کد خبر: ۳۳۳۲۵۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - 2023October 07
وزیر اقتصاد ابراز امیدواری کرد تا پایان امسال از این شیوه جایگزین در قالب تغییر الگوی اعتبارسنجی رونمایی شود.

شفا آنلاین>سلامت>سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی از حذف جریمه دیرکرد اقساط بانکی و جایگزینی نظام اعتبارسنجی به جای آن در آینده نزدیک خبر داد و افزود: ما تلاش کردیم در گام اول این اجازه را به تمام شبکه بانکی بدهیم.

به گزارش شفا آنلاین:سید احسان خاندوزی در سفر یک روزه خود به شهرستان گنبد، به دیدار علمای اهل سنت در مرکز اسلامی گلستان رفت.

وی طی سخنانی در جمع علمای اهل سنت، با تأکید بر ضرورت تقویت وحدت معتقدان به تشیع و تسنن و اشاره به پر رنگ بودن فرهنگ تقریب در استان گلستان بویژه شهرستان گنبد، اظهار داشت: تراز زندگی توأم با وحدت را می‌توانیم در ترکمن صحرا و استان گلستان ببینیم و برای این نعمت، خدای بزرگ را شاکریم.

وزیر اقتصاد با ابلاغ سلام گرم رئیس‌جمهور به علمای اهل سنت و بیان اعتقاد قوی وی بر تقویت روحیه اتحاد بین پیروان مذهب شیعه و سنی گفت: یکی از دستورات همواره رییس جمهور که ما در حال پیگیری آن هستیم این است که تا حد امکان، دغدغه‌های علما در خصوص اقتصاد و شریعت را کاهش دهیم و خودمان را به ایده‌هایی نزدیک کنیم که از دولت مردمی آقای رئیسی انتظار میرود.

خاندوزی افزود: از جمله اقدامات ما که در همین هفته‌های اخیر و بر مبنای پیشنهادات خوب علمای اهل سنت، جامه عمل پوشید، راه‌اندازی بیمه تکافل به عنوان بیمه‌ای است که خیلی از کشورهای اسلامی از آن استفاده می‌کنند.

وزیر اقتصاد گفت: سال‌های سال صحبت از این میشد که باید دنبال شیوه‌ای از بیمه‌گری باشیم که اعتماد بیشتری بین متدینان برانگیزاند، اما اقدام موفقی صورت نمیگرفت.

وی افزود: خوشبختانه با همتی که صورت گرفت و با پژوهشی که توسط بیمه مرکزی جمهوری اسلامی و پژوهشکده آن و بیمه دانا انجام شد؛ آیین نامه و بخشنامه بیمه تکافل ابلاغ شد و ما امروز از آن بعنوان یکی از دستاوردهای دولت سیزدهم یاد می‌کنیم.

وزیر اقتصاد در ادامه با اشاره به مسئله جریمه دیرکرد بانکی به عنوان یکی از مسائلی که از طرف علمای شیعه و اهل سنت، محل شبهه بود، اظهار داشت: ما تلاش کردیم در گام اول این اجازه را به تمام شبکه بانکی بدهیم و بلکه آن‌ها را مکلف کنیم که بعد از پرداخت کامل دینِ وام گیرندگان، مبلغ دیرکرد آن‌ها را ببخشند.

خاندوزی افزود: در گام دوم و اتفاقی که در ماه‌های آینده می‌افتد، این است که نظام اعتبارسنجی وام گیرندگان را جایگزین هر گونه جریمه دیرکرد کنیم.

وی تصریح کرد: به این ترتیب، اگر روش اعتبارسنجی به درستی کار کند، دیگر نیازی نداریم به اینکه از روش‌ها و ابزار‌هایی مثل جریمه دیرکرد استفاده کنیم چرا که افراد پیش از آنکه بخواهند وارد یک عقد شرعی با بانک بشوند، مشخص می‌شود آیا درستکار و خوش حساب هستند یا خیر؟

خاندوزی افزود: بنابراین مسیر ملتزم کردن وام گیرندگان به پرداخت بموقع تسهیلات دریافتی، مسیر متفاوتی از قبل خواهد بود.

وزیر اقتصاد ابراز امیدواری کرد تا پایان امسال از این شیوه جایگزین در قالب تغییر الگوی اعتبارسنجی رونمایی شود.

وی گفت: البته پیش از رونمایی، باید داده‌های اولیه را که توسط موسسه اعتبارسنجی ایرانیان جمع آوری شده است، تحت آزمون قرار دهیم و پس از رسیدن به قطعیت، رسما آن را به اجرا بگذاریم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: