کد خبر: ۳۳۱۹۱۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - 2023September 10
مجید ابهری
در شرایط اقتصادی حاضر، اسراف و ریخت و پاش به هیچ عنوان نه تنها قابل قبول نبوده و نیست بلکه حرمت و تقبیح آن مورد تاکید می‌باشد. گرانی و تورم توان فرسا در بازار امروز، اسراف و تبذیر فشار بر اقشار ضعیف و تهیدست را دوچندان می‌کند.
شفا آنلاین>در رفتار اقتصادی میانه روی در غم و شادی حرکتی قابل توجه و عمل بوده و در تمام شرایط باید مورد توجه قرار گیرد. 
در بسیاری از محافل ومجالس چه عزا و چه شادی، اعتدال مورد تاکید و توجه و عمل بزرگان مکاتب دینی بوده و با دقت بر رعایت آن اصرار داشتند و دارند. 
در شرایط اقتصادی حاضر، اسراف و ریخت و پاش به هیچ عنوان نه تنها قابل قبول نبوده و نیست بلکه حرمت و تقبیح آن مورد تاکید می‌باشد. گرانی و تورم توان فرسا در بازار امروز، اسراف و تبذیر فشار بر اقشار ضعیف و تهیدست را دوچندان می‌کند. متاسفانه در برخی از مجالس مذهبی، مشاهده می‌شود که والدین یا مدیران مجالس، اضافه بر ظرفیت اطفال و کودکان برای آن‌ها غذا کشیده ویا به آن‌ها اجازه می‌دهند خود چنین حرکتی انجام دهند؛ در هر حال باید بر رفتار اطفال نظارت گردد. متاسفانه گاهی مشاهده می‌شود کودکان با برداشتن یک یا چند میوه بزرگتر از توان میل کردن خود برداشته وبا یک گاز آن‌ها را کنار می‌گذارند. تربیت تغذیه اطفال باید با دقت مورد کنترل والدین قرار گیرند. 
در همین مراسم سوگواری محرم و راهپیمایی اربعین، چقدر ریخت و پاش صورت گرفت که می‌توانست و میشد به مصرف نیازمندان برسد. در مقابل بعضی از مواکب مقادیر تاسف‌آوری غذا و میوه را در سطل‌های زباله دور ریخته که در برخی از شهرها و نواحی بسیاری از افراد به یک دانه از آن‌ها در حسرت می‌باشند. درست است که ما عاشقان امام حسین(ع) حاضریم سر و جان و اموال خود را فدای امام عزیز خود کنیم؛ اما خود حضرت امام نیز از اینگونه رفتارها تبری جسته وبر زندگی اقتصادی تاکید می‌نمایند. با مدیریت متمرکز و اصولی می‌توان نیازمندان و گرسنگان مسلمان را از این سفره مملو از نعمات گوناگون بهره‌مند کرد. در کنار مواکب یا ایستگاه‌های چای و شربت و ارائه غذاهای نذری شاهد انبوهی از ظروف یکبار مصرف هستیم. ضمن دعا برای قبولی نذور، عزیزان، خستگی زحمتکشان پاکبان را به‌نظر همگان می‌آوریم. چه می‌شود اگر بعداز مصرف اقلام نذری ظروف خالی آن‌ها را
همراه با آرزوهای قبولی نذورات در ظرف‌ها وسطل‌های مخصوص قرار دهیم. روسای هیئت مذهبی و بزرگترهای محل ضمن آموزش جوانها بچه‌ها را به نظافت معابر عادت دهند. شهرداری می‌تواند با چاپ تبلیغات، پاکیزگی محیط را به عزاداران آموزش دهند. به هر حال فراموش نکنیم که با این همه غذاهای دور ریز و پسماند، میتوان با برنامه ریزی‌ها و مدیریت اصولی به کمک بی‌خانمان‌ها و گرسنه‌ها شتافت و برای روزهای گرسنگی آن‌ها برنامه ریزی نمود. با بسته‌بندی‌های اصولی و نگهداری این همه مواد غذایی میتوان برای روزها و شب‌های گرسنگی بی‌خانمان‌ها برنامه‌ریزی کرد. این همه سازمان‌های خیریه و مردم نهاد می‌توانند با جلب حمایت و کمک از نهادهای خیریه بزرگتر، اقدام به حرکات اساسی بنمایند. قطعا ارواح طیبه و مطهر ائمه اطهار(ع) از اینگونه خدمات راضی‌تر گشته و دعای خیرشان شامل حال عاملین خواهد گردید.
برچسب ها: اسراف ، گرانی ، تورم ، زیاده روی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: