کد خبر: ۳۳۱۶۱۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - 2023September 04
دانشگاه باید بدون تعصب و سو گیری باشد؛ دانشگاه باید مهم‌ترین جایگاه برای گفت گو و حمایت آزاد باشد. هر کاری که فرد به عنوان استاد انجام می‌دهد در راستای آزادی اندیشه و آزادی بیان است، اما زمانی که در فضای دانشگاه، از خوب و بد بگوییم گروه‌ها در مقابل هم گذاشته می‌شوند. از دکتر زلفی گل انتظار داریم خودشان سریعا به این موضوع ورود کنند و در این زمینه برای مردم شفاف سازی کند تا مشکلی پیش نیاید.
شفا آنلاین>اخراج اساتید دانشگاه در روزهای اخیر، حواشی حذف برخی از رشته‌ها، تغییر ظرفیت پذیرش برخی از رشته‌ها و… به اعتقاد برخی، نشان از اجرای خالص سازی در سطح کشور دارد. در این خصوص شیوا قاسمی‌پور عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: چنین اتفاق‌هایی باعث تاسف است. ما سرمایه اجتماعی را نمی‌توانیم به همین راحتی فدای یک سری مداخلات سیاسی و اتفاقات دیگر کنیم. آموزش یک کشور برای تمام اقشار خیلی مهم است. اساتید سرمایه اجتماعی این مملکت هستند، این مملکت به عنوان افرادی که نخبه این مملکت هستند، برایشان هزینه داده است و خودشان زحمت کشیده‌اند. لذا امروز به دلیل دعواهای سیاسی نمی‌توانیم این افراد را فدا کنیم.
به گزارش شفا آنلاین: قاسمی پور افزود: این مساله برای من که یکی از اعضای کمیسیون آموزش مجلس هستم، مساله مهمی است و ما حتما باید آن را در اولویت قرار دهیم و حتما آن را مورد پیگیری قرار می‌دهیم و مدافع حقوق ضایع شده این بزرگواران هستیم. صحبت‌های جامعه دانشگاهی و دانشجویان برای ما ارزشمند است. جامعه دانشگاهی جامعه‌ای عاقبت‌اندیش و آزادی‌اندیش است، اما این دلیل بر آن نیست که بخواهد مشکلی برای اساتید و دانشجویان ما پیش بیاید.
وی ادامه داد: دانشگاه باید بدون تعصب و سو گیری باشد؛ دانشگاه باید مهم‌ترین جایگاه برای گفت گو و حمایت آزاد باشد. هر کاری که فرد به عنوان استاد انجام می‌دهد در راستای آزادی اندیشه و آزادی بیان است، اما زمانی که در فضای دانشگاه، از خوب و بد بگوییم گروه‌ها در مقابل هم گذاشته می‌شوند. از دکتر زلفی گل انتظار داریم خودشان سریعا به این موضوع ورود کنند و در این زمینه برای مردم شفاف سازی کند تا مشکلی پیش نیاید.
قاسمی پور در پاسخ به این سوال که آیا تصمیمات سیاسی در سیستم آموزش کار درستی است؟ افزود: این غلط‌ترین کار ممکن است. آموزش یک راه جداگانه باید داشته باشد و به نظر من پایه تمام کارهایی که در این کشور انجام می‌شود باید آموزشی باشد؛ ولی به دور از سیاست و دروغ و توام با شفافیت. وقتی آموزش را با سیاست قاطی کردند و احزاب و گروه‌ها در مورد آن صحبت می‌کنند، چنین اتفاقی(اخراج اساتید) می‌افتد. آموزش یک حوزه تخصصی است و کارشان علمی و متفاوت با بقیه جاهای دیگر است. هر شرایطی در این کشور یا هر کشور دیگری باشد نمی‌توان آن را تعطیل کرد، زیرا جزو مهم‌ترین مسائل است و نباید با مسائل دیگر قاطی شود.
وی در خصوص ورود دو مجری صداوسیما به دانشگاه شریف به عنوان استاد، اضافه کرد: در این مورد نگران هستم چون دانشگاه شریف یکی از برندهای دانشگاهی ایران است و نمی‌توانیم این برند را با این کارهای اشتباهی که انجام می‌دهیم، از این دانشگاه بگیریم.
نماینده مریوان و سروآباد در مجلس در خصوص مهاجرت دانشجویان و نخبگان از کشور، گفت: در بنیاد نخبگان و کمیسیون آموزش در مورد مهاجرت نخبگان بحث شد و در این راستا یک سری اقدامات در بنیاد نخبگان انجام شده است که آن‌ها در کشور بمانند و سرمایه کشور هدر نرود. ما زحمت بسیاری کشیدیم که یک استاد یا نخبه را پرورش دادیم، اما زمانی که می‌خواهیم از او بهره‌برداری کنیم این فرد را روانه کشورهای دیگر می‌کنیم و به سمت مهاجرت سوق می‌دهیم و به جای اینکه سرمایه خودمان را در کشور مدیریت کنیم از این کشور بیرون می‌کنیم.
عضوکمیسیون آموزش مجلس در خصوص راهکار خود برای جلوگیری از این امر گفت:‌ ابتدا باید شان و جایگاه نخبگان در کشور رعایت شود. به عنوان مثال، وقتی پرستاری از این کشور به کشور دیگری می‌رود باید دید چه مزیتی دارد که این کار را انجام می‌دهد؟ باید این مزیت‌ها را در کشور برای این بزرگواران ایجاد کنیم.
قاسمی‌پور در خصوص عملکرد وزیر علوم اظهار داشت:‌ چند مساله وجود دارد؛ ابتدا نحوه برخوردها است. نباید به این سمت و سوها برود که من به عنوان نماینده در مورد آن صحبت کنم،؛این‌ها جزو وظایف وزارتخانه است که باید در این حوزه‌ها ورود می‌کردند و کارهای خود را درست انجام می‌دادند. در مساله کنکور با مصوبه‌ای که ازسوی شورا آمد و در سازمان سنجش انتقادهایی بر سر این موضوع و تقلب‌ها صورت گرفت که البته تنها مربوط به امسال نبود، باعث نا امیدی جوانان شدند. این‌ها مسائل و مشکلاتی است که تا امروز وجود دارد و باید بهتر به این حوزه ورود می‌کردند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: