کد خبر: ۳۳۲۸۲۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۰۶ مهر ۱۴۰۲ - 2023September 28
با افزایش واردات، قیمت شقه گوسفندی در قصابی‌های پایتخت 15هزار تومان پایین‌ آمد
شفا آنلاین>اقتصاد>سیاست واردات گوشت سرانجام نتیجه داد و قیمت این محصول در مغازه‌ها کاهشی شد. تازه‌ترین مشاهدات بازار نشان می‌دهد قیمت شقه گوسفندی در قصابی‌های پایتخت بعد از یک‌ماه و نیم، بالاخره از 500هزار تومان پایین‌تر آمد و به محدوده 480هزارتومان رسید. همزمان، گوشت گرم وارداتی تنظیم بازار در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره‌بار به فراوانی در حال عرضه است و با توجه به کیفیت مطلوب و قیمت مناسب، توانسته حجم بالایی از تقاضا را در بازار مصرف پاسخ دهد.
 به گزارش شفا آنلاین: یک‌ماه پیش دولت درپی تداوم روند افزایشی قیمت گوشت قرمز، واردات این محصول را به‌صورت گوشت گرم گوسفندی و دام سنگین در دستور کار قرار داد و در هفته‌های اخیر حجم این واردات به روزانه 250تن افزایش یافت. حجم بالای واردات و توزیع گسترده گوشت گرم تنظیم بازاری در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره‌بار، در کنار کیفیت بالای گوشت‌های وارداتی و داخلی توزیع شده، با استقبال بسیار خوب مصرف‌کنندگان مواجه شد و قیمت گوشت را در قصابی‌ها نیز پایین آورد. گوشت‌های تنظیم بازاری با قیمت کیلویی 310 تا 390هزار تومان به‌صورت شقه و بسته بندی در حال عرضه است و براساس اعلام وزارت جهادکشاورزی، قرار است واردات تا پایان امسال ادامه داشته باشد.
روند افزایش قیمت گوشت از ماه‌های پایانی سال گذشته آغاز شد و به‌رغم واردات گوشت منجمد به‌منظور افزایش عرضه و تعدیل قیمت، این روند افزایشی تداوم پیدا کرد تا جایی که قیمت هر کیلو شقه گوسفندی در مرداد از کیلویی 500هزار تومان بالاتر رفت. فعالان بازار، کاهش عرضه دام از ابتدای امسال را مهم‌ترین دلیل روند افزایش قیمت گوشت ارزیابی می‌کنند.

ثبات بازار گوشت
رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی از ثبات بازار گوشت قرمز خبر داد و گفت: قیمت گوشت در هفته‌های اخیر نوسانی نداشته و حتی برخی مغازه‌ها به‌دلیل ازدیاد عرضه در برابر تقاضا گوشت را ارزان‌تر عرضه می‌کنند. علی اصغر ملکی افزود: هم‌اکنون هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه با نرخ ۴۷۰ تا ۴۸۰ هزارتومان به مغازه‌دار و با احتساب ۱۰ درصد سود به مصرف‌کننده عرضه می‌شود. وی از ثبات بازار گوشت قرمز خبر داد و اضافه کرد: قیمت گوشت در هفته‌های اخیر نوسانی نداشته و حتی برخی مغازه‌ها به‌دلیل ازدیاد عرضه در برابر تقاضا، گوشت را ارزان‌تر عرضه می‌کنند. ملکی، افزایش توزیع گوشت‌های وارداتی را دلیل روند کاهشی قیمت در بازار دانست و افزود: طی ماه‌های اخیر دولت برای تنظیم بازار گوشت قرمز اقدام به واردات گوشت کرده که استمرار این روند به عرضه محصول با نرخ منطقی در بازار منجر می‌شود.

کاهش قیمت گوشت تا کیلویی 310هزار تومان
قائم‌مقام وزیر جهادکشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازار نیز با تأکید بر تداوم واردات گوشت، درباره روند کنونی واردات گفت: روزانه ۲۵۰تن گوشت قرمز تا ۵‌ماه آینده وارد می‌شود تا قیمت گوشت گوسفندی در بازار به نرخی در محدوده ۳۱۰هزار تومان تا ۳۶۰هزار تومان کاهش یابد. علیرضا پیمان پاک، اعلام کرد: روزانه ۱۰۰ تا ۱۳۰ تن گوشت گوسفندی و حدود ۶۰ تا ۷۰ تن  گوشت گوساله گرم و درمجموع روزانه حدود ۱۸۰ تا ۱۹۰ تن گوشت قرمز برای تنظیم بازار این محصول به کشور وارد می‌شود که این واردات به 250تن در روز افزایش می‌یابد.
او از تداوم واردات خبر داد و گفت: در مدت ۴ تا ۵‌ماه آینده تا قیمت گوشت قرمز در کشور تنظیم شود واردات ادامه خواهد داشت و بعد از این مدت نیز گوشت قرمز مورد نیاز کشور از محل تولید داخلی تأمین می‌شود تا نگرانی برای محصولات پروتئینی برای مردم وجود نداشته باشد. قائم‌مقام وزیر جهادکشاورزی با اشاره به قیمت مصوب گوشت‌های تنظیم بازاری گفت: در میادین میوه و تره‌بار هر کیلوگرم گوشت گوسفندی به‌صورت شقه‌ای ۲۸۲هزار تومان و در فروشگاه‌های زنجیره‌ای هر کیلوگرم گوشت گوسفندی شقه‌ای به‌صورت بسته‌بندی شده ۳۱۶هزار تومان عرضه می‌شود که این محصول به‌صورت ران، سردست و گردن با کمی تغییر به قیمت مصوب خود به فروش می‌رسد./همشهری



 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: