کد خبر: ۳۳۱۳۵۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۶ - ۰۸ شهريور ۱۴۰۲ - 2023August 30
ناظران معتقدند رشد روزهای اخیر بازار سهام تحت تأثیر وعده وزیر اقتصاد و سپس اعلام خبر مصوبه دولت درباره نرخ خوراک پتروشیمی بوده است. در نتیجه به نظر می‌رسد اثر این خبر تخلیه شده و در روزهای آتی روندهای درونی بازار سمت و سوی تغییرات شاخص‌ها را تعیین خواهند کرد.
شفا آنلاین>اقتصادی>برای پیش بینی بورس امروز –چهارشنبه 8 شهریور- به روند بازار سهام در روز گذشته نگاه می‌کنیم. در روز سه‌شنبه شاخص کل بورس 10 هزار و 904 واحد صعود کرد و به رقم 2 میلیون و 95 هزار و 73 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز هزار و 873 واحد بالا آمد و در رقم 707 هزار و 10 واحد ایستاد. شاخص کل فرابورس 5 واحد افت کرد و به رقم 26 هزار و 272 واحد رسید. شاخص هم وزن فرابورس نیز افت 26 واحدی داشت و به سطح 127 هزار و 685 واحد رسید.

به گزارش شفا آنلاین:در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، 46 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 54 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز سه‌شنبه در بورس شرکت سرمایه گذاری سپه (وسپه)، شرکت موتوژن (بموتو) و شرکت پتروشیمی خارک (شخارک) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت زغال سنگ پروده طبس (کزغال)، شرکت سرمایه گذاری تدبیرگران (سدبیر) و شرکت عمران و توسعه شاهد (ثعمرا) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای چافست (شرکت افست)، سفار (شرکت سیمان فارس) و قشهد (شرکت شهد) در روز سه‌شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت تجارت الکترونیک پارسیان کیش (تاپکیش)، شرکت صنایع فولاد آلیاژی یزد (فولای) و شرکت صنایع مادیران (مادیرا) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات سه‌شنبه، 83 نماد صف خرید داشتند و 60 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 27 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 284 میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 6 درصدی به 414 میلیارد تومان رسید.

11

پیش بینی بورس امروز

معامله‌گران در شرایطی به استقبال آخرین روز معاملاتی هفته می‌روند که دیروز شاخص کل بار دیگر صعود کرد و به مرز 2 میلیون و 100 هزار واحد رسید.

دیروز نمادهای فملی، پارسان، تاپیکو، شپدیس و فولاد بیشترین نقش را در رشد شاخص داشتند. 

اما دیروز ارزش معاملات خرد افت کرد و با کاهش 18 درصدی به رقم 6 هزار و 96 میلیارد تومان رسید. این افت با افزایش خروج پول حقیقی همراه بود. 

دیروز شاهد خروج پول حقیقی بودیم و 197 میلیارد تومان سرمایه حقیقی از بازار خارج شد که نسبت به روز قبل رشد 27 درصدی داشته است. 

دیروز نمادهای وبملت، شپنا، شپدیس، شبندر، فملی، بمولد، فولاد، شتران، خزامیا و ونوین بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

همچنین علاوه بر مازاد عرضه، سرانه فروش حقیقی اندکی بیشتر از سرانه خرید بود. سرانه فروش هر کد معاملاتی حقیقی 25 میلیون و 700 هزار تومان و سرانه خرید 25 میلیون و 300 هزار تومان بود. 

بدین ترتیب شاخص که چند هفته در حوالی مرز 2 میلیونی نوسان می‌‎کرد، از این محدوده جدا شد و به مرز 2.1 میلیونی رسید. 

شاخص در نیم ساعت ابتدایی از مرز 2 میلیون و 100 هزار عبور کرد اما پس از آن به صعود ادامه نداد و با شیب ملایم پایین آمد. در نهایت شاخص زیر سطح 2.1 میلیونی قرار گرفت. ناظران معتقدند رشد روزهای اخیر بازار سهام تحت تأثیر وعده وزیر اقتصاد و سپس اعلام خبر مصوبه دولت درباره نرخ خوراک پتروشیمی بوده است. مصوبه‌ای که شاخص‌ها را بالا کشید اما نتوانست موجب ورود پول حقیقی به مقدار قابل توجهی شود. در نتیجه به نظر می‌رسد اثر این خبر تخلیه شده و در روزهای آتی روندهای درونی بازار سمت و سوی تغییرات شاخص‌ها را تعیین خواهند کرد./اکوایران

12


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: