کد خبر: ۳۳۱۸۲۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - 2023September 09
دانشمندان دانشگاه کوئین مری لندن دو ژن جدید را کشف کرده‌اند که به‌وصرت موثر در اکثر انواع سرطان‌ها نقش موثری دارند.

شفا آنلاین>سلامت>دانشمندان دو ژن جدید کشف کرده‌اند که باعث می‌شود بیماران با سرطان‌های مرتبط با سر و گردن، در برابر شیمی‌درمانی مقاوم شوند.

به گزارش شفا آنلاین:دانشمندان دو ژن جدید کشف کرده‌اند که باعث می‌شود بیماران با سرطان‌های مرتبط با سر و گردن، در برابر شیمی‌درمانی مقاوم شوند. خاموش کردن هر یک از این ژن‌ها ظاهراً می‌تواند باعث شود سلول‌های سرطانی که قبلاً به شیمی‌درمانی پاسخ نمی‌دادند، اکنون به این روش درمانی پاسخ دهند.

دانشمندان دانشگاه کوئین مری لندن دو ژن جدید را کشف کرده‌اند که به‌وصرت موثر در اکثر انواع سرطان‌ها نقش موثری دارند. اما در آزمایش‌های اخیر متوجه شده‌اند که با خاموش کردن این دو ژن می‌توان در راهکار شیمی‌درمانی به نتایج بهتری دست پیدا کرد. این یافته‌ها می‌تواند به‌صورت بالقوه در درمان سرطان موثر باشد.

محققان به‌دنبال راهکاری برای درمان سرطان هستند

محققان از طریق یک کتابخانه بیوشیمی که معمولاً برای شناسایی داروها از آن استفاده می‌شود، به بررسی این موضوع پرداختند. آنها دو ‌ژن جدید شناسایی کردند که می‌تواند سلول‌های سرطانی مقاوم را تقریباً ۳۰ برابر بیشتر به یک داروی شیمی‌درمانی به نام «سیس پلاتین» حساس‌تر کند. آنها این کار را با کاهش سطح دو ژن انجام داده و توانستند در کنار شیمی درمانی داروی مربوطه را نیز تجویز کنند.

محققان در مطالعات خود بیمار مبتلا به سرطان مری را تحت بررسی قرار دادند و به نتایج جالبی دست پیدا کردند. نتیجه این مطالعه در نشریه Molecular Cancer منتشر شده است.

دانشمندان ابتدا از روشی به نام داده کاوی برای شناسایی ژن‌هایی استفاده کردند که ممکن است بر پاسخگویی تومور به درمان دارویی تأثیر بگذارد. آنها ۲۸  ژن را روی ۱۲ سویه از رده‌های سلولی سرطانی مقاوم در برابر شیمی درمانی آزمایش کردند و ۴ ژن مهم را یافتند که به‌ویژه پاسخگو بودند و سپس به بررسی بیشتر و آزمایش مقاومت به چند دارو پرداختند.

یکی از محققان ارشد این مطالعه می‌گوید این نتایج گامی امیدوارکننده برای بیماران سرطانی در آینده باز می‌‌کند.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: