کد خبر: ۳۳۲۱۴۳
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۲۴ شهريور ۱۴۰۲ - 2023September 15
قصه پرغصه کمبود شیرخشک در استان کرمان هر ازگاهی رخ نمایان می‌کند که ماه اخیر یکی از این مواقع بود که والدین را برای سیر کردن شکم نوزادشان به سمت داروخانه ها روانه کرده است.

شفا آنلاین>سلامت>چندوقتی است والدین کرمانی که فرزند شیرخوار دارند و به هر دلیل مجبور به استفاده از شیرخشک هستند، کفش‌های آهنین به پا کرده‌اند و از این داروخانه به آن داروخانه می‌روند تا شاید شیرخشک را که حالا کمیاب و در برخی موارد نایاب شده، بیابند.

به گزارش شفا آنلاین:قصه پرغصه کمبود شیرخشک در استان کرمان هر ازگاهی رخ نمایان می‌کند که ماه اخیر یکی از این مواقع بود که والدین را برای سیر کردن شکم نوزادشان به سمت داروخانه ها روانه کرده است.

گرچه برخی مدیران علوم پزشکی چندی پیش به رسانه ها اعلام کرده بودند که این کمبود مقطعی است و زود جبران می‌شود اما گویا حل این مشکل به زمان بیشتری نیاز دارد و عقبه آن قابل تامل است.

اتفاقی که حتی به دلیل ترس از نایاب شدن شیرخشک، برخی والدین با توسل به دوستان و آشنایان برای یافتن شیرخشک فرزندشان، حریص به احتکار حتی چند شیرخشک در خانه می شوند تا بلکه خاطرشان را حتی اگر شده برای چند روزی آسوده کند.

اما آنطور که در پشت پرده این وضعیت گفته می شود، قاچاق شیرخشک از کشورمان به علت تفاوت قیمت با کشورهای همسایه در کنار افزایش قیمت مواد اولیه این محصول به همراه رکود کارخانه‌های تولیدکننده از دلایل مهم قاچاق آن به خارج از مرزهای کشور خوانده می شود که خود همین پدیده نیز دلیلی محکم برای کاهش این محصول در کشور و بروز مشکلات عدیده برشمرده شده است.

اما واقعیت اینکه وجود مشکلاتی از قبیل کمبود شیرخشک با سیاست های فرزندآوری همخوانی ندارد و معلوم نیست چرا باید اجازه داده شود که کار به اینجا برسد و از این رخدادها پیشگیری نشود؟

کاهش تولید یک کارخانه و مشکل کمبود

اما رییس اداره فرآورده های طبیعی، سنتی، مکمل و شیرخشک دانشگاه علوم پزشکی کرمان ضمن تایید کمبود شیرخشک در این استان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به کاهش تولید یکی از کارخانه های تولید شیرخشک گفت: کمبود شیرخشک نان و در نهایت افزایش مصرف سایر شیرخشک ها منجر به کمبود این فرآورده در بازار شده است.

مریم رامش با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی بر بازار شیرخشک نظارت کامل دارد تصریح کرد: پیگیری های فراوانی به منظور تامین شیرخشک مورد نیاز استان کرمان انجام شده که بعد از این پیگیری ها مقداری از شیرخشک مورد نیاز استان وارد شده و مابقی آن نیز بزودی تامین می شود.

تا پایان ماه مقدار دیگری وارد استان می شود

وی در عین حال با بیان اینکه شرایط موجودی شیرخشک در استان کرمان نسبت به ماه قبل بهبود یافته است افزود: تا آخر ماه جاری نیز مقدار دیگری شیرخشک وارد استان کرمان می شود.

رییس اداره فرآورده های طبیعی، سنتی، مکمل و شیرخشک دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به کمبود شیرخشک در تمام کشور گفت: این کمبود کشوری است و مخصوص استان کرمان نیست.

وی با بیان اینکه به دلیل کاهش شیرخشک نان، مصرف سایر شیرخشک ها افزایش پیدا کرده و به همین دلیل این برندها نیز کمیاب شده اند اظهار داشت: شیرخشک نان نسبت به سایر شیرخشک ها مصرف بیشتری دارد.

رامش با بیان اینکه محموله ۱۷ هزار تایی شیرخشک "ب ب لاک"، ۱۲ هزارتایی "آبتامیل" و ۲۵ هزارتایی "نان" طی چند روز اخیر به استان کرمان رسیده است تصریح کرد: نسبت به ارسال مقدار کم این شیرخشک اعتراض کردم که قرار است مقدار مورد نیاز استان کرمان به‌تدریج تامین شود و امیدواریم با این روند تا پایان ماه جاری مشکل حل شود.

به نام کودکان ما به کام بچه های همسایه

وی در ادامه به قیمت پایین شیرخشک در ایران نسبت به سایر کشورهای همسایه اشاره و تصریح کرد: این امر موجب قاچاق شیرخشک به کشورهای مجاور می شود.

این مسئول یکی از راههای پیشگیری از قاچاق شیرخشک را راه اندازی سامانه تیتک دانست و گفت: دانشگاه علوم پزشکی در حال راه اندازی این سامانه است زیرا در این سامانه با درج نام و کد ملی کودکان شیرخشک ارائه می شود و محدودیت سنی دارد مگر در موارد خاص. / ایرنا


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: