کد خبر: ۳۳۲۵۲۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۹ - ۳۱ شهريور ۱۴۰۲ - 2023September 22
امروز با وجود تعطیلی بازار، بر اساس اعلام برخی منابع، تا لحظه تنظیم این گزارش، قیمت طلا و انواع سکه روند متفاوتی است. قیمت طلا و سکه طرح قدیم نزولی و سکه امامی افزایشی است.

شفا آنلاین>اقتصاد>قیمت طلا و سکه، این روزها نوساناتی دارد و سکه امامی بر خلاف طلا و قطعات سکه افزایشی است. این هم روند صعودی دارد.

به گزارش شفا آنلاین:امروز با وجود تعطیلی بازار، بر اساس اعلام برخی منابع، تا لحظه تنظیم این گزارش، قیمت طلا و انواع سکه روند متفاوتی است. قیمت طلا و سکه طرح قدیم نزولی و سکه امامی افزایشی است.

روز گذشته نیز قیمت دلار بر خلاف روند کلی هفته، افزایشی بود و قیمت طلا و سکه نیز شرایط متفاوتی داشتند.به گونه‌ای که در ساعاتی از روز، قیمت طلا، سکه بهار آزادی و قطعات کوچک‌تر سکه کاهشی بود اما سکه امامی روند افزایشی را تجربه کرد. قیمت انس نیز این روزها نوسانات محدود کاهشی و افزایشی را تجربه می‌کند. در این لحظه قیمت جهانی طلا افزایشی است.

در چنین شرایطی، سایت اتحادیه طلا و جواهر تهران، در آخرین به روزرسانی خود که بعد از ظهر امروز، جمعه 31 شهریور انجام شده، قیمت طلا را در روندی اندکی کاهشی، دو میلیون و ۳۲۷ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام کرده است؛ حدود دو هزار تومان کمتر از روز کاری گذشته. این منبع اما قیمت سکه طرح جدید را صعودی و ۲۷ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان دانسته است. این رقم حدود ۱۱۵ هزار تومان بیشتر از روز گذشته است.

قیمت سکه طرح قدیم هم تا لحظه تنظیم این گزارش، روندی نزولی دارد و ۲۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اعلام شده است؛ حدود ۴۰ هزار تومان کمتر از دیروز.

افزایش اندک قیمت انس

امروز قیمت جهانی طلا، افزایشی است. البته بازار طلای ایران بیشتر از اینکه تحت تاثیر قیمت‌ها در بازار جهانی طلا باشد، بر اساس شرایط در بازار دلار داخل ایران حرکت می‌کند. با وجود این، به هر حال یکی از متغیرهای موثر بر این بازار همان قیمت‌ها در بازار جهانی است. کارشناسان نسبت این اثرگذاری را 70 درصد برای دلار و 30 درصد برای طلای جهانی می‌دانند.

طلای جهانی در بازه یک ماهه بازدهی مثبت دارد و در 30 روز گذشته حدود ۰.۳۰ درصد رشد قیمت را تجربه کرده است.

امروز هم قیمت طلا در بازارهای جهانی اندکی نزولی است. اونس در لحظه تنظیم این گزارش، به حدود 1,925.17 دلار رسیده، این به معنای افزایش حدود ۰.۱۹ درصدی قیمت طلا در بازارهای جهانی است.

در این میان، داده‌های مربوط به شاخص بهای مصرف‌کننده ایالات متحده آمریکا، مطابق انتظارات بازار منتشر شد. روند صعودی نفت برنت، نگرانی‌های تورمی و انتظارات مبنی بر اینکه فدرال رزرو نرخ بهره را برای مدت طولانی‌تری بالا نگه دارد، افزایش داده است. در چنین شرایطی، نوسانات قیمتی انس طلای جهانی باعث تشکیل کندل «دوجی» شد که خود آیینه‌ای از رفتار محافظه‌کارانه و شک و تردید در نبرد میان خریداران و فروشندگان انس است. 

پیش‌بینی قیمت طلا و سکه

قیمت طلا و سکه در هفته‌ای که رو به پایان است هر دو با بازدهی منفی همراه بود. البته در این هفته، هر چهار بازار مالی افت را تجربه کردند و در این زمینه، سکه (با کاهش ۷۲۲ هزار تومانی قیمت و بازدهی منفی ۲.۵۳ درصدی) در رتبه اول و طلا (با کاهش ۲۱ هزار و ۱۰۰ تومانی قیمت و بازدهی منفی ۰.۹۰ درصدی)  در رتبه سوم بیشترین افت قرار گرفت. دلار و بورس هم به ترتیب، دوم و چهارم بودند.

در این میان، با توجه به نوسانات محدود قیمت انس، قدرت آن به حدی نیست که بتواند روی قیمت طلا و سکه در ایران اثر بگذارد. بر همین اساس، بازار طلا به صورت کامل از نوسانات قیمت دلار پیروی می‌کند و شرایط بازار در نیمه نخست سال نیز همین موضوع را نشان می‌دهد. از سوی دیگر هنوز سایه رکود نسبی بر سر معاملات طلا در کشور، سنگینی می‌کند. بازارساز نیز در تلاش است با خبردرمانی قیمت‌ دلار را کنترل کند و زیر ارزش ذاتی خود نگه دارد اما احتمال تداوم این روند در نیمه دوم سال کاهش می‌یابد.

ضمن اینکه برخی کارشناسان افزایش تحرکات انس را در ماه‌های پیش رو دور از انتظار نمی‌دانند. در چنین شرایطی آینده قیمت طلا و سکه، به توانایی بازارساز در کنترل قیمت دلار، اخبار و تحولات سیاسی در هفته‌ها و ماه‌های پیش رو، افزایش رونق در بازار طلا و نوسانات نرخ انس بستگی دارد. البته فعالان بازار طلا از شرایط خاص این بازار به دلیل کاهش قدرت خرید مردم خبر می‌دهند به گونه‌ای که در نیمه نخست سال، رکود خاصی بر معاملات طلا و سکه حاکم بوده است. مجموع این عوامل باعث شده است که برخی کارشناسان و فعالان این حوزه بر این باور باشند که حتی در صورت افزایش تقاضا و قیمت انس، نوسانات صعودی در بازار طلای ایران محدود باشد. / تجارت نیوز

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: