کد خبر: ۳۳۳۰۵۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - 2023October 02
هیچ‌یک از مجتمع‌های بین‌راهی مناسب معلولان نیست

شفا آنلاین>سلامت>تشکل‌های مردم‌نهاد معلولان در نشستی که در هفته گردشگری و روز جهانی ناشنوایان برگزار شد، از کم‌توجهی به قوانین مناسب‌سازی و آیین‌نامه‌ حمایتی معلولان که سه‌ونیم سال از آن گذشته و هیچ اتفاقی نیفتاده است، شهرها و جاده‌هایی که مناسب سفر برای معلولان نیستند و اقامتگاه‌ها و مراکز خدماتی و بین‌راهی و موزه‌هایی که برای معلولان غیرقابل استفاده‌اند، سخن گفتند.

به گزارش شفا آنلاین:بیست‌وهشتمین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی و پنجمین نشست میز گردشگری دسترس‌پذیر با حضور نمایندگان وزارت کشور و آموزش و پرورش، سازمان بهزیستی و جمعی از تشکل‌های مردم‌نهاد معلولان به مناسبت هفته گردشگری، یکشنبه نهم مهرماه در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد. در این نشست همچنین تفاهم‌نامه همکاری میان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سازمان بهزیستی امضا شد.

ساختمان‌های میراث فرهنگی صفر گرفتند

غلامرضا رضایی‌فر ـ رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور ـ در این نشست از کم‌توجهی برخی دستگاه‌ها نسبت به مصوبات قانونی درباره حمایت از معلولان سخن گفت و یادآور شد: بیش از سه و نیم سال از تدوین آئین‌نامه حمایت از معلولان گذشته است و طبعاً باید همه معابر مناسب‌سازی می‌شدند، اما این اتفاق نیفتاده است. در ماده ۷ این آئین‌نامه بحث خدمات الکترونیک مطرح شده بود و در مدت شش ماه باید دستگاه‌ها در این حوزه وظایف خود را انجام می‌دادند، اما تنها ۱۰ دستگاه به ما پاسخ دادند و از بیش از ۹۰ دستگاه هنوز جوابی نگرفته‌ایم.

او اضافه کرد: ماده ۱۳ این آیین‌نامه وزارتخانه‌ها را به رعایت ضوابط مکلف کرده است. این‌ها نشان می‌دهد ما در قوانین کمبود نداریم، اما می‌توان اعتبارات لازم را کسب کرد.

رضایی‌فر رفع نواقص مناسب‌سازی ساختمان‌های اداری را درخواست کرد و گفت: ساختمان‌های اداری میراث فرهنگی وضعیت خوبی ندارند، ما توقع داریم حداقل امسال و سال آینده این ساختمان‌ها برای حضور افراد دارای معلولیت آماده‌سازی شود.

رییس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی با بیان اینکه در امتیازبندی که ما انجام داده‌ایم بسیاری از این ساختمان‌ها امتیاز صفر گرفته‌اند، پیشنهاد کرد: پیگیری مناسب‌سازی همه مراکز تحت نظارت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بویژه مجتمع‌های رفاهی، تأمین و تجهیزات دسترس‌پذیری در اماکن تاریخی مانند رمپ متحرک و بالابر تعبیه شود.

ابلاغ ضوابط مناسب‌سازی، نصب تابلوهای اطلاع‌رسانی، دسترس‌پذیری همه درگاه‌های ارائه خدمات الکترونیکی برای همه افراد نابینا و کم‌بینا، مجهز کردن سیستم گویا، وجود مترجم ناشنوایان در مکان‌های پربازدید و اختصاص فضایی ویژه افراد دارای معلولیت از جمله پیشنهادهای این ستاد بود.

محمداسماعیل شیخ قرایی ـ مدیرعامل انجمن معلولان پارس و دبیر میز گردشگری دسترس‌پذیر ـ به برخی اقدامات این میز اشاره کرد و با تاکید بر اینکه ما می‌خواهیم شرایط طوری باشد که با خانواده سفر کنیم، از شناسایی شهرهای مناسب سفر معلولان و از امتیازدهی و رتبه‌بندی هتل‌ها و مراکز اقامتی و اعطای نشان ویژه دسترس‌پذیر و تهیه نقشه و اپلیکیشن‌هایی برای سفر به مناطق دسترس‌پذیر خبر داد.

حیدر بنایی، نماینده تشکل‌های غیردولتی جانبازان نیز گفت: همانطور که ورزش برای جانبازان واجب است سفر و گردشگری برای جانبازان و معلولان لازم و واجب است. این درحالی است که بیشتر کارهایی که تا کنون برای دسترس‌پذیری شده، رفع تکلیفی بوده است. ضرورت دارد برای موفق‌ شدن ایده‌ها و طرح‌ها از معلولان استفاده شود.

هادی میرزایی ـ مدیرکل موزه‌ها ـ به اقداماتی که در موزه‌های کشور از سال ۱۳۹۸ برای دسترس‌پذیری انجام شده، اشاره کرد و گفت:‌ برای تغییر بناهای تاریخی با محدودیت‌هایی مواجهیم، ‌ولی می‌توان حداقل‌هایی را ایجاد کرد. در عین حال که در موزه‌های جدید ضوابطی در این‌باره ابلاغ می‌شود.

هیچ‌یک از مجتمع‌های بین‌راهی مناسب معلولان نیست

افشار، نماینده تشکل‌های مردم‌نهاد معلولان و عضو میز گردشگری دسترس‌پذیر نیز با اشاره به غیرقابل استفاده بودن مجتمع‌های بین‌راهی برای افراد معلول، به تجربه‌های خود در سفرهای داخلی به عنوان یک معلول اشاره کرد و گفت:‌ از همدان تا مشهد با ماشین‌سواری ۱۳ کیلومتر راه است، ولی هیچ مجتمع خدماتی مناسب‌سازی‌شده‌ای برای معلولان وجود ندارد.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: