کد خبر: ۳۳۱۶۸۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۵ - ۱۴ شهريور ۱۴۰۲ - 2023September 05
در بین ۱۴۵۲ عمود، زنان و مردان کوله به دوشی هستند که تصویر هلال ماه روی کوله‌هایشان نظرها را جلب می‌کند. خطوط سفید و قرمز منقش به هلال‌احمر حکایت از طبیبان سیاری دارد که در این مسیر خدمت‌رسانی می‌کنند.

شفا آنلاین>اینجا گذرگاه بهشت است. عمود به عمود، موکب به موکب گذر می‌کنند تا چله‌نشین اربعین باشند. میلیون‌ها زائر آمده‌اند با پای پیاده؛ فارغ از هر رنگ و نژاد، ملیت و تابعیت، ‌ فارغ از جنسیت و زبان، عقیده و دارایی. مسیر نجف تا کربلا را قدم‌به‌قدم می‌پیمایند. در این رستاخیزِ شگفتی‌آفرین؛ زن و مرد، کودک و سالمند، همه هستند. رنگ‌ها و قامت‌ها مختلف‌اند، گویش‌ها هم متفاوت. اما همه پیاده‌اند. زائران از اروپا و آمریکا، جاده پرشده از آدم‌های سیاه‌پوش. یکی از خراسان، دیگری از شمال آمده است. یکی از خوزستان، دیگری از آذربایجان. پاکستانی و افغانستانی و عرب‌زبان هم هستند.

به گزارش شفا آنلاین: سیل زائران از میان موکب‌های خادمان گذر می‌کنند، اما ردپایشان در شاهراه کربلا حذف نمی‌شود و باقی می‌ماند. در بین ۱۴۵۲ عمود، زنان و مردان کوله به دوشی هستند که تصویر هلال ماه روی کوله‌هایشان نظرها را جلب می‌کند. خطوط سفید و قرمز منقش به هلال‌احمر حکایت از طبیبان سیاری دارد که در این مسیر خدمت‌رسانی می‌کنند. «کادر درمان هستم»، «طبیب المشاه» و « medical aid»  ٣ زبان فارسی،‌ عربی و انگلیسی  روی کوله‌هایشان نقش بسته و نشان از این دارد که  آنها عضو گروه پزشکی هستند.
 با آغاز موسم اربعین خدمات داوطلبانه پزشکان فداکار کشورمان تنها در پایگاه‌ها، موکب‌ها و بیمارستان‌ها نیست، بیش از ۱۶۰۰ پزشک و دانشجوی پزشکی و پیراپزشکی در مسیر نجف به کربلا خدمات درمانی ارائه می‌دهند. این افراد کوله‌پشتی پزشکی همراه خود دارند تا اگر در مسیر زائری به خدمات درمانی نیاز داشت، در زمان کمتری به او رسیدگی شود.

خانم و آقای دکتر در کاروان طبیب الدوار
میثم مهدی‌پور دانشجوی پزشکی است که به همراه خانواده‌اش در موسم اربعین هم‌قدم شده با زائران حسینی. او مسئول پزشکانی است که در مسیر نجف تا کربلا به زائران خدمات درمانی می‌دهند. ٣٠ سال دارد و با همسر و پسر دو ساله‌اش در میعادگاه زوار به طبابت مشغول است. همسر میثم مهدی‌پور هم دانشجوی پزشکی است.
 نخستین سالی نیست که قدم در این راه گذاشته‌اند. سال‌های گذشته هم به وقت اربعین در همین نقطه بوده‌اند و خدمت‌رسانی می‌کردند. او از چگونگی این طرح جدید هلال‌احمر به «شهروند» می‌گوید: «اتفاق خوبی امسال در جمعیت هلال‌احمر افتاد. جمعیت هلال‌احمر علاوه‌بر پایگاه‌های ثابت که در شهرهای مختلف و مسیر نجف تا کربلا دایر کرده بود، طرح طبیب الدوار را هم اجرایی کرد. همراه با کاروان بزرگ پزشکان، پرستاران، تکنسین‌های فوریت‌های پزشکی، دارویی، ماما و تکنسین‌ها و کارشناسان آزمایشگاه، ۱۶۰۰پزشک و دانشجوی پزشکی و پیراپزشکی هم در مسیر نجف به کربلا به صورت پیاده به زائران خدمت‌رسانی می‌کنند. این طرح که طبیب الدوار یا طبیب سیار نام دارد، حجم مراجعات به درمانگاه‌های اصلی را کم کرده است. در این طرح ۹۲۰ دانشجوی پزشکی و ۶۸۰ پزشک داوطلب از کادر درمان هلال‌احمر حضور دارند.»  

داروهای اورژانسی و عمومی در کوله پزشکان سیار
در کوله این پزشک و دیگر پزشکان پیاده مسیر نجف تا کربلا داروهای اورژانسی وجود دارد. داروهایی که در لحظه ابتدایی بیماری استفاده می‌شوند، اما اگر بیمار دچار مشکلات حادتری باشد، باید به درمانگاه و پزشک متخصص مراجعه کند. مهدی‌پور به «شهروند» توضیح می‌دهد: «داروهای عمومی و اورژانسی اولیه را به بیماران در این مسیر می‌توانیم تجویز کنیم. با دریافت کمک‌های اولیه، بیماران می‌توانند در فرصت مناسب به درمانگاه مراجعه کنند. بیماری ممکن است در فاصله ۱۰ عمود از درمانگاه دچار مشکل شده باشد که پزشکان سیار در این مواقع کمک حال مریض خواهند بود. یا اینکه بیماری با یکبار استفاده از دارو یا پمادی، دیگر نیازی نباشد در صف درمانگاه بایستد.»

استقبال زائران از طرح طبیبان سیار
او درباره تعداد مراجعان هم می‌گوید: «در طول روز ۹۰ تا ۱۰۰ بیمار مراجعه می‌کنند. در یک روز تنها در ۲ساعت، ۷۵ نفر را ویزیت کردم. لزوما همه دارو استفاده نمی‌کنند، گاهی تنها یک توصیه پزشکی کافی است. به تعداد محدودی دارو تجویز می‌شود و حتی تزریق داریم. در حین مسیر چیزی که بیشتر طبیبان سیار با آن برخورد داشتند، در موکب‌ها بوده است. زائران خسته‌ای که در پایان روز توانایی مراجعه به پزشک را ندارند و کادر درمانی که به صورت سیار نیازهای این گروه از زائران را برطرف کرده است.»
امسال برای خانواده آقای مهدی‌‌پور متفاوت است. تولد پسر دو ساله‌شان را در خاک عراق در سرزمین امام حسین(ع) گرفتند. تولدی بدون کیک و شیرینی. «از همین حالا به پسرمان یاد داده‌ایم که خدمتگزار امام حسین(ع) باشد. در روز تولدش بطری‌های آب را بین زوار پخش کرد تا او هم سهم کوچکی در اربعین امسال داشته باشد.»

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: