کد خبر: ۳۳۲۸۶۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۰۷ مهر ۱۴۰۲ - 2023September 29
پژوهشگرانی در میسوری و فلوریدای آمریکا دارویی تزریقی را تولید کردند که می‌تواند حس ورزش را به بافت‌های بدن القا کند و سوخت و ساز (متابولیسم) را افزایش دهد.

شفا آنلاین>سلامت>دانشمندان داروی جدیدی را با موفقیت روی موش‌ها آزمایش کردند که موجب شبیه‌سازی ورزش در بدن و کاهش وزن می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین:پژوهشگرانی در میسوری و فلوریدای آمریکا دارویی تزریقی را تولید کردند که می‌تواند حس ورزش را به بافت‌های بدن القا کند و سوخت و ساز (متابولیسم) را افزایش دهد.


این دارو، پروتئین‌های درون DNA را هدف قرار می‌دهد و به دنبال آن ژن‌هایی فعال می‌شوند که کنترل شیوه مصرف انرژی در بدن را بر عهده دارند.

این دارو در حال‌حاضر فقط روی موش‌ها آزمایش شده است، اما موش‌هایی که به مدت یک ماه این دارو را دریافت کردند، در مقایسه با گروه کنترل، با وجود مصرف غذای مشابه، کمتر وزن گرفتند، چربی بیشتری سوزانده و سطح کلسترول کمتری داشتند.

دانشمندان در این آزمایش ابتدا گروهی از موش‌ها را تحت یک رژیم غذایی پرچرب قرار دادند تا اضافه وزن پیدا کنند سپس به تعدادی از آن‌ها به مدت ۲۸ روز از این داروی تولید شده دادند در پایان کار، موش‌هایی که این دارو را مصرف کرده بودند، ۱۲ درصد سبک‌تر از موش‌های گروه دارونما بودند.

به‌علاوه، این موش‌ها تنها حدود نیم گرم چربی به بدن خود اضافه کرده بودند، درحالی‌که گروه دارونما حدود پنج گرم چربی ذخیره کرده بودند.

محققان می‌گویند داروی آن‌ها همچنین به کاهش سطح کلسترول و تری‌گلیسرید خون منتهی می‌شود.

پژوهشگران داروی شبیه‌سازی ورزش خود را روی موش‌هایی که نه با رژیم غذایی خاص، بلکه به‌طور طبیعی چاق بودند نیز آزمایش کردند. در این آزمایش موش‌های چاقِ سه‌ماهه تحت یک رژیم معمولی قرار گرفتند و به مدت ۱۲ روز این دارو را دریافت کردند.

در پایان موش‌هایی که داروی واقعی مصرف کرده بودند، با وجود خوردن غذای یکسان، با کاهش چربی بدن روبه‌رو شدند و به گفته محققان، وزن کبد آن‌ها نیز کاهش پیدا کرده بود.

دانشمندان در تلاشند تا آزمایش این دارو را روی انسان نیز بررسی کنند تا از نتایج عملکرد آن مطمئن شوند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: