کد خبر: ۳۳۱۱۳۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۰۴ شهريور ۱۴۰۲ - 2023August 26
رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی با اعلام اینکه زمان تشریفات گمرکی کاهش یافته است، گفت: دولت سیزدهم با کاهش تعرفه‌های گمرکی واردات کالاهای اساسی، مواد اولیه، دارو و تجهیزات و ماشین‌آلات خطوط از دریافت ۶۰ هزار میلیارد تومان چشم پوشی کرده است.
شفا آنلاین>«محمد رضوانی فر» در گفت‌اظهار داشت: دولت سیزدهم در راستای کنترل قیمت و کاهش تورم در سال جاری مجموعه‌ای از سیاست‌ها را در حوزه حقوق ورودی گمرکی، کاهش سود بازرگانی و مالیات بر ارزش افزوده بر کالاهای اساسی، مواد اولیه، دارو و تجهیزات و ماشین‌آلات خطوط تولید اعمال کرده است، به عنوان مثال در بند ب تبصره هفت بودجه امسال حقوق ورودی مواد اولیه و دارو از چهار به یک کاهش داده شد.
به گزارش شفا آنلاین:وی افزود: همچنین بر اساس لایحه دو فوریتی که دولت تقدیم مجلس کرد و مورد تصویب قرار گرفت، مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی که ۹ درصد بود به یک درصد کاهش پیدا کرد و در مصوبه هیئت دولت در مورخ ۲۱ خردادماه بیش از ۳۵۰ کالا شاهد کاهش حداکثری سود بازرگانی بودند یا به کمترین مقدار رسیدند یا عدد صفر را تجربه کردند.
رئیس کل گمرک با بیان اینکه دولت با کاهش این تعرفه از دریافت ۶۰ هزار میلیارد تومان به نفع مردم چشم‌پوشی کرده است، خاطرنشان کرد: مجموع آمار حقوق ورودی در مورد کالاهای نام برده شده با اعداد قبلی و روند کاهش نیافته با احتساب حقوق ورودی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی به عدد بزرگی دست می‌یابیم.
وی تاکید کرد: این در حالی است که جمع واریزی گمرک شامل حقوق ورودی خودرو، تلفن همراه، مالیات بر ارزش افزوده و ۲۰ درصد درآمدی گمرک در عوارض صادراتی به خزانه تا ۲۰ مردادماه ۵۹ هزار میلیارد تومان می‌رسد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹۰ درصد رشد را تجربه کرده است.
رضوانی فر با بیان اینکه مجموعه‌ای از تخفیفات و معافیت‌های گمرکی نیز از مصوبات بوده است، تصریح کرد: این عدد بر اساس بند ن تبصره ۶ قانون بودجه در همین مدت برای حمایت دولت از تجارت به هفت هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان رسیده است.
> واردات یک هزار و ۶۰۰ خودرو در کمتر از پنج ماه
رضوانی فر در خصوص واردات خودرو در سال جاری گفت: قانون خودروهای کارکرده در مجلس شورای اسلامی مصوب و ابلاغ شده، اما آیین‌نامه اجرایی آن با همکاری وزارت صمت، گمرک، محیط زیست و سازمان استاندارد در حال تدوین است که اجرای آن بر عهده وزارت صمت است.
وی افزود: از دیگر مباحث در زمینه واردات خودرو مربوط به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است که ۱۰۸ هزار دستگاه خودرو با پلاک مناطق وجود داشت که بتوانند به سرزمین اصلی وارد شوند، اما در همان بهمن ماه سال گذشته مغایر قانون خودرو تشخیص داده شد و از دستور کار خارج شده است.
رئیس کل گمرک با بیان اینکه یک هزار و ۶۲۱ دستگاه خودرو تا ۲۰ مردادماه سال جاری خودروی نو به کشور وارد شده است، تاکید کرد: از این میزان ۶۹۳ دستگاه با انجام کامل تشریفات از گمرک ترخیص شده و ۹۲۸ دستگاه نیز در حال انجام تشریفات گمرکی است، هنوز اظهاری بیش از این تعداد به گمرک انجام نشده است.
وی با بیان اینکه خودروها از مبدا چین، امارات متحده عربی و کشورهای اروپایی وارد کشور شده است، تاکید کرد: چانگان، فیات، کیا و هیوندا از جمله خودروهایی است که وارد شده است.
> زمان تشریفات گمرکی کاهش یافته است
رضوانی فر با بیان اینکه یکی از شاخص‌های مهم عملکردی در سازمان جهانی گمرک، مدت زمان تشریفات گمرکی در رویه‌های مختلف است، اظهار داشت: در واردات قطعی، ورود موقت، صادرات قطعی، صادرات موقت، ترانزیت و امانات پستی متوسط زمان انجام تشریفات باید کاهش پیدا کند؛ بخشی از این زمان مربوط به گمرک می‌شود و بخش دیگر زمانی است که ارائه مجوزها و پاسخ استعلام در نهادهای دیگر به طول می‌انجامد.
وی افزود: کاهش زمان تشریفات گمرکی که طور قطع کاهش یافته است و هر دستگاه تلاش کرده تا زمان رسیدگی به مسائل مربوط به رویه‌های مختلف گمرکی دو تا سه روز کمتر از گذشته باشد و مطابق قانون نباید بیشتر از هفت روز به طول انجامد؛
رئیس کل گمرک با بیان اینکه برخی از این مراحل در چند ساعت قابل انجام است، تصریح کرد: البته برخی از آزمایشات در خصوص کنترل محصول زمان بر است و نمی‌توانیم از سازمان غذا و دارو یا استاندارد درخواست داشته باشیم برخی کالاها که نیاز به زمان کشت در آزمایشگاه نیاز به مطالعه میکروبی دارند به سرعت به گمرک پاسخ دهند.
وی افزود: در تلاش هستیم تا سرعت تشریفات گمرکی را بالا ببریم، خدمات را در مرزهای مهم و کشورهای همسایه شبانه‌روزی کنیم و البته باید گمرک کشورهای دیگر نیز این خدمات را ارائه دهیم و همچنین خدمات را به صورت غیرحضوری و برخط انجام دهیم تا حتی روز تعطیل نیز فعالیت‌ها ادامه داشته باشد.
به گفته رضوانی فر، کاهش زمان پاسخگویی سرعت گردش تجارت را افزایش می‌دهد و از سوی دیگر هزینه خدمات تجار نیز کاهش می‌یابد، اما به طور کلی استفاده از حمل یکسره انبار اختصاصی ترخیص درصدی از جمله شرایطی است که به تولیدکنندگان برای کاهش زمان ارائه خدمات انجام می‌شود.
رئیس کل گمرک ایران تصریح کرد: وارداتی انجام و محصولی به گمرکی اظهار می‌شود؛ اما به هر دلیلی صاحب کالا امکان اخذ مجوز دامپزشکی، استاندارد، غذا و دارو یا حفظ نباتات را دریافت نمی‌کند؛ مسیر قانونی شفافی وجود دارد و اقدام در هر زمینه‌ای بر اساس مصوبات و ابلاغیه‌های نهادهای ذی‌ربط عمل می‌شود، اگر تا پنج ماه موفق به دریافت مجوزها نشود کالا متروکه می‌شود.
وی افزود: بر اساس مصوبات و شرایط خاص تحریم‌های ظالمانه، برای برخی از کالاها این ضوابط را مطابق مصوبات شعام عمل می‌کنیم؛ به عنوان مثال برای کالاهای اساسی که واردکننده مربوط به دولت می‌شود کالا را متروکه نمی‌کنیم، حتی اگر از زمان مشخص شده، گذشته باشد، زیرا ممکن است تخصیص ارز یا دریافت مجوزها زمان بر باشد.
> چشم‌پوشی دولت از درآمد ۶۰ هزار میلیارد تومانی
با هدف حمایت از سفره مردم
رضوانی فر خاطرنشان کرد: کالایی وارد می‌شود مطابق ضوابط می‌تواند بیشتر از زمان تعیین شده در گمرک بماند؛ اما به هر دلیل اخذ مجوز به طول می‌انجامد تا زمان پایان تشریفات گمرکی اجازه ترخیص نیز ندارد که این زمان نیز مربوط به گمرک نمی‌شود؛ بلکه نهادهای مربوطه باید پاسخگوی آن باشند.
وی با بیان اینکه هر کالایی زمان برای نگهداری دارد؛ اما باید توجه کرد روز ترخیص ضوابط بهداشتی در خصوص آن رعایت شده است، اظهار داشت: در خصوص گوشت‌های ۱۷ ماه مانده در گمرک، سازمان استاندارد آن را برای مصارف صنعتی مناسب اعلام کرد، اما باید توجه کرد که برای ۱۴ گروه کالای اساسی شامل گندم جو ذرت گوشت شکر و چایی در چهارماهه امسال حدود هفت میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار کالا وارد شده است.
به گزارش ایرنا؛ رضوانی فر تاکید کرد: در این میزان حجم وارداتی ۲۰۰ تن شرایط خاصی پیدا می‌کند که اگر نسبت کل را در نظر بگیریم، در این شرایط سخت کالای اساسی وارد می‌شود مقیاس عدد را باید مورد توجه قرار بگیرد که چهار هزار و ۵۰۰ اظهارنامه به سازمان‌های مربوطه در این بخش ارائه شده است. نواقص باید رفع شود؛ اما عملیات کلان انجام شده سازمان‌ها را برای انجام عملیات‌های بزرگ نباید نادیده گرفت.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: