کد خبر: ۳۳۲۳۹۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۵ - ۳۰ شهريور ۱۴۰۲ - 2023September 21
محمدعلی صحرائیان، با بیان اینکه بیماران ام اس بر اساس مصرف داروهای کاهش دهنده توان سیستم ایمنی بدن به دو دسته تقسیم می‌شوند، گفت: توصیه می‌شود تمامی بیماران مبتلا به ام اس، حتماً واکسن آنفلوانزا تزریق کنند.

شفا آنلاین>سلامت>رئیس مرکز تحقیقات ام اس دانشگاه علوم پزشکی تهران، بر اهمیت واکسیناسیون بیماران ام اس علیه ویروس آنفلوانزا تاکید کرد.

به گزارش شفا آنلاین:محمدعلی صحرائیان، با بیان اینکه بیماران ام اس بر اساس مصرف داروهای کاهش دهنده توان سیستم ایمنی بدن به دو دسته تقسیم می‌شوند، گفت: توصیه می‌شود تمامی بیماران مبتلا به ام اس، حتماً واکسن آنفلوانزا تزریق کنند.

وی افزود: پاییز آغاز شیوع بیماری‌های فصلی به خصوص آنفلوانزا است و آن دسته از بیماران که از داروهای کاهش دهنده سیستم ایمنی استفاده می‌کنند باید دقت بیشتری در بهداشت فردی داشته باشند و از بیماران سرماخورده یا دارای علائم و مبتلایان فاصله بگیرند؛ حتماً از ماسک استفاده کنند و رعایت فاصله اجتماعی نیز توصیه می‌شود.

این متخصص مغز و اعصاب گفت: برای همه بیماران مبتلا به ام اس، چه آنان که دارو مصرف می‌کنند و چه دارو استفاده نمی‌کنند توصیه این است که شهریور و مهر ماه واکسن آنفولانزا تزریق کنند.

عضو هیأت مدیره انجمن بیماران ام اس ایران افزود: استفاده از واکسن آنفلوانزا به خصوص در افرادی که سابقه سرماخوردگی‌های مکرر در سال‌های گذشته داشتند و یا بیمارانی که از داروی تضعیف کننده سیستم ایمنی استفاده می‌کنند، توصیه جدی می‌شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص واکسن ایرانی نوترکیب آنفلوانزا، تصریح کرد: وقتی یک دارو یا واکسن مورد تأیید وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو قرار گرفت، این یعنی قابلیت استفاده داشته و مجوز مصرف دارد.

صحرائیان گفت: من با واکسن ایرانی آشنایی دارم و سال گذشته نیز از همین واکسن تولید داخل استفاده کردم.

وی افزود: اگر فردی دچار بیماری‌های ویروسی و سرماخوردگی شد حتماً استراحت کافی داشته باشد و از پزشک معالج خود با توجه به شدت بیماری مشورت بگیرد و بیماران در مورد توصیه‌های اجتماعی رعایت لازم را داشته باشند.

این فوق تخصصی ام اس گفت: اگر یک بیمار مبتلا به ام اس به بیماری ویروسی و آنفلوانزا نیز مبتلا شد، مهم‌ترین نکته گرم نگهداشتن بدن و استفاده از نوشیدنی‌های گرم در طول بیماری است.

وی در خصوص توصیه‌های تغذیه‌ای به بیماران ام اس، افزود: نکته مهم این است که عزیزان غذای پرچرب کمتر مصرف کنند و بیشتر از میوه و سبزیجات تازه استفاده کنند، همچنین تا حد ممکن از استرس و اضطراب اجتناب داشته باشند. / مهر

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: