کد خبر: ۳۳۱۳۴۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۰۸ شهريور ۱۴۰۲ - 2023August 30
از اوایل دهه گذشته که موج مهاجرت های غیرقانونی به ایران آغاز شد، یکی از دغدغه های فعالان حوزه کودکان حق تحصیل دانش‌آموزان بود.
شفا آنلاین>آموزش>مسئولان وزارت آموزش و پرورش اعلام کردند، ثبت‌نام کودکان لازم‌التعلیم حتی اگر شناسنامه نداشته باشند در مدارس الزامی است و مدیران موظفند، پس از شناسایی این کودکان آنها را ثبت‌نام کند، این درحالیست که در عمل این کودکان با مشکلات بسیاری برای رفتن به مدرسه دارند. در این میان اما برخی از کودکان ایرانی هم هنوز شناسنامه ندارند و در آستانه مهرماه، ثبت نام آنها با مشکل روبه‌رو شده است.

همه کودکان حق تحصیل دارند

به گزارش شفا آنلاین: تحصیل و آموزش همه کودکان مهم است و این موضوع تنها مختص کودکان ایرانی نیست، بلکه هر کودکی که در خاک این سرزمین زندگی می‌کند باید حق تحصیل داشته باشد. البته برای این حق هم وزارت آموزش و پرورش و وزارت کشور امکاناتی فراهم کردند تا دانش‌آموزان اتباع بدون شناسنامه هم بتوانند در مدرسه حاضر شوند.

اما آنطور که فعالان حوزه کودک می‌گویند امسال هم مثل سالهای گذشته بسیاری از کودکان اتباع و البته دانش‌آموزانی ایرانی که شناسنامه ندارند، هنوز نتوانستند در مدرسه‌ای ثبت نام کنند و آنها حالا برای رفتن به مدرسه مسیر سخت و پیچیده‌ای دارند.

160 هزار کودک ابتدایی بازمانده از تحصیلند

با توجه به آمارهایی که مرکز پژوهش های مجلس در دی ماه 1401 ارائه داده است نزدیک به یک میلیون کودک از تحصیل محروم مانده‌اند. همچنین چندی پیش معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که ۱۶۰ هزار و ۴۷۹ کودک شش تا ۱۱ ساله ایرانی بازمانده از تحصیل هستند. معصومه نجفی پازوکی گفته بود:" این دانش‌آموزان شرایط خاصی ندارند و وضعیت آنها برای تحصیل معمولی است."

ناهماهنگی و سردرگمی برای ثبت نام

طبق آنچه فاطمه تیموری، فعال حقوق کودکان در گفت‌وگو با «شبکه شرق» می‌گوید: امسال روال ثبت نام کودکان اتباع با تأخیر اعلام شد، اطلاعیه واضحی در دسترس مردم قرار نگرفت و همین امر دانش‌آموزان و فعالین حقوق کودکان را با سردرگمی مواجه کرد. این سردرگمی گریبان خانواده‌هایی که کودکان بدون مدارک شناسایی دارند را هم گرفت و نمیدانند برای ثبت نام کودکانشان دقیقا باید چه کار کنند.

او می‌گوید: بر اساس رایزنیهایی که با اداره اتباع داشتیم متوجه شدیم که ثبت نام بچه‌هایی که مدرک ندارند در مرحله ثبت نام اینترنتی متوقف شده و از سمت دفاتر کفالت هم همکاری صورت نمیگیرد و در پاسخ به آنها می‌گویند که دستورالعملی مبنی بر ثبت نام آنها اعلام نشده است.

مدارس ظرفیت ندارند

او در ادامه به این نکته اشاره میکند که دردسرهای ثبت نام این کودکان به اینجا خلاصه نمیشود. مشکل دیگر کمبود ظرفیت مدارس است. در موارد زیادی زمانی که ثبت نام دانش‌آموزان تکمیل میشود مدارس برای پذیرش آنها ظرفیت ندارند و مراکزی جایگزینی که معرفی میشوند عمدتا از مکان زندگی بچه‌ها دور است که نیاز است تا بچه‌ها با سرویس رفت و آمد کنند که تأمین هزینه های سرویس بای خانواده‌ها امکان پذیر نیست.

از سوی دیگر گروهی از این بچه هابه دلیل عدم دسترسی به مدرسه سنشان از پایه تحصیلی بالاتر است و برخی مدارس به همین دلیل از پذیرش آنها سرباز می‌زنند.

شهریه های غیرقانونی، قانونی شدند

یکی از موضوعاتی که در سال های گذشته مانع از ادامه تحصیل کودکان مهاجر و فاقد مدارک هویتی میشد شهریه های غیرقانونی بود در حالیکه این مدارس موظف بودند به صورت رایگان دانش‌آموزان را ثبت نام کنند.

با این حال برخی مدارس برای ثبت نام آنها از خانواده‌ها یا سازمان های مردم نهاد تقاضای پول میکردند اما امسال این تخلف به صورت قانونی و عنوان بخش‌نامه به مدارس ابلاغ شده است.

طبق این بخش‌نامه برای ثبت نام هر کودک بر اساس پایه تحصیلی باید از 600 تا یک میلیون و 200 هزار تومان شهریه پرداخت شود. از سوی دیگر بیشتر این خانواده‌ها چند کودک واجد شرایط تحصیل دارند که پرداخت این شهریه‌ها سخت و یا غیرممکن است و موجب بازماندگی از تحصیل آنها میشود.

 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: