کد خبر: ۳۳۱۲۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۰ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - 2014September 02
شفاآنلاین-یک فوق تخصص غدد اطفال چگونگی کنترل مطلوب قند خون در بیماران دیابتی را توضیح داد.

به گزارش شفا آنلاین،دکتر ایرج ایرا‌ن‌زاد  گفت: هرچند درمان‌های مختلفی برای کنترل دیابت وجود دارد اما تشخیص دیابت با دو روش قابل انجام است که بررسی میزان هموگلوبین A1C به عنوان معرف و معدل میزان کنترل قند خون در 3 ماه اخیر بیمار، یکی از این روش‌هاست. در این روش عدد کمتر از 7 به عنوان اهداف درمانی قلمداد می‌شود.

این فوق تخصص غدد اطفال میزان قند خون ناشتا را راهکار دیگری برای بررسی دیابت دانست و گفت: تعریف دیگری که برای دیابت کنترل نشده وجود دارد، این است که اگر بیمار دیابتی باوجود مصرف دارو، قند خون ناشتایش بیش از 120 و قند دو ساعت پس از ناشتا بالاتر از 180 باشد، در محدوده حداقلی دیابت کنترل نشده تعریف می‌شود و باید برای رسیدن به نتیجه بهتر برای او اقدماتی انجام داد.

ایران‌زاد در پاسخ به این سوال که برای رسیدن به کنترل مطلوب قند خون در بیماران دیابتی چه اقداماتی باید انجام شود؟ ادامه داد: در مرحله نخست باید شرح حال از نحوه روند زندگی بیمار گرفته و سپس میزان داروی مصرفی و زمان مصرف آن را جویا شد؛ چراکه برخی از بیماران ممکن است در میزان دارو یا زمان مصرف آن اشتباه کنند و این خود باعث عدم کنترل صحیح می‌شود.

این فوق تخصص غدد اطفال بر لزوم اصلاح سبک زندگی در بیماران دیابتی تاکید و تصریح کرد: همچنین باید به بیمار دیابتی تاکید شود که حداقل پنج روز در هفته 20 دقیقه پیاده‌روی داشته باشد و به رژیم غذایی خود بیش از پیش توجه کند.

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه یکی از بزرگترین باورهای غلط آن است که بیمار دیابتی باید از مصرف هرگونه مواد غذایی پرهیز کامل داشته باشد. این باور نه تنها نادرست است بلکه در بسیاری از موارد باعث بروز عوارض دیگری می‌شود که مهم‌ترین آن حملات افت قند خون است.

ایران‌زاد یادآور شد: یک بیمار دیابتی روزانه باید به دفعات اما محدود غذا مصرف کند. بهترین الگو شامل صبحانه، میان وعده ساعت 10 صبح (میوه و یک عدد بیسکوییت سبوس‌دار)، ناهار، عصرانه (کمی نان، پنیر و سبزی یا تعداد محدودی انجیر خشک)، شام و هنگام خواب نیز ترجیحا 2 تا 3 عدد خرما همراه با نصف لیوان شیر پاستوریزه کم چربی است. تا به این ترتیب فرد خواب خوبی داشته باشد و از حملات هیپوگلیسمی در خواب نیز مصون بماند.

ایسنا

برچسب ها: دیابت ، قندخون ، کنترل
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: