کد خبر: ۳۳۳۱۵۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۵ - ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - 2023October 05
از نظر این سازمان، عدم وجود نیروی انسانی کارآمد یا وجود نیروی انسانی با تخصص ناقص از علل این مشکل است.

شفا آنلاین>سلامت>معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درباره دلایل ناکارآمدی نظام سلامت توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش شفا آنلاین:حسن ابوالقاسمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) در بیست و چهارمین کنگره ملی سالیانه پژوهش‌ و فناوری دانشجویان علوم پزشکی کشور بیان کرد: تمام تدارکات این برنامه توسط خود دانشجویان انجام شد و ما فقط بر کار آنها نظارت کردیم.دانشجوهای ما بسیار حرفه‌ای عمل کردند و این امر باعث افتخار ماست. از نظر من اعتماد به نسل جوان شایسته آنهاست. همانطور که در دفاع مقدس امام به جوانان اعتماد کردند و جوانان در هشت سال جنگ تحمیلی حماسه آفریدند، مطمئن هستم که امروزه اعتماد به نسل جوان باعث ساختن آینده‌ای روشن برای کشور خواهد شد.

وی در ادامه گفت: از نظر من این همایش آغازی برای آینده است. زمانی که شما جوانان یک همایشی تشکیل می‌دهید و با این استقبال مواجه می‌شویم یعنی این مسیر باید ادامه دار باشد.

در ادامه یونس پناهی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درباره ناکار آمدی نظام سلامت بیان کرد: ما در سال گذشته یک ارزشیابی انجام دادیم و متوجه شدیم که در برخی از بخش‌ها دچار ناکارآمدی در نظام سلامت هستیم. از منظر سازمان جهانی بهداشت، یکی از جدی ترین علت‌های ناکارآمدی‌نظام‌های سلامت نیروی انسانی تشخیص داده است.

وی در ادامه بیان کرد: از نظر این سازمان، عدم وجود نیروی انسانی کارآمد یا وجود نیروی انسانی با تخصص ناقص از علل این مشکل است. دومین علل ناکارآمدی نظام سلامت، بحث داروهاست. استفاده از داروهای کم کیفیت، استفاده بی رویه از داروها، توزیع داروهای تقلبی در بازار جز علت های مهم کیفیت پایین نظام سلامت است.

پناهی در ادامه توضیح داد: رعایت اصول اخلاق و کاهش فساد جز مواردی است که ما برای محدود کردن این مشکلات خیلی بر آن تاکید می کنیم. دانشجویان باید دقت کنند که از تجویز بیش از حد داروها وآزمایش‌ها خودداری کنند زیرا باعث ناکارآمدی نظام سلامت می‌شود.

وی درباره روش‌هایی کارآمد کردن نظام سلامت توضیح داد: اگر ما بتوانیم نظام سلامت را کارآمد کنیم و تهدیدهای نظام سلامت مانند بیماری‌هایی مانند اعتیاد و بیماریهای نو ظهور را مدیریت کنیم قطعا می توانیم در نظام سلامت کارآمد باشیم. ما می توانیم با رعایت شاخص های نظام سلامت به کارآمدی برسیم.

وی درباره همگرایی دانشمندان بیان کرد: همگرایی دانشگاهیان و توانمندان یکی از راه های کارآمد سازی است. برگزاری همین کنگره‌ها و همایش‌ها راهی برای رسیدم به هم‌گرایی است. برگزاری این همایش ها در سال های آینده باید از حالت ملی به بین المللی برود تا بتوانیم به مرجعیت علمی برسیم.

وی درباره ترجمه دانش بیان کرد: تولید فناوری و ترجمه فناوری دیپلماسی علمی جز فرایند رسیدن به ترجمه دانش است. اگر یک دانشجو یا یک دانشمند از کشور ما برای گذراندن دوره و... به کشورهای دیگر بروند باید یک دیپلمات علمی باشند وگرنه نمی توانیم به مرجعیت علمی برسیم. من از دانشمندان و دانشجویان می خواهم که دیپلمات علمی بودن را جز اولویت‌هایشان قرار دهند.

پناهی در ادامه توضیح داد: حضور محققین جوان در بهره‌وری تحقیقات نظام سلامت و در حل مشکلات کشور بسیار مهم است. در حال حاضر شتاب پیشرفت و تولید دانش در کشورهای دیگر دو رقمی است و ما باید تلاش کنیم که در تولید دانش و پیشرفت در آن دو رقمی شویم.

وی در پایان تاکید کرد: حتما تحقیقات و پژوهش‌های مسئله محور دانشجویان می‌تواند در آینده برای ما کمک کننده باشد. من به جریان سازی و همتاپروری پژوهش تاکید دارم. / فارس


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: