کد خبر: ۳۳۱۷۰۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۱۴ شهريور ۱۴۰۲ - 2023September 05
همه ساله در ماه شهریور و اوایل پاییز منتظریم در نقاطی که از قبل سابقه داشته با بیماری وبا مواجه شویم که دلایل مختلفی دارد.
شفا آنلاین>سلامت>رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درخصوص شیوع وبا در شهریور و اوایل پاییز توضیح داد.

به گزارش شفا آنلاین:دکتر شهنام عرشی رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در یک گفتگوی رادیویی اظهار کرد: همه ساله در ماه شهریور و اوایل پاییز منتظریم در نقاطی که از قبل سابقه داشته با بیماری وبا مواجه شویم که دلایل مختلفی دارد.

وی افزود: یکی بر می‌گردد به خصوصیات این باکتری و یکی هم اینکه یک مقدار مسافرت‌ها معمولاً در ماه‌های آخر تابستان بیشتر می‌شود و در بعضی از مناطق هم از نظر دسترسی به آب مشکلاتی ایجاد می‌شود تا اینکه بارندگی‌ها در اواخر مهر و آبان شروع شود.

راه‌های پیشگیری از ابتلا به وبا

عرشی با اشاره به اهمیت استفاده از آب و مواد غذایی سالم و بهداشتی گفت: در کل ماه‌های تابستان مخصوصاً در مواقعی که مسافرت‌ها زیاد شده، ما درخواستی که از عموم مردم داریم این است که در خارج از منزل از مواد غذایی خام به خصوص مواد غذایی خام شسته نشده یا آنهایی که اطمینانی به آن ندارند مثل سالاد و… که در بیرون از منزل ممکن است استفاده بکنند، خودداری کنند و سعی کنند تا حد امکان مواد غذایی دیگری را که با خاک یا آلودگی‌های بیشتر در تماس هستند حتماً قبل از استفاده شستشو دهند یا در صورت امکان ضدعفونی هم بکنند.

وی افزود: شستشوی دست‌ها قبل از خوردن غذا و رعایت بهداشت شخصی هم جزو مواردی است که ما توصیه می‌کنیم، این می‌تواند مفید باشد هم در جلوگیری از بیماری‌های روده‌ای فصل تابستان و هم در جلوگیری از انتقال بیماری‌های تنفسی که معمولاً در مهر ماه با شروع مدارس در جامعه شیوع پیدا می‌کند.

عارضه‌های ناشی از ابتلا به وبا

عرشی درباره عارضه‌های ناشی از ابتلا به بیماری وبا گفت: هر اسهال حاد آبکی مخصوصاً اسهال‌های آبکی که باعث شود ضعف شدید ایجاد شود آب بدن از دست برود و نیاز به تزریق سرم داشته باشد طبیعتاً مشکوک به وبا است. ما همه ساله از اوایل تابستان به صورت مرتب هزاران نمونه از موارد مشکوک را می‌گیریم و کشت می‌دهیم که هر موردی از وبا تشخیص داده بشود و کشت آن مثبت باشد به سرعت نیروهای بهداشتی وارد می‌شوند و توضیحات لازم را می‌دهند و یک قرنطینه نسبی ایجاد می‌کنند که تبدیل به اپیدمی نشود.

وی ادامه داد: از دست رفتن آب بدن جزو یکی از مواردی است که پزشکان را راهنمایی می‌کند که احتمالش هست این اسهال از نوع اسهال‌های التوری باشد و توصیه ما این است که اگر اسهال بیشتر از یکی دو روز طول کشید یا شدید بود، بیمار حتماً به پزشک مراجعه کند.

عوارض خوددرمانی وبا

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره عوارض خود درمانی بیماری وبا گفت: این میکروب جزو میکروب‌هایی است که در کشورهای اطراف و در کشور ما هم در مناطقی بومی شده و وجود دارد و طبیعتاً میکروبی که همه ساله یک اپیدمی یا کوچک یا بزرگ ایجاد می‌کند در اثر مصرف دارو مقاومت‌هایی در آن ایجاد می‌شود. ما مثل بقیه بیماری‌های عفونی کلاً مصرف خودسرانه دارو به خصوص آنتی بیوتیک را منع می‌کنیم و خواهش ما این است که خودسرانه آنتی بیوتیک اصلاً مصرف نشود چه این بیماری چه بیماری‌های مثل سرماخوردگی و همه ساله ما شکل مقاومت میکروبی را در مرکز مدیریت رصد می‌کنیم و گروه‌هایی نسبت به داروهایی که در آن سال می‌شود مصرف کرد برای مبارزه با این بیماری اطلاعات علمی را منتشر می‌کنند.

عرشی افزود: مواد غذایی خام مخصوصاً سالاد که در بیرون از منزل تهیه شده باشد در رستوران‌ها و…، خوردنش را اصلاً توصیه نمی‌کنیم، سایر مواد خام و سبزیجات و میوه جات هم حتماً باید شسته و ضدعفونی بشود، حتی در مواقعی که این بیماری ممکن است شیوع پیدا بکند معمولاً حوزه بهداشت محیط فروش و توزیع و عرضه مواد غذایی خاصی مثل سالاد را در رستوران‌ها منع می‌کند و اعلام می‌کند.

آماده‌باش دانشگاه‌های علوم پزشکی

وی در خصوص آماده باش دانشگاه‌های علوم پزشکی در مواجهه با شیوع بیماری وبا گفت: این یک برنامه روتین است که از اوایل تابستان دانشگاه‌ها آماده باش هستند، نمونه گیری‌های متعدد انجام می‌شود، ما دیده وری می‌کنیم بیماری‌های متعددی این طوری هستند و همین طور وبای التور که اگر کوچک‌ترین موردی دیده شد بلافاصله آن را مهار بکنند.

آمار ابتلا به وبا در سال گذشته/ اپیدمی در ۲ استان

عرشی با اشاره به اینکه در سال گذشته حدود ۳۶۰ مورد ابتلا به بیماری وبا در کشور داشتیم، افزود: با اقداماتی که انجام شد تقریباً می‌شود گفت سال گذشته اپیدمی نداشتیم و فقط در حد یکی ۲ استان به شکل اپیدمی بود که با کمک دانشگاه‌های علوم پزشکی، کنترل شد.

وی گفت: وضع ما امسال نسبت به سال گذشته بسیار مناسب بوده و امیدوارم به همین روال هم جلو برویم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: