کد خبر: ۳۳۱۸۶۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - 2023September 09
تنها در قاره آفریقا، جابه‌جایی 105 میلیون نفر بر اثر تغییرات اقلیمی تا پایان 2023 پیش‌بینی می شود
شفا آنلاین>اجتماعی>مدیرکل سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM) خواستار ارائه راه‌حل‌های فوری برای مقابله با چالش‌های تغییرات اقلیمی و جابه‌جایی انسان‌ها شده است.به گزارش ایسنا به نقل از آناتولی، جهان وارد عصر مهاجرت آب‌ و هوایی شده است.«ایمی پوپ» در بیانیه‌ای گفت: ارائه راه‌حل‌هایی برای رسیدگی به رابطه تغییرات آب‌ و هوایی و جابه‌جایی انسان‌ها در مقیاس قاره‌ای ضروری است.این درخواست در آستانه برگزاری اجلاس آب و هوایی آفریقا در «نایروبی» ارائه شد.در این بیانیه آمده است که کشورهای آفریقایی از آسیب‌پذیرترین کشورها در برابر تأثیرات تغییرات آب و هوایی هستند و پیامدهای وخیم بحران آب و هوایی از جمله خشکسالی، سیل، دمای بالای آب و هوا و بالا آمدن سطح آب دریاها را تجربه می‌کنند.
هشدار بانک جهانی
به گزارش شفا آنلاین:بر اساس گزارش مرکز نظارت بر جابه‌جایی داخلی مستقر در ژنو، بیش از 5/7 میلیون جابه‌جایی و مهاجرت ناشی از بلایای طبیعی داخلی در سال گذشته میلادی (۲۰۲۲) در این قاره ثبت شده است.طبق گزارش بانک جهانی در سال ۲۰۲۱، بدون برنامه برای مقابله با تغییرات اقلیمی، بیم آن می‌رود که تا پایان سال جاری میلادی (۲۰۲۳) تنها در آفریقا بیش از ۱۰۵ میلیون نفر به عنوان مهاجر داخلی شناخته شوند.«ایمی پوپ» در ماه مه به عنوان مدیرکل سازمان بین‌المللی مهاجرت انتخاب شد و در اول اکتبر نیز مسئولیت این سازمان را برعهده خواهد گرفت. وی به مدت پنج سال این سازمان را رهبری خواهد کرد.پوپ در سال ۲۰۲۱ میلادی به عنوان مشاور ارشد «جو بایدن»، رئیس جمهور ایالات متحده در امور مهاجرت مسئولیت داشته است.
ابعاد هولناک تغییرات اقلیمی
دانشمندان مدت‌هاست هشدار داده‌اند که تغییرات آب و هوایی ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای که عمدتا خود ناشی از سوختن سوخت‌های فسیلی است، توالی موج‌های گرما را بیشتر، شدید و کشنده‌تر می‌کند. این دانشمندان سال‌هاست که می‌گویند دولت‌ها باید برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای اقدامات جدی انجام دهند.دمای زمین از زمان شروع عصر صنعتی تاکنون 1/1 درجه گرم‌تر شده و اگر کشورها میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش ندهد، روند گرمایش ادامه خواهد یافت.انتشار گازهای گلخانه‌ای به دلیل فعالیت‌های مختلف انسانی از جمله احتراق سوخت‌های فسیلی، جنگل‌زدایی، استفاده از کودهای شیمیایی در کشاورزی و... در حال افزایش است. در همین حال، داده‌های کارشناسان اروپایی نشان می‌دهد که میانگین سالانه جهانی غلظت دی اکسید کربن و متان در جو در حال افزایش است.به گفته یکی از مقامات ارشد برنامه تغییرات آب و هوایی اتحادیه اروپا، تابستان امسال به احتمال زیاد گرم‌ترین تابستانی است که جهان تا به حال به خود دیده است. این وضعیت، هشداری جدی برای کره زمین است که در حدود دو ماه گذشته در بسیاری از مناطق، دماهای بالا و بی‌سابقه‌ای داشته است‌.مقامات هواشناسی اتحادیه اروپا خاطر نشان می‌کنند: پس از ثبت دماهای بالا در ماه‌های ژوئن و ژوئیه به احتمال زیاد این تابستان، گرم‌ترین تابستان در تاریخ هواشناسیِ جهان خواهد بود.
عصر جوشش جهانی!
«آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل متحد نیز در این باره اظهار کرد: دوران گرمایش جهانی به پایان رسیده؛ عصر جوشش جهانی فرا رسیده است.هشت سال گذشته داغ‌ترین سال‌های ثبت شده در تاریخ کره زمین بوده است. همچنین طبق گفته کارشناسان سازمان جهانی هواشناسی و اداره هواشناسی انگلیس، یکی از پنج سال آینده نیز تقریبا به طور قطع گرم‌ترین سالی خواهد بود که تاکنون ثبت شده است و در همین حال دوره بین سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷ میلادی گرم‌ترین دوره ثبت‌شده خواهد بود./خراسان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: