کد خبر: ۳۳۱۹۱۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۰ - ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - 2023September 10
به گفته رئیس اتحادیه صنف فروشندگان نوشت‌افزار تهران میزان رشد قیمت لوازم‌التحریر از میانگین تورم پایین‌تر بوده است
شفا آنلاین>اقتصادی>روال روزهای آخر شهریور این است که بازار نوشت‌افزار پرجنب‌وجوش می‌شود اما امسال آنطور که رئیس اتحادیه صنف فروشندگان نوشت‌افزار تهران عنوان می‌کند رکود در بازار نوشت‌افزار حاکم است. موسی فرزانیان، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان نوشت‌افزار تهران  می‌گوید: گرانی سبب شده که امسال خانواده‌ها سبک خرید خود را تغییر دهند. این گفت‌وگو را بخوانید.

امسال، تقاضا در بازار نوشت‌افزار چطور است؟
به گزارش شفا آنلاین:تقاضا نسبت به سال قبل کمتر است و بازار در رکود به سر می‌برد. البته کمبودی در بازار نداریم و جنس موجود است اما تحت‌تأثیر گرانی‌ها، توان خرید کاهش یافته و خانوارها امسال خرید خود را به‌تدریج انجام می‌دهند درحالی‌که قبلا نزدیک‌ماه مهر که می‌شد بیشتر خانواده‌ها کل خرید لوازم برای یک سال فرزند محصل خود را انجام می‌دادند اما الان یک مقدار خرید و بقیه خریدشان را به ماه‌های بعد موکول می‌کنند.

قیمت نوشت‌افزار چقدر تغییر کرده است؟
امسال از اول سال که قیمت‌ نوشت‌افزار تحت‌تأثیر تورم تغییر کرد تا الان تغییر قیمت نداشته‌ایم. حتی در بعضی اقلام رقابت هم بوده و شاید بعضی قیمت‌ها کمتر شده است. بر این اساس، قیمت‌ها نسبت به سال گذشته با توجه به نوع کالا و رقابتی که در بخش تولید وجود دارد، تغییر کرده. برای مثال خودکار ۲۰ درصد، مداد ۳۵ تا ۴۰ درصد و دفتر ۱۰ تا ۱۵ درصد تغییر قیمت داشته که تفاوتش نسبت به سال گذشته خیلی کم است. همانطور که اشاره شد، این میزان افزایش قیمت روال است و مطابق با تورم ۴۶ درصدی که بانک مرکزی اعلام کرد، اعمال شده و حتی می‌شود گفت صنف ما در بیشتر اقلام با تورم فاصله دارد.

قیمت‌ها در بازار نوشت‌افزار خیلی متفاوت است، علت چیست؟
توجه داشته باشید که صنف ما در ۲ سالی که درگیر کرونا بودیم فروشی نداشت و بیشتر جنس‌ها در انبارها مانده بود که سال گذشته با همان قیمت به بازار عرضه شد اما الان جنس جدید با ارز جدید و هزینه‌های جدید قیمت‌گذاری شده و باعث شده تفاوت قیمت‌ها بیشتر نمود پیدا کند. البته در بعضی اقلام مانند مداد هزینه‌های تولید خیلی زیاد است و ممکن است همانطور که اشاره شد ۳۵ تا ۴۰ درصد نسبت به پارسال گرانی داشته باشیم اما در اقلامی مانند خودکار کارخانه‌های فعالی داریم و قیمت‌ها حدود ۲۰ درصد بیشتر شده است.

چرا در مورد برخی اقلام قیمت‌ها نجومی است؟ مثلا مداد رنگی بالای ۱۶ میلیون تومان هم در بازار موجود است.
دلیل اصلی این اتفاق به ممنوعیت واردات برمی‌گردد که از سال ۹۷ اعمال شد. وقتی واردات کالایی ممنوع می‌شود جنس قاچاق با چند برابر قیمت وارد کشور می‌شود. در این میان، دانش‌آموزان و کارآموزان و دانشجویان رشته‌هایی مانند رشته هنر به اقلامی نیاز دارند که در داخل تولید نمی‌شود و مجبور می‌شوند نیاز خود را از محل کالاهای قاچاق با چندبرابر قیمت اصلی خریداری کنند. در اینجا، مشکل دیگر این است که برای کالایی مانند مداد یک تعرفه تعریف شده است درحالی‌که ما 30-20 نوع مداد مختلف داریم. در حال حاضر مداد معمولی مشکی و قرمز در داخل تولید می‌شود و ما با واردات آن مخالف هستیم اما مدادرنگی هنری نداریم و اجازه واردات هم داده نمی‌شود برای همین مردم مجبورند جنسی را که مثلا با ۵ میلیون تومان می‌شود خرید ۱۶ میلیون تومان بخرند.

چند درصد از نوشت‌افزار بازار، ایرانی است؟
جنس‌های اصلی مانند مداد، پاک‌کن، تراش، خودکار و دفتر تا حدود ۸۰ درصد تولید داخل است اما در نمونه‌های هنری و طراحی آن مانند ماژیک هنری و طراحی، مداد و خودکار هنری تولید نداریم یا در اتود و مغز آن تولید نداریم و چنین اجناسی وارداتی است اما اقلام اصلی مورد نیاز دانش‌آموزان مقطع ابتدایی بیشتر تولید داخل است.

در حوزه نوشت‌افزار قیمت مصوب داریم؟ نحوه نظارت بر قیمت‌گذاری نوشت‌افزار چگونه است؟
نه، قیمت مصوب نداریم اما نظارت داریم و هم اتحادیه، هم اصناف، هم تعزیرات و وزارت صمت از بازار بازرسی می‌کنند و واحدهای صنفی باید مطابق فاکتورِ خرید و فروش و سود مقرر کالاهای خود را به مردم بفروشند و اگر این موارد رعایت نشود برگ جریمه برای آنها صادر می‌شود. بر این اساس، اگر مردم شاهد تفاوت قیمت یک کالای مشخص از مغازه‌ای به مغازه دیگر باشند می‌توانند این تخلف را اطلاع دهند. برای ثبت تخلفات، سامانه ۱۲۴ در دسترس است و تخلفاتی که به ما گزارش می‌شود به سرعت به آن رسیدگی می‌شود.

به‌عنوان پرسش آخر، آیا شما برآوردی از حداقل هزینه اقلام اصلی نوشت‌افزار دارید؟
کسی که می‌خواهد برای یک بچه دبستانی خرید ارزان کند می‌تواند به غیراز کیف و جامدادی، با ۲۰۰ هزار تومان یک پک نوشت‌افزار معمولی ایرانی را تهیه کند که از اول سال تا آخر سال استفاده کند. اما اگر کسی بخواهد جنس لوکس‌تر و با کیفیت بالاتر بخرد از آنجا که تنوع زیاد است چندان نمی‌شود برآورد دقیقی ارائه داد. مثلا می‌توان یک تراش ساده را از هزار و ۶۰۰ تومان تا ۷ هزار تومان خرید و نوع مخزن‌دار آن ۱۲ هزار تا ۱۵ هزار تومان است یا خودکار ایرانی از ۳هزار تا ۸ هزار تومان وجود دارد یا دفتر منگنه‌ای ۴۰ برگ ۱۰ هزار تومان، دفتر ته‌چسب ۲۰ هزار تومان، دفتر سیمی ۲۵ هزار تومان و نوع لوکس‌تر آن ۳۰ هزار تومان است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: