کد خبر: ۳۳۳۰۴۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - 2023October 02
معترضان به شرایط اجتماعی و اقتصادی نابسامان فرانسه، در پی مرگ نوزادی شش‌ماهه در اورژانس، به خیابان آمدند و کوشیدند با استفاده از یک منجنیق، سلاحی مربوط به دوران پیش از میلاد مسیح، صدای اعتراض خود را به وضعیت بحرانی بخش درمان و کمبود پزشک به‌گوش مقامات کشورشان برسانند.
شفا آنلاین>جامعه>کمتر از یک ماه پیش، «نیکلاس» نوجوان ۱۵ ساله فرانسوی، در دومین روزی که دانش‌آموزان از تعطیلات تابستانی به سر کلاس‌های درس برگشتند، خودکشی کرد. آزار و اذیت در مدرسه، عاملی بود که باعث شد این واقعه تلخ رقم بخورد، اما این همه ماجرا نبود. زمانی که پدر و مادر این نوجوان تصمیم گرفتند پس از مرگ فرزندان‌شان اقدام قضایی انجام دهند، مقامات مدرسه آن‌ها را تهدید کردند که امکان دارد در صورت پیگیری موضوع، به دلیل تهمت زدن به زندان بیفتند. 
به گزارش شفا آنلاین:انتشار اخباری در مورد حواشی مرگ نیکلاس، به ویژه اینکه پس از گذشت مدت زمان زیادی از اعتراضات به قتل «ناهل» نوجوان ۱۷ ساله الجزایری‌تبار به دست پلیس، همچنان به صورت آتش زیر خاکستر بود، نگاه‌ها را از خشونت نیرو‌های پلیس فرانسوی به خشونت در بخش آموزش معطوف کرد. حالا هم به تازگی مرگ یک نوزاد شش‌ماهه در یکی از بیمارستان‌های فرانسه بار دیگر آتش خشم شهروندان را شعله‌ور و آن‌ها را راهی خیابان کرده است. کمتر از یک هفته قبل در غرب فرانسه، یک نوزاد دختر شش‌ماهه در بیمارستان جان باخت. بنابر روایت مسئولان بیمارستان، کادر درمان در بخش اورژانس نتوانسته‌اند این دختر شش‌ماهه را که دچار مشکلات تنفسی بود، احیا کنند، اما معترضان به وضعیت اورژانس، کمبود پزشک در شیفت شب را عامل تأخیر در خدمات‌رسانی یه این نوزاد و مرگ وی می‌دانند. به ویژه که چندی پیش اتحادیه پزشکان فرانسه درباره کمبود کارکنان و لوازم اورژانس در فرانسه و اثرات منفی آن بر وضعیت ارائه خدمات پزشکی هشدار جدی داده بود.
مجموعه این عوامل باعث شد معترضان فراخوانی برای برگزاری تظاهرات در روز شنبه در برابر بخشداری منتشر کنند و به این وسیله درخواستی مبنی بر فعالیت ۲۴ ساعته اورژانس ارائه کنند. فرانسوی‌هایی که طی چندین سال اعتراض به سیاست‌های دولت امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، همواره از پلیس پاسخی توأم با خشونت و طعم گاز اشک‌آور دریافت کرده‌اند، این بار برای نمایش اعتراض، با خود منجنیق به همراه داشتند. سلاحی که سابقه کاربرد آن به چندصدسال قبل از میلاد می‌رسد. این سلاح حتی در قرون وسطی نیز سلاحی فراگیر در جنگ‌ها به حساب می‌آمد. پاسخ پلیس همچون اعتراض‌های گذشته دست‌کمی از مشت آهنین نداشت و نیرو‌های پلیس اسپری فلفل به سمت معترضان پاشیدند.
عبور از هشدار قرمز
«مارک نوآزه» رئیس اتحادیه اورژانس سیار فرانسه که همزمان ریاست بخش اورژانس بیمارستانی را در جنوب آلزاس برعهده دارد، در گفتگو با رادیو «اروپ۱» گفت: «وضعیت نسبت به تابستان گذشته که چندین نقطه هشدار قرمز داشتیم وخیم‌تر است. امروز همه بخش‌های کشور در زمینه خدمات بزرگ و کوچک تحت تأثیر قرار گرفته است.» وی افزود: «خدمات اورژانس در شهر «سن تروپه» در معرض تعطیلی کامل قرار دارد. خطرناک‌تر از آن، تعطیلی اورژانس‌های سیار بیمارستانی است که در صورت بروز حادثه‌در مسیر بزرگراه‌ها در شب و آخر هفته امکان خدمت‌رسانی دارند.» همچنین، ژیل ژوردن رئیس اورژانس سیار در منطقه «او دو سِن» در گفتگو با روزنامه «لو پاریزین» ضمن هشدار درباره اعتصاب دستیاران اورژانس گفت: «بحران کادر درمانی اورژانس آنقدر وخیم است که وضعیت نابسامان آن از زمستان همچنان ادامه دارد و تا تابستان رفع نشده است. به نظر می‌رسد که مقامات در حل مسئله ناتوانند.»
در جست‌وجوی غذای ارزان‌تر
همزمان با این موج بحران‌ها، روزنامه لونیون با انتشار گزارشی به طور ویژه وضعیت معیشت فرانسوی‌ها را مدنظر قرار داد و به تغییر عادت غذایی فرانسوی‌ها پرداخت و نوشت: «مصرف‌کنندگان برای مبارزه با تورم مواد غذایی و صرفه‌جویی در هزینه‌ها، رفتار خود را در سوپرمارکت‌ها تغییر می‌دهند و در گام نخست بیشتر و بیشتر به سمت محصولات ارزان‌تر گرایش می‌یابند.» یافته‌های یک پژوهشگر که شرایط زندگی فرانسویان را در دست بررسی دارد، نیز حاکی از این است که در مدت یک سال رقم ۴۱ درصد پاسخ‌دهندگانی که می‌گویند محصولات ارزان می‌خرند، به ۴۵ درصد افزایش یافته است. برخی از مصرف‌کنندگان نیز خرید مواد ارگانیک را کنار گذاشته‌اند تا هزینه خانوار خود را مدیریت کنند. از طرف دیگر اگر این راهبرد‌ها برای مدیریت هزینه‌ها کافی نباشد، مصرف‌کنندگان فرانسوی به حذف یا محدود کردن برخی اقلام زندگی خود روی خواهند آورد. روزنامه لوموند نیز با انتشار گزارشی با بیان اینکه دوران درست کردن وعده‌های غذایی بزرگ برای یک میز کامل پایان یافته است، نوشت: «در هر فروشگاهی پوستر‌های با «پیشنهاد‌های ویژه» منتشر می‌شود و ساکنان در حال یافتن بهترین قیمت‌ها و سازگاری هستند.»/جوان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: