کد خبر: ۳۳۱۴۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۰ - ۰۹ شهريور ۱۴۰۲ - 2023August 31
به تازگی یک کرم زنده از مغز یک زن استرالیایی بیرون کشیده شده؛ اما این تنها مورد از وجود انگل‌های غیرعادی در بدن انسان نیست. در اینجا ماجرای چند مورد از عجیب‌ترین انگل‌های یافت شده در بدن انسان را مرور می‌کنیم.
اشفا آنلاین>سلامت>خیرا در اتفاقی بسیار نادر، پزشکان یک کرم لوله‌ای زنده را از مغز یک زن استرالیایی بیرون کشیدند. این واقعا خبر ترسناکی است اما اولین نمونه از یافت شدن انگل‌های عجیب در بدن انسان نیست.

به گزارش شفا آنلاین: در اینجا نگاهی به سایر موارد غیرمعمول انگل‌هایی می‌اندازیم که به‌طور غیرمنتظره ظاهر می‌شوند. به راستی چقدر باید نگران این انگل‌ها باشیم؟ 

سوسک‌ها

آلودگی تهاجمی با لارو سوسک می‌تواند باعث ایجاد یک بیماری به نام کانتاریازیس (canthariasis) شود. محققان چینی در سال ۲۰۱۶ چنین موردی را در یک دختر هشت ماهه با سیستم ایمنی ضعیف و احساس تحریک پذیری، گزارش کردند. ابتدا تشخیص داده شد این دختر هشت ماهه در مدفوعش انگل دارد، اما تحقیقات بیشتر نشان داد این موجودات، لارو Lasioderma serricorne هستند که معمولاً به نام سوسک سیگار شناخته می‌شوند. 

عجیب‌ ترین انگل‌ هایی که در بدن انسان پیدا شدند

Lasioderma serricorne که معمولاً به نام سوسک سیگار شناخته می‌شود، آفت تنباکو و بسیاری از گیاهان دیگر است. 

تیم تحقیقاتی می‌گوید تخم‌های این سوسک ممکن است زمانی بلعیده شده باشند که این دختر با یک گل تماس داشته یا پرتقالی را خورده است. محققان می‌گویند گزارش آن‌ها نخستین مورد از نوع خود است و این آلودگی تهاجمی می‌تواند جدی باشد. 

«این گزارش نشان می‌دهد L serricorne می‌تواند به طور تصادفی انسان را آلوده کند و باعث کانتاریازیس شود؛ بیماری‌ای که می‌تواند به نوزاد و بیمار مسن در اثر درگیری اندام‌های مهم بدن آسیب شدید برساند.» 

کرم‌های چشم

در گزارش دیگری، زنی در اورگان دچار نوعی کرم چشم بود که قبلاً سال ۲۰۱۸ تنها در گله گاو دیده شده بود. لاروهای کرم توسط مگس‌هایی که از اشک گاو تغذیه می‌کنند، برداشته و پخش می‌شوند. 

این زن ۲۶ ساله پس از اسب سواری در ساحل طلا در منطقه‌ای که در آن گاو پرورش می‌دهند، یک هفته دچار سوزش چشم شد. دلیل سوزش زمانی مشخص شد که او یک کرم کوچک را از چشم چپش بیرون کشید و به پزشک مراجعه کرد و متعاقباً ۱۴ کرم را از چشم او خارج کردند که بیشترش توسط خود بیمار انجام شد. 

عجیب‌ ترین انگل‌ هایی که در بدن انسان پیدا شدند

یکی از کرم‌هایی که از چشم زن برداشته شد. 

این کرم‌های کوچک که هر کدام کمتر از یک سانتی‌متر (نیم اینچ) طول دارند، از گونه‌ای به نام Thelazia gulosa هستند. 

دکتر ریچارد بِرَدبِری، نویسنده اصلی مطالعه‌ای که این مورد را گزارش کرد و با بخش بیماری‌های انگلی و مالاریا در مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده کار می‌کند، در آن زمان اظهار داشت این عفونت بسیار نادر است: «عفونت‌های کرم‌های Thelazia بیشتر در حیوانات دیده می‌شود و انسان‌ها فقط میزبان‌های تصادفی هستند. این مورد واقعا جالب است و من مطمئنم ممکن است مزاج برخی افراد را بهم بریزد، اما چیزی نیست که مردم نگران آن باشند.» 

کرم ریه موش صحرایی

گراهام مَک‌کامبِر ۲۴ ساله، پس از خوردن کلم پیچ باغ خودش، با تجربه‌ی مشترک یبوست، خستگی و حالت تهوع به بیمارستانی در هاوایی مراجعه کرد. مشخص شد علت آن کرم ریه موش صحرایی است، یک انگل شایع در جنوب شرق آسیا و جزایر گرمسیری اقیانوس آرام. 

عجیب‌ ترین انگل‌ هایی که در بدن انسان پیدا شدند

یک کرم ریه موش صحرایی

کرم بالغ فقط در جوندگان زندگی می‌کند، اما لاروهای آن می‌توانند موجوداتی از جمله حلزون‌ها و میگوهای آب شیرین را آلوده کنند. اگر این میزبان‌های واسط توسط انسان خورده شوند، لاروهای آن‌ها باعث آنژیوسترانگیلیازیس می‌شوند و این بیماری مغز و نخاع را تحت تاثیر قرار می‌دهد. 

مک‌کامبر جان سالم به در برد، اما او تنها کسی نبود که دچار این بیماری شد. مواردی از ابتلای افراد به کرم ریه موش پس از بلعیدن حلزون‌ها بر سر شرط‌بندی گزارش شده است. برخی موارد خفیف هستند اما برخی دیگر ممکن است کشنده باشند. 

کارشناسان می‌گویند می‌توان با شستن و پختن کامل سبزیجات، حلزون‌ها، خرچنگ‌ها یا میگوها، بررسی سبزیجات از نظر وجود حلزون و پرهیز از خوردن سبزیجات خام در جایی که انگل شایع است، از این بیماری پیشگیری کرد. 

لارو خرمگس

آلودگی تهاجمی با کرم‌های حشره، معروف به میازیس (Myiasis) در بریتانیا و ایالات متحده نادر است، اما در افرادی که به مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری سفر کرده‌اند، دیده شده است. 

عجیب‌ ترین انگل‌ هایی که در بدن انسان پیدا شدند

لارو خرمگس که از چشم زن آمریکایی خارج شد؛ او برای مدتی احساس می‌کرد چیزی زیر پوستش می‌خزد

در یک مورد، پزشکان سه خرمگس زنده را که هر کدام به اندازه دو سانتی‌متر بودند، از چشم، بازو و گردن یک زن خارج کردند. این زن ۳۲ ساله‌ی آمریکایی پس از بازدید از جنگل‌های آمازون به مدت چهار هفته دچار تورم چشم شده بود. 

کرم‌های نواری

پزشکان در مغز یک مرد ۵۰ ساله یک کرم نواری پیدا کردند. این بیمار به مدت چهار سال سردرد، تشنج، فلاش‌بک حافظه و بوهای عجیب را تجربه کرده بود تا اینکه پزشکان این کرم را سال ۲۰۱۲ از مغز او خارج کردند و نشان دادند ازیک طرف مغزش به سمت دیگر را سوراخ کرده است. 

عجیب‌ ترین انگل‌ هایی که در بدن انسان پیدا شدند

سستود یا کرم نواری انگلی

این کرم پس از آن کشف شد که اسکن‌های MRI خوشه‌ای غیرعادی از حلقه‌ها را نشان دادند که در مغز بیمار در حال حرکت بودند. دانشمندان متعاقباً دریافتند که این کرم یک نوع کرم نواری معروف به Spirometra erinaceieuropaei است که به طور معمول در دوزیستان و سخت‌پوستان در چین یافت می‌شود. 

به گفته‌ی پزشکان، این مرد احتمالاً حین بازدید از چین، از طریق گوشت یا آب آلوده به این بیماری انگلی دچار شده است. 

دکتر هِیلی بِنِت که روی این پرونده کار می‌کرد، آن زمان گفت: «انسان‌ها میزبان نادر و تصادفی این کرم خاص هستند.» 

عجیب‌تر از آن کشف دیگری در سال ۲۰۱۵ است، وقتی کرم‌های نواری به چیزی شبیه سرطان مبتلا می‌شوند، میزبان انسانی آن‌ها نیز به تومور مبتلا می‌شود. 

این کشف پس از آن صورت گرفت که از دانشمندان آمریکایی خواسته شد نمونه‌برداری‌های انجام‌شده از تومورهای ریه و غدد لنفاوی یک مرد ۴۱ساله مبتلا به HIV را بررسی کنند. این تیم سلول‌های سرطان‌مانند را پیدا کردند، اما نشان دادند آن‌ها انسانی نیستند، بلکه یک نوع رایج کرم نواری به نام Hymenolepis nana بودند. 

دکتر پیتر اولسون از موزه تاریخ طبیعی لندن که روی این پرونده کار می‌کرد، گفت که چنین موقعیت‌هایی بسیار نادر است و فقط در بیمارانی دیده می‌شود که به شدت دچار نقص ایمنی هستند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: