده‌اند، مدیران قادر به مدیریت اوضاع نیستند. او می‌گوید در شهر خودشان امسال 200 هزار نفر از اهالی پایتخت پناهنده شده‌اند. شهر شلوغ است، بی‌خانمان‌ها بسیار زیادند و منابع کم و همه چیز گران است.

 

سودانی‌ها این روزها چه می‌کنند؟

وضع اینترنت در سودان از آغاز درگیری‌ها بسیار بد است. برخی روزها اصلا اینترنتی وجود ندارد. این‌ها را توقای 30 ساله از شرق سودان می‌گوید. او که در حال تدارک دیدن برای خروج از سودان است می‌گوید من آینده‌ای نمی‌بینم اما خروج از کشور هم بسیار سخت و پیچیده است. او می‌گوید کسانی که رفته‌اند تقریبا هیچ‌چیز را با خود نبرده‌اند.

ترک سودان جنگ زده به سمت کشورهای همسایه مانند مصر و سودان شمالی و اتیوپی ارزان‌تر و کم‌دردسرتر است. به گفته توقا یکی از دوستانش که موفق شده خود را به امارات برساند، بابت ویزا و بلیت و خرج‌هایی از این دست سه هزار دلار خرج کرده است./شرق

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: