کد خبر: ۳۳۱۲۶۲
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - 2023August 28
رئیس سازمان غذا و دارو:
تأمین دارو و تجهیزات پزشکی، نیازمند همکاری سایر دستگاه‌ها و نهادها است تا این زنجیره دچار مشکل نشود.
شفا آنلاین>سلامت>،رئیس سازمان غذا و دارو روز در نشست خبری که در وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: در مقایسه با سال گذشته، شرایط در حوزه دارو فعلاً پایدار است.

به گزارش شفا آنلاین:سیدحیدر محمدی افزود: به طور کلی سال گذشته تابستان و پاییز تلخی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی را تجربه کردیم.اکنون شرایط ما در حوزه دارو پایدار است و در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل که از نظر سرم‌های تزریقی، شست‌وشو، برخی فاکتورهای خونی، آنتی‌بیوتیک خوراکی برای کودکان و داروهای اعصاب و روان مشکلاتی داشتیم اکنون شرایط مناسبی داریم. درواقع در تامین نقدینگی مورد نیاز حوزه سلامت و حواله ارز مشکلاتی وجود داشت که در صدد رفع آن برآمدیم.

وی ادامه داد: سال قبل تابستان و‌ پاییز تلخی در حوزه دارو و تجهیزات داشتیم و همه اینها هشدار داد که سریع‌تر دست به کار شویم تا مجددا تجربه مشابه برایمان رخ ندهد.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در تامین دارو و تجهیزات فقط ما در وزارت بهداشت سهم نداریم و سایر نهادها هم سهم حائز اهمیت دارند. نکته مهم این است که تمام اجزای زنجیره کار خود را به خوبی از تولید تا توزیع انجام دهند تا هیچ اختلالی در زنجیره تامین ایجاد نشود.

محمدی تاکید کرد: سال قبل تلاش‌های زیادی شد اما آنگونه که نیاز داشتیم اعتبارات مورد نیاز دارویاری و اعتبارات مورد نیاز سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت نشد. سال قبل کل دریافتی ما از طرح دارویاری ۱۳.۴ همت بود درحالی که نیاز ما تا ۳ برابر این عدد بود. نهایتا این مسیر تجربه‌ای برای اصلاح ذخایر دارویی بود و از سال قبل به فکر تامین سرم و آنتی بیوتیک بودیم. همواره اولویت ما حمایت از عمق تولید است و بعد حمایت به مرحله بعدی زنجیره می‌رود و این روند ادامه دارد. اگر احساس کنیم تولید کننده محصول نهایی دارو یا تجهیرات پزشکی به مشکل می‌خورد ارز را به مرحله بعد می‌بریم و در کل نظارت به تمام مجموعه تسری می‌یابد.

محمدی تصریح کرد: در مجموع پیگیری‌های ما سبب شد در خرداد سال جاری، ۱۲ هزار میلیارد تومان به ما تخصیص یابد تا به مراکز درمانی ارائه شود و نقدینگی مورد نیاز برای تامین دارو و تجهیزات تامین شد. بعد از آن دیگر پرداختی نداشتیم ولی قول دادند همین روزها ۲۰۰۰ میلیارد دیگر به ما بپردازند هرچند قرار بود ماهیانه ۴ تا ۵.۷ همت برای یارانه ارزی حوزه دارو به سازمان‌های بیمه‌گر تخصیص داده شود ولی خرداد آخرین پرداختی انجام شد و برای تیر و مرداد پرداختی نداشتیم که حداقل لازم است ۸۰۰۰ میلیارد تومان تخصیص دهند. نباید وقفه ایجاد شود چون ممکن است مجددا مشکل تامین ایجاد شود لذا باید این موضوع مرتفع شود.

رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه یکی از مشکلات سال قبل وضع حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده بود، گفت: چون نرخ آن قبلا تجمیعی بود با ۴۲۰۰ تومان حساب می‌شد خیلی سخت نبود اما سال ۱۴۰۱ این نرخ به  ATS (حدودا ۲۴ هزار و ۷۰۰ تومان) تغییر یافت که تغییر سخت و سنگینی برای شرکت‌های تامین کننده دارو تجهیزات بود و پیگیری شد تا از آبان ماه این مشکل اصلاح شد. امسال زودتر در قانون بودجه این کار را اصلاح کردیم و از ابتدای سال معافیت مالیات بر ارزش افزوده در این بخش را داشتیم و تولیدات داخلی در محصول نهایی ۳ درصد و برای مواد اولیه این نرخ ۲ درصد درنظر گرفته شد. حقوق گمرکی هم در قانون بودجه ابلاغ شد و برای مشکلات تجهیرات پزشکی هم مشکلات مرتفع شد و به یک درصد مالیات بر ارزش افزوده کاهش یافت.

وی ادامه داد: اکنون حدود ۷۰۰ تا ۷۵۰ میلیون دلار حواله ارزی شده است ولی انتظار ما دو برابر این است‌. اکنون کمبودهای دارویی کاهش یافته است و شرایط بهتری داریم هرچند قانع نیستیم و باید پیگیری ادامه یابد تا نقدینگی مورد نیاز برای سرمایه در گردش تامین شود.

محمدی با اشاره به مشکلات تامین شیرخشک گفت: درمورد شیرخشک یکی از مشکلات اساسی انتقال ارز بود و با کمک همکاران بانک مرکزی تلاش کردیم که بخشی انجام شد اما بخشی دیگر هنوز انجام نشده است که به دنبال آن مجبور شدیم برای جلوگیری از تاخیر انتقال ارز، فراخوان فوریتی انتقال شیرخشک بزنیم و اگر تولید کنندگان بتوانند به شکل اعتباری مواد اولیه وارد و سپس تولید کنند که از آنها تشکر می‌کنیم اما اگر نتوانند مجبور هستیم برای تامین نیاز بازار شیرخشک وارد کنیم. فراخوان‌های فوریتی یک نوع شفافیت است و اعلام می‌کند شرایط چگونه است. انحصار خوب نیست و هر کسی می‌تواند باید ورود کند و با کیفیت بالا و برابر قیمت دهد.

وی تاکید کرد: اینکه اعلام می‌کنیم وضعیت دارو و تجهیزات در ثبات است به معنای ایده آل بودن شرایط نیست ولی باید بدانیم در بحران به سر نمی‌بریم. اگر یک لحطه حس کنیم از تامین ارز به موقع بی‌نیاز هستیم مجددا با مشکل مواجه می‌شویم.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: