کد خبر: ۳۳۱۶۴۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۵ - ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - 2023September 04
احمد قویدل، از دستورالعمل‌های خارج از قاعده و اصول در دسترسی بیماران هموفیلی به دارو به شدت انتقاد کرد و گفت: نیاز بیماران به دارو بر اساس وزن و شدت خونریزی با نظر پزشک معالج تعیین می‌شود.

شفا آنلاین>سلامت >مدیرعامل سابق کانون هموفیلی ایران، نسبت به توزیع داروی بیماران هموفیلی به روش کوپنی، انتقاد کرد.

به گزارش شفا آنلاین:احمد قویدل، از دستورالعمل‌های خارج از قاعده و اصول در دسترسی بیماران هموفیلی به دارو به شدت انتقاد کرد و گفت: نیاز بیماران به دارو بر اساس وزن و شدت خونریزی با نظر پزشک معالج تعیین می‌شود. بیش از ۱۰ روز است در یکی از اصلی ترین مراکز درمان بیماران هموفیلی، اطلاعیه‌هایی مبنی بر عدم تحویل دارو بیش از ۱۰ شیشه نصب شده و تاکید نموده اند اصرار نکنید بیشتر بگیرید. این محدودیت‌ها متأسفانه به مراکز دیگر هم سرایت کرده است. بی تعارف مگر تخم مرغ دولتی توزیع می‌کنند که به سیاستگذاری کوپنی در حوزه دارو روی آورده اند.

وی در ادامه افزود این دستورالعمل‌ها از طرف کدام مرجع صادر می‌شود، مسئولان وزارت بهداشت پس از ۹ ماه کمبودهای جدی دارویی که منجر به افزایش جدی انواع معلولیت‌ها در بیماران هموفیلی گردید و در شرایطی که انتظار می‌رفت با افزوده شدن یک تولید کننده جدید داخلی روش درمان بیماران به روش اصولی و توصیه شده فدراسیون جهانی هموفیلی یعنی تزریق دارو قبل از خونریزی و پیشگیری از معلولیت بیماران هموفیلی تغییر کند شاهد چنین ابداعات در توزیع دارو هستیم که اساساً با درمان اصولی بیماران بیگانه است.

این فعال اجتماعی حوزه سلامت تاکید کرد: اتخاذ این روش‌ها عملاً حذف غیر رسمی پزشک از زنجیره درمان بیماران هموفیلی است‌. این پزشک است که تشخیص می‌دهد که بیمار به ۱۰، ۲۰ یا ۵۰ ویال دارو در ماه نیاز دارد و در برابر این تشخیص مسئولیت مدنی دارد. به نظر می‌رسد این نوع سیاستگذاری‌های چراغ خاموش به نوعی عدم اعلام اعتماد به پزشکان درمانگری است که هر کدام سال‌ها سابقه دارند و از آن مهم‌تر نقض پروتکل‌های درمانی بیماران هموفیلی در انواع خونریزی‌ها است که سال‌ها قبل در وزارت بهداشت تصویب گردیده است.

توزیع کوپنی داروی بیماران هموفیلی + تصویر

قویدل در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه تولید کننده داخلی جدید داروی هموفیلی‌ها چه شرکتی است و چه ظرفیتی برای تولید دارد، گفت: شرکتی که سابقه تولید فاکتور ۷ را در ایران دارد، موفق به تولید فاکتور ۸ (بیوسمیلار - مشابه سازی) شده و ظرفیت بسیار بالایی برای تولید دارد. داروی این شرکت در مرحله آزمایش بالینی بود و اخیراً در میانه کسب نتایج آزمایش بالینی آن وارد بازار شده است.

وی افزود: جالب است رئیس سازمان غذا دارو قبل از اعلام نتایج آزمایش‌ها اعلام کرد این شرکت ۴۰۰ هزار ویال تولید کرده و آماده کسب اجازه برای ورود به بازار است. (حدود مصرف ۸ ماه کشور) این خبر رسانی که نتیجه اش ایجاد شائبه در بین بیماران شده بود که پس این آزمایش بالینی برای چیست. متأسفانه پس از ورود به بازار این دارو هنوز نه معاونت درمان نه سازمان غذا و دارو و نه مدیر علمی تحقیقات بالینی هیچگونه اطلاع رسانی در رابطه با صدور مجوز این دارو ارائه نداده اند. تنها موضع انتشار یافته از طرف مدیر عامل شرکت تولید کننده است که به دلیل ذی نفع بودن فاقد ارزش ایجاد اعتبار در اذهان بیماران است.

قویدل ادامه داد: ضروری است که مسئولان سازمان غذا و دارو گزارش شفافی از چگونگی صدور مجوز توزیع برای این فاکنور ۸ مشابه سازی شده این دارو ارائه نمایند.

وی در پایان گفت: انتظار می‌رود معاونت درمان به توزیع کوپنی دارو که عملاً پزشکان به دستور این معاونت نسبت می‌دهند پایان داده و با توجه به تولید داخلی کشور در روش درمان بیماران هموفیلی تجدید نظر نموده و روش پروفیلاکسی را که از سال گذشته فدراسیون جهانی هموفیلی به عنوان تنها روش درمان اصولی بیماران هموفیلی اعلام نموده است، برای تمامی سنین بیماران هموفیلی به رسمیت بشناسند. نتایج تغییر روش درمان کودکان تا ۱۵ سال به خوبی نشان می‌دهد که این تغییر روش، هم از نظر اقتصادی به نفع دولت است و هم از معلولیت بیماران هموفیلی جلوگیری می‌نماید.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: