کد خبر: ۳۳۲۲۵۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۲۶ شهريور ۱۴۰۲ - 2023September 17
با عبور مصرف بنزین از مرز 137میلیون لیتر در روزهای اخیر، این سؤال مطرح است که درصورت تداوم این وضعیت در یک سال پیش رو، چگونه می‌توان از ناترازی ایجاد شده و شکاف بین تولید و مصرف به سلامت عبور کرد؟
شفا آنلاین>اقتصادی>با عبور مصرف بنزین از مرز 137میلیون لیتر در روزهای اخیر، این سؤال مطرح است که درصورت تداوم این وضعیت در یک سال پیش رو، چگونه می‌توان از ناترازی ایجاد شده و شکاف بین تولید و مصرف به سلامت عبور کرد؟

به گزارش شفا آنلاین:سیاست دولت سیزدهم و مجلس این است که امسال قیمت این فرآورده نفتی افزایش نیابد و تغییری در سهمیه‌ها هم ایجاد نشود و به جای آن بر ظرفیت تولید پالایشگاه‌ها افزوده شود. چنین تصمیمی البته در میان‌مدت سخت بتواند باعث عبور کم‌دردسر از ناترازی بنزینی شود و شاید بررسی لایحه هفتم توسعه در صحن علنی مجلس، راه را برای مدیریت مصرف بنزین هموار سازد.
از جمله گزینه‌های مطرح در 5سال آینده کاهش میانگین مصرف خودروهای بنزین‌سوز، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و دوگانه‌سوزکردن بخشی از خودروها به‌ویژه وسایل نقلیه بنزین‌سوز عمومی است که باید دید سرانجام چه تصمیمی گرفته خواهد شد. افزون بر این تغییر معادله عرضه بنزین از خودرومحور به شخص محور براساس کد ملی هر شهروند و تاسیس بازار جداگانه در بورس انرژی برای کشف قیمت بنزین در داخل کشور را هم از دیگر گزینه‌ها می‌توان قلمداد کرد. هرچند مقامات وزارت نفت واردات بنزین برای پرکردن شکاف بین تولید و عرضه در ماه‌های اخیر را تأیید نکرده‌اند ولی توقف صادرات این فرآورده در نتیجه رشد مصرف داخلی زنگ خطر را به صدا درآورده است.
در چنین شرایطی برخی معتقدند که شکسته شدن رکورد مصرف در روزهای پایانی تابستان به واسطه افزایش سفرهای داخلی را نباید به کل سال تعمیم داد و به فکر افزایش قیمت بود اما انتشار خبری به نقل از مقامات پاکستانی مبنی بر قاچاق بنزین از ایران به این کشور نشان می‌دهد انگیزه برای قاچاق تقویت شده است.

   غافلگیر نشدیم
جواد اوجی، وزیر نفت با تکرار این گزاره که دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد، از تأمین کامل سوخت در همه جایگاه‌های کشور خبر داد و گفت: انتقال فرآورده‌های نفتی با تانکر از جنوب به مرکز و شمال کشور به‌دلیل ترافیک جاده‌ها باعث کندتر شدن مسیر ارسال محموله‌ها شده است. او افزود: با این حال با این افزایش مصرف سوخت غافلگیر نشدیم و تدابیر لازم برای تولید و ذخیره‌سازی به‌طور کامل انجام شده است. این مقام عالی وزارت نفت با تأیید افزایش تا 40درصدی ظرفیت انتقال بنزین اعلام کرد: نسبت به سال گذشته حدود 2.3میلیارد لیتر بنزین از استان هرمزگان به استان‌های مرکزی و شمالی ایران منتقل شده و از سوی دیگر در حوزه تولید هم‌ با اقداماتی که در حوزه پالایشگاه‌های موجود و افزایش ظرفیت تولید پالایشگاه آبادان انجام شد، به‌طور میانگین ۱۲ تا ۱۵میلیون لیتر به ظرفیت تولید بنزین یعنی ۱۲درصد اضافه شده است./همشهری




 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: